رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

ضرورت تقویت توان کارشناسی در مذاکرات موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تاکید بر مجهز شدن مذاکره‌کنندگان تجاری به دانش ضمنی، گفت: مذاکره کنندگان تجاری بر مبانی استراتژی انتخاب کشورها دقت و مطالعه بیشتری کنند.

ضرورت تقویت توان کارشناسی در مذاکرات موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد
صفحه اقتصاد -

مراسم اختتامیه دوره تربیت مذاکره‌کنندگان تجاری با حضور مهدی ضیغمی، رئیس کل سازمان‌ توسعه تجارت ایران و میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

در این مراسم ضیغمی دانش ضمنی( دانش با اتکا به تجربه) را به دانش آکادمی ارجحیت داد و افزود: جنس تربیت مذاکره‌کنندگان تجاری متفاوت است و نمی‌توان صرف خواندن اصول آکادمی این کار و حرفه را فرا گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تعداد مذاکره کنندگان بین‌المللی تجاری در ایران محدود است، گفت: اهمیت این دوره بر کسی پوشیده نیست کارشناسانی که این دوره را گذرانده‌اند قانع نباشند و خود را محدود به این دوره نکنند. به نظر بنده در مبانی استراتژی انتخاب کشورها در عقد موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد باید مطالعه و دقت بیشتری شود.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران؛ تغییر پارادایم در حوزه مذاکره تجاری ایجاد شده است و بعد از امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا زمینه‌ها برای امضای تجارت آزاد و ترجیحی با کشورهای چون سوریه، اندونزی، پاکستان، ونزوئلا، هند امارات فراهم شد.

ضیغمی در پایان ابراز امیدواری کرد کارشناسان این دوره بتوانند نقش خود را در زمینه سیاست‌سازی برای سیاست‌گذاران تجاری ایفا کنند.

همچنین در این مراسم میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به هدف از برگزاری این دوره آموزشی، گفت: این دوره با هدف ایجاد توان کارشناسی برای انجام مذاکرات مربوط به تجارت ترجیحی و آزاد با دولت‌های طرف تجاری کار خود را آبان سال گذشته آغاز کرد.

وی با تاکید بر اینکه تئوری مذاکره با عمل باید در یک راستا حرکت کنند، گفت: دوره اول تربیت مذاکره کنندگان تجاری ۲۵ سال پیش برگزار شد و نتایج مثبت برگزاری آن دوره را مشاهده کردیم؛ فقدان برگزاری چنین دوره‌های سبب شد که ایده آن دوباره در سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شود که خوشبختانه با استقبال مواجه شد.

مشاور امور بین‌الملل و توافق نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، ادامه داد: شرکت کنندگان در این دوره ۲۲۰ ساعت آموزش دیدند و تلاش شد در مواد و بندهای WTO که اختلاف در آنها وجود دارد بحث و تبادل نظر صورت بگیرد.

به گفته این مقام مسئول، شرکت کنندگان در این دوره متشکل از همکاران سازمان توسعه تجارت ایران، نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک ج.ا ایران و موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی بودند و در نهایت حدود ۳۰ نفر توانستند به مقصد پایانی برسند.

گفتنی است دوره تربیت مذاکره کنندگان تجاری، از آبان 1402، توسط سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری مراکز بین‌المللی تجارت ITC و مشارکت مرکز آموزش بازرگانی آغاز و پس از 9 ماه در 10 مرداد سال جاری کار خود را پایان داد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد