در ادامه تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان

با ریل ذوب آهن اصفهان، خاش به ایرانشهر می رسد

تکمیل بخشی دیگر از راه‌آهن راهبردی چابهار- زاهدان با استفاده از ریل ذوب‌آهن اصفهان در آستانه بهره ‌برداری قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که محور خاش- ایرانشهر پس از پایان عملیات ریل‌گذاری، تا پایان آذرماه سال جاری به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود و گامی مهم در توسعه کریدور ترانزیتی شرق کشور و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به بازارهای داخلی و بین‌المللی به شمار می‌رود.

با ریل ذوب آهن اصفهان، خاش به ایرانشهر می رسد
صفحه اقتصاد -

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان کارفرمای راه آهن چابهار- زاهدان برای تامین نیاز ریلی این پروژه به طول حدود ۷۰۰ کیلومتر، در سال ۹۸ تفاهم نامه ای را با ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا، برای دریافت ۹۰ هزار تن ریل ۶۰E۱ با گرید R۲۶۰  امضا کرد. 
اولین پارت ریلی این پروژه در سال ۹۹ از سوی ذوب آهن اصفهان ارسال شد و پس از آن بر اساس نیاز کارفرما، تعداد سه پارت ریلی دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تحویل گردید و همچنین حدفاصل زاهدان- خاش نیز در سال۱۴۰۱  با ریل ملی به بهره برداری رسید.  
در مجموع از زمان امضای این تفاهم نامه و از محل ۹۰ هزار تن ریل تعهد شده، تاکنون ۶۵ هزار و ۲۰۰ تن ریل مطابق درخواست کارفرما از سوی ذوب آهن اصفهان تحویل داده شده است و مابقی آن نیز  بر اساس نیاز کارفرما در ادامه پروژه تحویل داده می شود.
شایان ذکر است طبق اعلام مسولین، بخشی از راه آهن چابهار- زاهدان حدفاصل (خاش-ایرانشهر) که ریل گذاری آن به پایان رسیده است تا پایان آذرماه سال جاری با ریل ملی به بهره برداری می رسد. 
اثرگذاری این راه آهن در بحث ترانزیت، حمل بار و مسافر بسیار بالاست و با تکمیل این پروژه ریلی امکان حمل بار تا ۷٫۵ میلیون تن و جابه‌ جایی تا ۱۰۰ هزار مسافر، فراهم می‌شود. همچنین بارهای حجیم ورودی از بنادر برای انتقال داخلی و ترانزیت به کشورهای CIS و اروپا به همین مسیر ریلی وابسته هستند. 
راه‌آهن چابهار – زاهدان به ‌عنوان یکی از پروژه های کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقه ‌ای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها به‌ عنوان کریدور ترانزیتی بین‌المللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است بلکه نقش بسزایی در رونق حمل‌ و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.     
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب ‌های آزاد از اهداف اصلی این طرح است.   
با تکمیل این پروژه، چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و دسترسی به آب‌های آزاد می‌تواند به یکی از مراکز ترانزیتی کلیدی در منطقه و جهان تبدیل شود به ‌طوری که حدود ۲۰ درصد بازارهای جهانی در دسترس کشور قرار می گیرد.  
اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور امکان جابه‌جایی سریع‌تر و ارزان‌تر کالاها از طریق این بندر را فراهم خواهد کرد و به ‌طور مستقیم هزینه ‌های حمل‌و نقل را کاهش می‌دهد؛ این پروژه می‌تواند به عنوان کریدور ترانزیتی اصلی برای حمل کالا به کشورهای آسیای میانه، شبه ‌قاره هند و فراتر از آن عمل و در افزایش حجم صادرات و واردات به‌ویژه از طریق کشورهای هند و پاکستان نقش بسزایی ایفا کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار