اختصاصی صفحه اقتصاد/مدیرعامل شرکت تافکو خبر داد:

تحقق بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه و تجهیزات موردنیاز فولادسازها

مدیرعامل شرکت تافکو در نشست خبری به بیان برنامه‌های این مجموعه در روند بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها در نوآوری پرداخت و از تحقق تولید ۲۵ هزار قطعه و تجهیز موردنیاز فولادسازی‌ها توسط این شرکت طی دو دهه خبر داد.

تحقق بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه و تجهیزات موردنیاز فولادسازها
صفحه اقتصاد -

سمیرا عسکری- سعید قاسم‌زاده در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر اهداف تافکو بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات صنعت فولاد است، گفت: تافکو به‌عنوان زیرمجموعه فولاد خوزستان از تجارب بسیاری در بومی‌سازی تجهیزات صنعت فولاد برخوردار است چرا که فولاد خوزستان به عنوان اولین شرکت فولادی کشور مبتنی بر کوره قوس الکتریکی، تاکنون بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز را بومی‌سازی کرده و این دانش عظیم به تافکو منتقل شده است.

وی افزود: در حال حاضر بهترین شرکت در این حوزه است، چرا که اطلاعات ذی‌قیمتی را از شناسایی شرکت‌های طراحی و تامین‌کننده قطعات داریم. در این مجموعه بسیاری از افراد توانمند بازنشسته فولاد خوزستان در کنار جوانان نخبه کشور گرد هم آمده‌اند تا ترکیبی از دانش و مهارت و تجربه پیشکسوتان را در کنار ذهن باز و پویایی این جوانان را همزمان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر با دعوت همکاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، ادامه داد: اقدام دیگر تافکو، ایجاد مرکز نوآوری برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و ایده‌های نوین است. در گام اول این فعالیت‌ها برای شرکت فولاد خوزستان است اما در فاز بعدی بنا داریم تا به تجاری‌سازی راه‌حل‌ها و فروش به صنایع و فولادسازهای دیگر بپردازیم. 

وی با اشاره به اینکه معمولا تافکو در تمامی نمایشگاه‌های تخصصی فولاد حضور دارد، گفت: ما معتقدیم که باید زمینه فرصت فعالیت را می‌توان برای نوآوران و نخبگان جوان فراهم‌ آورد و ما دست تمامی این عزیزان را برای همکاری می‌فشریم.

سعید قاسم‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تحقق ۲۵ هزار قطعه و بهره‌برداری ارتباطات دیگر شرکت‌ها از تافکو، اظهار داشت: عدد مذکور مربوط به دو دهه کار است که از طریق قراردادهای روشن با مشتریان به انجام می‌رسد. اینکه در کارگاه‌های تافکو تمامی امکانات تولید قطعات موجود باشد، اصلا صرفه اقتصادی ندارد. بیشتر قطعات ساخته‌شده برای فولاد خوزستان بوده است و در حال حاضر برای شرکت‌های دیگر نیز این مهم به انجام می‌رسد. در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با فولادسازهای دیگر هستیم و امیدواریم تا به تمامی فعالان این صنعت در کشور این همکاری گسترش پیدا کند.

مدیرعامل تافکو با تاکید بر اینکه تجاری‌سازی برای رفع نگرانی صاحبان ایده است، بیان کرد: قبل از ورود دانش‌بنیان‌ها قرارداد مربوطه با آنها منعقد می‌شود، چرا که این مجموعه به رابطه برد-برد و همکاری دوطرفه معتقد است. پس از ارزیابی به خصوص در استارت‌آپ‌ها با نگرش و دیدگاهی باز وارد تعامل با آنها خواهیم شد. 

وی درباره تاثیر بومی‌سازی بر قیمت و کیفیت محصولات تولیدی تافکو، اعلام کرد: از آنجایی که اطمینان حاصل‌کردن توسط مشتریان از خرید محصولات یک اصل در تمام دنیا می‌باشد، ما نیز ادعا داریم که با شناخت بازار و سازندگان حتما محصولی منطبق با استانداردها و قابل رقابت با نمونه‌های مشابه را به مشتریان عرضه می‌کنیم. قیمت تمام‌شده این‌گونه تجهیزات به دلیل اینکه در داخل ساخته‌ می‌شود و نیازمند مراحل گمرکی و دیرکرد در تحویل و حمل‌ونقل نیست، بسیار پایین‌تر از نمونه‌های خارجی خواهد بود.

قاسمی، بخشنامه‌های مختلف، تامین مواد اولیه، کم‌بودن مراکز تخصصی را از چالش‌های پیش روی تولید قطعات و تجهیزات تافکو عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار (تافکو) در پایان با توجه به تعریف متفاوت از بومی‌سازی و نوآوری، تاکید کرد: بومی‌سازی به دلیل اینکه براساس نمونه اولیه یک قطعه یا تجهیز با مهندسی ساخت داخل تغییر یا بازسازی می‌شود اما در نوآوری که شیرینی کار ما نیز هست از مراحل ابتدایی طرح و ایده آغاز و تا ساخت محصول تماما توسط ایده‌پردازان، متخصصان و مهندسان ایرانی داخل کشور به انجام می‌رسد. طبق آمار معاونت علمی ریاست جمهوری ۳۵۰ نوع شرکت نوآور در کشور وجود دارد که تعداد بسیار کمی است. هنر ما نگهداری و پرورش نخبگان ایرانی است که در همه جای دنیا خواهان دارند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه