سهم پررنگ «ایریتک» در توسعه صنعت فولاد به روش احیای مستقیم/ نقش آفرینی «ایریتک» در توسعه صنعتی کشور در سال‌های تحریمی

شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) از دهه ۷۰ سهم بسزایی در توسعه صنعتی کشور به ویژه صنعت فولاد و احداث واحد‌های احیای مستقیم در کشور داشته است. این مجموعه توانست با انتقال تکنولوژی هزینه‌های تولید در صنعت فولاد را کاهش و دانش به روز را در این واحد‌ها اجرایی کند.

سهم پررنگ «ایریتک» در توسعه صنعت فولاد به روش احیای مستقیم/ نقش آفرینی «ایریتک» در توسعه صنعتی کشور در سال‌های تحریمی
صفحه اقتصاد -

توسعه صنعت فولاد به واسطه در اختیار داشتن ذخایر غنی از سنگ آهن و ذخایر گازی دردستور کار قرار گرفت. ایران دومین دارنده ذخایر گازی جهان است که با توسعه صنعت فولاد به روش احیای مستقیم از این ذخیره خدادادی در راستای ایجاد ارزش افزوده بیشتر استفاده کند. 

تولید فولاد به روش کوره بلند نیازمند تامین زغالسنگ بود که همچنان این موضوع برای دو واحد فعال با این روش با مشکلاتی همراه است و واردات زغالسنگ بخشی از سوددهی مجموعه های فعال با این روش را تحت تاثیر قرار داده است. از سویی دیگر دستیابی به کربن صفر و اخذ مالیات از فوادهایی با کربن بالاتر در سال های آینده برای حضور در بازارهای اروپا  باعث شد تا توان رقابتی برای شرکت هایی با روش احیای مستقیم  افزایش پیدا کند. 

به همین دلیل توسعه صنعت فولاد در کشور به روش احیای مستقیم در دست اجرا قرار گرفت تا با استفاده از سنگ آهن با عیار بالا و گاز محصول نهایی با ارزش افزوده بالا تر را صادر کند. 

شرکت ایریتک در توسعه صنعت فولاد به این روش پیشگام و توانست کارنامه درخشانی از خود به جای بگذارد. البته این شرکت سابقه ای بیش از 40 سال در صنعت فولاد کشور دارد و فعالیت خود  در ایران را ابتدا با همکاری ایتالیا آغاز کرد. اصلی ترین رسالت این مجموعه انتقال دانش فنی و ساخت بخش مهندسی کارخانه های فولادی بود و در ساخت مجموعه های مهمی همچون فولاد مبارکه نقش آفرین بوده است. 

درواقع از دهه 70 این مجموعه عمده فعالیت های خود را به صورت EPC آغاز کرد و نقش خود در صنایعی همچون فولاد و نفت و گاز را بیش از پیش کرد. با تدوین نقشه راه صنعت فولاد و تعریف 7 طرح فولادی نقش ایریتک در این برنامه پررنگ شد زیرا توانست واحدهای احیای مستقیم را به روش مدیرکس وارد مدار تولید کند. فرآیند احیای مستقیم یکی از روش‌ های نوین برای تولید آهن است که در آن بدون استفاده از فرآیند کک ‌سازی یا حتی در برخی موارد بدون کلوخه ‌سازی، آهن تولید می‌شود.

احیای مستقیم اکسیدهای آهن توسط کربن در دهه‌ های اخیر به صورت گسترده‌ای بررسی شده است. هزینه‌ های سرمایه ‌گذاری، راه‌اندازی و نگهداری فرآیند احیای مستقیم در مقایسه با سایر روش‌ های موجود بسیار کمتر بوده و می‌ توان از آن در واحدهای کوچک فولادسازی با توجیه اقتصادی مناسب استفاده کرد. 

نگاهی به کارخانه های فولادی نشان می دهد که بیش از 60 درصد تولید فولاد کشور به روش میدرکس و همچنین نقش آفرینی ایریتک در حال فعالیت هستند. دو واحد مگامدول احیای مستقیم شهید خرازی شرکت فولاد مبارکه، واحد احیای مستقیم زمزم شرکت فولاد خوزستان، احداث کارخانه‌های احیای مستقیم شماره یک و دو شرکت مجتمع فولاد خراسان، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و مجتمع فولاد قائنات از جمله پروژه‌های آهن‌ اسفنجی اجرا شده توسط ایریتک به شمار می ‌آیند که به صورت «EPC» به مرحله عملیاتی رسیده‌ اند.  

 حضور این مجموعه در اجرای 7 طرح فولادی و موفقیت در پیاده کردن روش میدرکس باعث شد تا در طرح های توسعه ای زیرسقفی مجموعه های دیگر از جمله افزایش ظرفیت فولادسازی شرکت فولاد مبارکه و پروژه زیرسقفی واحد احیای مستقیم شرکت آهن و فولاد ارفع تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال حضور داشته باشد.

در نگاه کلی شرکت مهندسی ایریتک به ویژه در سال های تحریمی سهم بسزایی در توسعه صنعتی کشور ایفا کرده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد