توافق برای احداث منطقه آزاد مشترک در سفر رئیس جمهور به ترکیه

در سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، مذاکراتی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با این کشور صورت گرفت.

توافق برای احداث منطقه آزاد مشترک در سفر رئیس جمهور به ترکیه
صفحه اقتصاد -

ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و ترکیه در محدوده منطقه آزاد ماکو همچنین ایجاد شهرک صنعتی مشترک و توسعه بازارچه های مرزی ساری سو، ظرفیتی مهم برای توسعه اقتصادی کشور و منطقه است که این مهم به درستی مورد توجه روئسای جمهور ایران و ترکیه نیز در دیدار اخیر دکتر رئیسی و رجب طیب اردوغان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص گفت:‌ با ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه و با فعال شدن بازارچه مرزی ساری سو، واحدهای تولیدی در این مناطق جان می گیرد و ورود نیروی کار ایران به بازارهای کشورهای همسایه در سایه ایجاد مناطق آزاد فرامرزی قابل پیش بینی است.

حسین گروسی افزود: بازارچه مشترک با ترکیه که پنج سال پیش توافقات درباره آن انجام شده ترک ها برای ساخت غرفه ها تعهدات خود را انجام داده اما ایران هنوز نتوانسته ۱۵۰ غرفه مورد توافق را ایجاد کند که در یک سال اخیر در راستای این تعهدات گام برداشته ایم.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو در سایه دیپلماسی موفق دولت می تواند به شاهراه ارتباطی و ترانزیت کشورهای آسیای میانه و اروپا تبدیل شود.

شایان ذکر است : منطقه آزاد ماکو به عنوان وسیع ترین منطقه آزاد کشور با دارا بودن بزرگترین مرز زمینی ایران / بازرگان/ در نقطه طلایی جاده ابریشم قرار دارد و دروازه اروپاست؛ این منطقه چشم انداز روشن تبدیل شدن به منطقه آزاد مشترک بین ایران و ترکیه یا جمهوری آذربایجان را پیش رو دارد.

دولت سیزدهم در دوسطح ملی و بین المللی سیاست افزایش گستره و محدوده مناطق آزاد را دنبال می کند و در این مسیر ضمن تاسیس هفت منطقه آزاد جدید تاسیس مناطق آزاد مشترک میان ایران و ترکیه را نیز در دستور کار قرار داده است.

تلاش دولت برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه، رویکردی است که در نگاه کارشناسان رونق تولید، رشد صادرات، جذب سرمایه و اشتغالزایی را به همراه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان