تحولات موثر بازار آهن و فولاد در دومین هفته اردیبهشت ماه

در هفته منتهی به ۱۴ اردیبهشت، همان‌‌گونه که پیش‌بینی کرده بودیم، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم.

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در دومین هفته اردیبهشت ماه
صفحه اقتصاد -

در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۷۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۵۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۸۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

به گزارش فراطرح فولاد، از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار ۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۹ درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که از ابتدای امسال تاکنون تورم قیمت میلگرد منفی بوده است!

هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۴۸۷۱ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۷۳۵۸ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۶۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۲۷ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۱۴۷۱ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۳۶۱۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۵۴۰ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۲.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۷ اردیبهشت ۱۳.۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۵.۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۳.۳ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۴۷ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد. ۴۰ درصد از کل حجم معاملات میلگرد انجام‌شده در هفته گذشته در بورس کالا متعلق به فراطرح فولاد بود و این شرکت بالاترین حجم معاملات میلگرد در بورس کالا را به خود اختصاص داد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۱۵۰۰ تومانی (معادل ۲.۴ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۳۲۰۰ تومان به ۶۱۷۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۱۳۷۷ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات خواهیم بود. همچنان عنصر تعیین‌کننده در بازار فولاد در کوتاه مدت، نرخ ارز در بازار آزاد خواهد بود و به احتمال قوی، باز هم شاهد نوسان قیمت محصولات فولادی همراستا با روند قیمت‌ها در بازار آزاد ارز خواهیم بود. قیمت محصولات فولادی که توسط بسیاری از مبادی در بازار پیشنهاد می‌شود در حال حاضر حبابی ندارد و قیمت‌ها در موارد قابل توجهی حتی کمتر از قیمت معاملات در بورس کالا است. کاهش قیمت‌های صادراتی و الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات کل زنجیره فولاد با نرخ نیمایی باعث تشدید مازاد عرضه محصولات فولادی (خصوصاً مقاطع طویل) در بازار داخلی شده و متأسفانه همزمان تقاضای داخلی نیز چنگی به دل نمی‌زند و کسادی بر بازار فولاد حاکم است. علی‌رغم وجود تورم قابل توجه در اقتصاد کشور، بازار فولاد در بخش‌های مهمی با حباب منفی و تورم منفی دست و پنجه نرم می‌کند. البته برخی خبرها حاکی از این است که فاصله زیاد نرخ ارز آزاد و نرخ نیمایی باعث شده تا گزینه افزایش نرخ ارز نیمایی روی میز قرار بگیرد که تحقق این امر افزایش صادرات و کاهش مازاد عرضه در بازار داخلی را به دنبال خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان