علت عدم همکاری دستگاه ها با سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از بانکها چیست؟
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: علیرغم مکاتبات متعدد با دستگاههای ذیربط در خصوص بحث مالیاتستانی از بانکها در حوزه جهش تولید مسکن، اما اطلاعات لازم را به ما نمی دهند.
محمد هادی سبحانیان، امروز در هفتمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: از خرداد ماه تا روز گذشته حدود ۲۲۰ میلیون صورت حساب در سامانه مؤدیان و پایانههای فروشگاهی صادر شده است که حدود ۷۹ هزار صورت حساب توسط شرکتهای معتمد صادر شده است و حدود ۴۸ هزار مؤدی مالیاتی به سامانه مؤدیان متصل شده است.
۹ میلیون کارپوشه فعال
وی ادامه داد: همچنین بیش از ۹ میلیون کارپوشه فعال وجود دارد و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار شناسنامه عمومی و اقتصادی کالا و خدمات برای کالا و خدمات صادر شده است.
سبحانیان گفت: در دوره جدید سازمان امور مالیاتی نگاه ما به فعالان اقتصادی به خصوص فعالان بزرگ و شناسنامهدار این است که این افراد شریک راهبردی ما هستند بنابراین اگر موانعی بر سر راه آنها ایجاد کنیم، درواقع حاکمیت متضرر میشود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: یکی از الزامات این نگاه سیستمی کردن فرایند شناسایی و مالیاتستانی است. اگرچه در این خصوص نسبت به گذشته پیشرفت داشتهایم، اما همچنان نظام مالیاتستانی ما سنتی است و لذا باید به سمت محاسبه و اخذ سیستمی مالیات حرکت کنیم. البته ظرفیتهای قانونی این موضوع دیده شده و با به وجود آمدن سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی، این ظرفیت به وجود آمده و این موضوع یکی از قوانین مترقی است که مورد تأکید سازمان امور مالیاتی قرار دارد و البته در مسیر توفیق آن نیازمند همکاری تمامی آحاد اقتصادی هستیم.
وی افزود: به نظر من اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی در واقع کمک به فعالان اقتصادی و در راستای توسعه عدالت مالیاتستانی است، اگر اجحافی به واسطه شناخت غلط یک فرد صورت میگیرد، با سیستمی شدن فرایند شناسایی و اخذ مالیات این موضوع حل شود.
سبحانیان بیان کرد: وظیفه ما به عنوان سازمانی که از مردم مالیات اخذ میکنیم، تکریم مؤدیان مالیاتی است و لذا در این خصوص اقداماتی صورت گرفته که یکی از این اقدامات آموزش مؤدیان است. همچنین یک سیستمی برای پاسخگویی به فعالان اقتصادی با شماره تلفن ۱۵۲۶ راهاندازی شده است تا توسط کارشناسان به سوالات فعالین اقتصادی در حوزه مالیاتستانی پاسخ داده شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: ما معتقد هستیم اگر دولت به موجب قوانین بودجه، میزان مالیات را افزایش میدهد، باید خدماترسانی را افزایش دهیم و لذا در این راستا عملکرد همکارانمان را در سازمان مالیاتی بررسی میکنیم و نحوه برخورد همکاران را با مؤدیان مالیاتی مورد بررسی قرار میدهیم.
وی ادامه داد: در خصوص بحث مالیاتستانی از بانکها در حوزه جهش تولید مسکن، معتقدیم آنچه که امروز مطالبه شده است، لزوماً آن چیزی نیست که باید اخذ شود، اما برای بررسی آن به عنوان سازمان امور مالیاتی نیازمند دادهها و اطلاعات هستیم که علیرغم مکاتبات متعدد با دستگاههای ذیربط این اطلاعات به ما داده نشده است.
ایرادات سامانه مودیان را رد نمیکنم
سبحانیان افزود: ایراداتی در سامانه مؤدیان مالیاتی وجود دارد که آن را رد نمیکنیم. سامانه مؤدیان یک قانون بسیار مترقی است که پیچیدگیهای بسیار زیادی دارد، لذا زمانی برای بلوغ آن لازم است که باید آن را با گفتوگو و همدلی به دست آورد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اعتبار داشتن گواهی ماده ۱۸۶ نیز بیان کرد: موافقت اصولی با انجام این کار دارم اما باید بررسی شود که معاذیر اجرایی و قانونی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه اساساً سازمان امور مالیاتی هر گامی که برمیدارد، بر اساس قانون است، گفت: ما میخواهیم رسیدگی به اظهارنامهها را سیستمی کنیم. البته به جهت نواقصی که در نظام مالیاتستانی ما وجود داشته، متأسفانه بیاعتمادی بین فعالان اقتصادی ما و ممیز مالیاتی شکل گرفته و باید این مسئله را حل کنیم و راهکار اصلی حل این موضوع سیستمی کردن فرایند مالیاتستانی است.
سبحانیان اضافه کرد: پارادایم حاکم بر قانون سامانه مؤدیان مالیاتی و فروشگاهی این است که ادعای مؤدی مالیاتی صحت دارد و این پاردایم بسیار خوبی است که میتواند به فعال اقتصادی ما کمک کند.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه یکی از برنامههای سازمان امور مالیاتی بهروز کردن سامانههای این سازمان است، اظهار کرد: حدود ۷۰ سامانه در سازمان امور مالیاتی کشور وجود دارد که اصلاح این سامانهها در صدر برنامههای ما قرار دارد و لذا برنامه ما تنها ایجاد سامانههای جدید نیست.
وی با تأکید بر اینکه تمرکز سازمان بر شناسایی فراریان مالیات و شناسایی مؤدیان جدید است، گفت: یک گروه ویژه را برای واحدیابی سیستماتیک مستقر کردهایم و معتقدیم که افزایش درآمدهای مالیاتی که در بودجههای سنواتی مطرح است، بخش قابل توجهی از آن باید از مسیر شناسایی مؤدیان جدید صورت گیرد و لذا هر اقدامی که فکر میکنیم میتواند به این موضوع کمک کند را انجام میدهیم. چنانچه طی ۳ الی ۴ ماه گذشته بازرسیهایی از برخی سازمانها صورت گرفته که قبلاً جرأت آن وجود نداشت.
اتصال ۱۸ میلیون کارتخوان به پروندههای مالیاتی
سبحانیان افزود: در دو سال گذشته تعداد مؤدیانی را که شناسایی کردهایم، دو برابر افزایش یافته است و دستگاههای کارتخوان و پایانههای فروشگاهی که در کشور وجود داشت را ساماندهی کردیم بهطوریکه حدود ۱۸ میلیون دستگاه کارتخوان به پروندههای مالیاتی متصل شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه گلایه عمده فعالان اقتصادی احساس بیعدالتی اقتصادی است، تصریح کرد: بسیاری از مودیان میگویند ما آمادگی پرداخت مالیات را داریم، اما نکته مهم آن است که میدانیم فعال اقتصادی دیگری که مبادلات مالی بیشتری نسبت به ما دارد، کمتر مالیات پرداخت میکند؛ بنابراین چنین احساسی فعال اقتصادی ما را ناراحت میکند که اتفاقاً نکته درستی است که باید با سیستمی شدن فرایند مالیاتستانی این قبیل موضوعات را حل کنیم.
سبحانیان در خصوص جرایم قانونی سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی بیان کرد: اگر به موجب مسائل، مشکلات و نواقصی که در سامانه وجود داشته و این مشکلات از ناحیه حاکمیت بوده که باعث شده امکان رفع تکلیف مالیاتی برای فعال اقتصادی فراهم نشود، مطمئن باشید که در تلاش هستیم که جرایمی متحمل این فعال اقتصادی نشود.
نظر شما