مهلت ارسال معاملات فصلی بهار ۱۴۰۳ تا چه تاریخی است؟

ارسال معاملات فصلی به معنای ارائه گزارشات و صورت‌های مالی مربوط به فعالیت‌ها و معاملات انجام شده در یک فصل مشخص است. این گزارشات شامل جزئیات معاملات، درآمدها، هزینه‌ها، سود و زیان و سایر اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.

مهلت ارسال معاملات فصلی بهار ۱۴۰۳ تا چه تاریخی است؟
صفحه اقتصاد -

سازمان مالیاتی در ماده ۹ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹ ق.م.م، اشخاصی که موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند به شرح زیر معرفی نموده است:

♦️ تمامی اشخاص حقوقی

♦️ اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل که بر اساس نوع و حجم فعالیت خود جزو گروه اول موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم هستند.

آیا با اجرای سامانه مودیان، همچنان مودیان موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند؟

بر اساس ماده 7 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان مالیاتی به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده 169 ق.م.م است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.

اما به استناد ماده 3 قانون تسهیل سامانه مودیان و همچنین به دلایلی نظیر موارد زیر

  • عدم راه اندازی کامل سامانه مودیان مالیاتی
  • عدم عضویت کلیه صاحبان کسب و کارها در سامانه مودیان
  • عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی برای برخی مودیان به دلایل زیرساختی

پیش بینی می‌شود تا پایان سال 1403، تکلیف ارسال صورت معاملات فصلی برای مشمولین این تکلیف به قوت خود باقی بماند.

گزارشات فصلی چیست؟ و چگونه ارسال می شود؟

یکی از مسیرهای بررسی درآمدها و هزینه‌های مودیان جهت تعیین مالیات منصفانه، بررسی لیست معاملات انجام شده مودیان در بازه‌های زمانی کوتاه است. به این ترتیب قانون گذار در ماده 169 ق.م.م برخی اشخاص صاحب کسب و کار را موظف به ارسال فهرست معاملات خود در سامانه صورت معاملات در پایان هر فصل نموده است. معاملات فصلی به دو روش زیر ارسال می‌شود:

  • ارسال معاملات فصلی در سامانه آنلاین
  • ارسال آفلاین معاملات فصلی با نرم افزار TTMS

مهلت تعیین شده ارسال معاملات فصلی

بر اساس ماده 10 تبصره 3 آیین نامه اجرایی ماده 169 ق.م.م، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول ارسال صورت معاملات مکلفند، گزارش کلیه معاملات کسب و کار خود را حداکثر در مقاطع سه ماهه (فصلی) تهیه و تا یک ماه و نیم پس از پایان فصل موردنظر، در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت و به سازمان مالیاتی ارسال نمایند.

مهلت ارسال معاملات فصلی

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی، 45 روز پس از پایان فصل

مهلت زمان ارسال گزارشات فصلی برای هر فصل چقدر است؟

مهلت قانونی ارسال معاملات فصلی برای هر فصل، یک ماه و نیم پس از پایان آن فصل است. به عبارت دیگر، هر شخص (اعم از حقیقی و یا حقوقی) مکلف است نهایتا یک ماه و نیم (۴۵ روز) پس از پایان هر فصل، گزارشات فصلی معاملات خود را به سازمان مالیاتی ارسال کند. در ادامه به بیان مهلت قانونی ارسال گزارشات فصلی فصول مختلف می‌پردازیم.

مهلت ارسال معاملات فصلی بهار ۱۴۰۳

مطابق اعلام سازمان مالیاتی، مهلت ارسال معاملات فصلی برای دوره بهار هر سال، ۱۵ مرداد همان سال است. بر این اساس  آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی بهار ۱۴۰۳ ، پایان روز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ است.

مهلت ارسال معاملات فصلی تابستان ۱۴۰۳

با توجه به مهلت تعیین شده از سوی سازمان، مهلت ارسال لیست خرید و فروش‌ها برای فصل تابستان در هر سال، ۱۵ آبان ماه همان سال است. به این ترتیب  مهلت ارسال معاملات فصلی دوره تابستان ۱۴۰۳  برای مودیان مشمول ارسال لیست معاملات، تا پایان روز سه شنبه، ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

مهلت ارسال معاملات فصلی پاییز ۱۴۰۳

مهلت قانونی ارسال صورت معاملات سه ماهه پاییز در هر سال، ۱۵ بهمن ماه تعیین شده است. بر این اساس  آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی پاییز ۱۴۰۳ ، پایان روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

مهلت ارسال معاملات فصلی زمستان ۱۴۰۳

مطابق قانون مالیاتهای مستقیم، ۱۵ اردیبهشت ماه سال بعد، آخرین مهلت ارسال صورت معاملات فصلی دوره زمستان هر سال است. بر این اساس آخرین مهلت ارسال معاملات فصلی دوره زمستان ۱۴۰۳، پایان روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • سمانه فتحی

    با سلام و عرض ادب . با توجه به تعطیلی ها و قطعی برق تقاضای تمدید مهلت ارسال معاملات فصلی بهار 1403 رادارم . تشکر

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد