تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته آخرین فروردین ماه

در هفته منتهی به ۳۱ فروردین، شاهد کاهش جزئی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۸۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۶۵۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۳۰۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته آخرین فروردین ماه
صفحه اقتصاد -

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش فراطرح فولاد، هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۵۲۴۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۷۷۶۷ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۲۱ فروردین ۱۴۰۳، افزایش ۱۵۴ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۶۱ درصد داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۱۰۲ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۴۳۱۲ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، افزایش ۷۱۱ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ۱۷.۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۴.۲ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۴ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۷۰ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۲۹۰۰ تومانی (معادل ۴.۶ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۳۴۰۰ تومان به ۶۶۳۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۰۶۴۸ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو در صورت کاهش نرخ ارز شاهد اصلاح و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد خواهیم بود. گرچه پیش‌بینی دقیق نرخ ارز در بازار آزاد امکان‌پذیر نیست، اما به نظر می‌رسد با کاهش تنش‌های منطقه‌ای و کاهش ریسک‌های سیاسی در هفته پیش‌رو به احتمال زیاد شاهد اصلاح نرخ ارز خواهیم بود. این امر به کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد نیز احتمالاً منجر خواهد شد. رفته رفته عرضه‌ها در بازار داخلی نیز افزایش خواهد یافت و این عامل نیز پیش‌بینی فوق را تقویت می‌کند. در میان‌مدت اما به جز نرخ ارز در بازار آزاد عامل دیگری وجود دارد که بر روی سطوح قیمت‌های تعادلی در بازار محصولات فولادی تأثیر خواهد گذاشت. این عامل جدید، نرخ ارز در سامانه نیما است. برخی شنیده‌ها در بازار به گوش می‌رسد که با هدف تقویت صادرات، ممکن است بانک مرکزی اقدام به افزایش قیمت ارز نیمایی کند. گفتنی است شکاف نرخ ارز آزاد و نیمایی به بالاترین میزان رسیده است. اگر نرخ ارز نیمایی افزایش یابد، این عامل قطعاً بر بازار فولاد تأثیر صعودی خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان