راه آهن میانه-اردبیل روی ریل ذوب آهن اصفهان به ایستگاه پایان رسید
عملیات ریل گذاری راه آهن میانه-اردبیل با ریل ذوب آهن اصفهان در جریان بازدید فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی از این پروژه عظیم روز پنجشنبه، چهارم دی ماه به پایان رسید و با حضور وی آخرین کوپلاژ این مسیر ریلی نصب شد.
ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا، مطابق با استاندارد اروپا
(EN-۱۳۶۷۴) برای راه آهن میانه- اردبیل مطابق درخواست کارفرمای این پروژه (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور) ۱۹ هزار تن ریل ۶۰E۱ با گرید R۲۶۰ به این شرکت تحویل داد که ۴ هزار تن از این میزان ریل، مربوط به خردادماه سال جاری تا کنون است.
در اوج تحریم ها،ریل گذاری پروژه به اتمام رسید
وزیر راه و شهرسازی در خصوص این پروژه عظیم گفت : آخرین قطعه، این راه آهن با وجود همه محدودیت های تحریمی امروز بر زمین گذاشته شد و ریل گذاری این پروژه عظیم به اتمام رسید.
فرزانه صادق افزود : این پروژه بزرگ با تلاش جوانان غیور ایرانی شامل کارگران، مهندسان، مشاوران، پیمانکاران و همراهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور محقق شد.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده، افتتاح رسمی و بهره برداری کامل از این راه آهن را در پایان سال جاری برنامه ریزی کردیم، با ابراز امیدواری از به صدا درآمدن سوت قطار در ایستگاه اردبیل، اظهار داشت : خداوند را شاکریم پس از پیگیری های مداوم، میتوانیم افتخار اتمام این پروژه ملی را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، نیز در آیین اتمام عملیات ریلگذاری راهآهن میانه– اردبیل با اشاره به جایگاه ویژه این پروژه در شبکه ریلی کشور گفت: راهآهن میانه– اردبیل به طول حدود ۱۷۵ کیلومتر، استان اردبیل را از طریق ایستگاههای سبز،شهریار،مشگین،فیروزآباد و مهماندوست به شبکه ریلی کشور متصل میکند و با تکمیل ریلگذاری، عملاً وارد فاز نهایی آماده سازی برای بهره برداری شده است.
پیشرفت ۹۶٫۵ درصدی راه آهن میانه-اردبیل
وی با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه تصریح کرد: پیشرفت کلی پروژه به ۹۶.۵ درصد رسیده است؛ زیرسازی مسیر به طور کامل انجام شده، روسازی به ۹۲ درصد رسیده و بخش ایستگاهها نیز حدود ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بیش از ۶۰ درصد طول مسیر در مناطق تپه ماهور و کوهستانی اجرا شده که این پروژه را به یکی از سختترین طرحهای ریلی کشور تبدیل کرده است.
بازوند با تأکید بر ویژگیهای منحصربه فرد ابنیه فنی این پروژه گفت: بیش از ۲۰ درصد مسیر شامل پل، تونل و گالری است؛ در حالی که این عدد در اغلب پروژههای ریلی کشور کمتر از ۱۰ درصد است.
بازوند در پایان خاطرنشان کرد: اتمام عملیات ریلگذاری این پروژه، گام نهایی برای آماده سازی بهره برداری از راهآهن میانه– اردبیل است و با تکمیل بخشهای باقی مانده ایستگاهی و روسازی، استان اردبیل به زودی شاهد بهره برداری رسمی از این خط ریلی راهبردی خواهد بود.
شایان ذکر است این مسیر با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی،تسهیل عبور و مرور مسافران و بار،کاهش مصرف سوخت،کاهش استهلاک ناوگان جادهای،افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جادهای، ایجاد زیربناهای لازم با هدف توسعه اقتصادی،صنعتی،گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل و کاهش محرومیت در مناطق توسعه نیافته و محروم استان اردبیل است.
گفتنی است بر اساس آخرین گزارشها، راهآهن میانه – اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیشبینی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار به تدریج توسعه می یابد و در سال بیستم بهره برداری به ظرفیت ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار خواهد رسید.
نظر شما