میزبانی باشکوه شرکت آلومینای ایران از رویداد تانا صنعت

سومین رویداد تانا صنعت در استان دوم آبان ماه با رویکرد بررسی نیازها و مشکلات شرکت آلومینای ایران و با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور و ۱۴ نفر از اعضای هیات علمی در شهرستان جاجرم برگزار شد.

میزبانی باشکوه شرکت آلومینای ایران از رویداد تانا صنعت
صفحه اقتصاد -

شرکت آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا (ماده اولیه آلومینیوم) همچنان بر فراز قله توسعه و پیشرفت کشور خوش می درخشد. این صنعت که تولید کننده محصولات استراتژیک است تامین کننده نیاز شرکت های ایرانی است که با این رویکرد باعث کاهش واردات این محصول شده است .

شرکت آلومینا یک سوم نیاز شرکتهای آلومینیوم داخل کشور را تأمین می کند زیرا که به علت خواص منحصر به فرد فلز آلومینیوم و استراتژیک بودن این فلز در دنیا، روز به روز استفاده از آن در بسیاری از صنایع گسترده‌تر شده و نیاز بازار جهانی به مصرف آن افزایش چشمگیری یافته است.

با وجود تامین بخشی از نیاز کارخانه های کشور، این واحد تولیدی در راستای توسعه، ارتقا و بهبود، تلاش های مضاعفی دارد که در این راستا اتفاقات خوبی در حوزه استفاده از توان نخبگان، شرکت های دانش بنیان، ایده پردازان در این شرکت صورت گرفته تا با بهره مندی از ظرفیت های موجود پیش از گذشته در صنعت کشور بدرخشد.

گشودن درب صنعت آلومینا بر روی نخبگان

در این میان این شرکت در سال های اخیر با اجرای پروژه های دانش بنیان سعی بر این داشته است تا فعالیت های این واحد تولیدی را افزایش دهد که در این میان افزایش راندمان در بخش های مختلف و بهبود عملکرد ازآن جمله است.

افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تولید، ارتقای کیفیت محصول، نوسازی تجهیزات و امکانات هر واحدی در گرو نیروهای مجرب و خبره ای است که در این شرکت حضور دارند اما با این وجود شرکت‌ آلومینا راه را بر روی تمامی افراد نخبه، مجرب، ایده پرداز باز گذاشته تا با ارائه راهکارها  به رفع نیازهای شرکت کمک کنند.

بر کسی پوشیده نیست که آلومینیوم یک فلز استراتژیک برای کشور‌ها است و آینده بسیاری از صنایع تولیدی جهان، با این فلز گره خورده است بنابراین نیاز است بخش های مختلف و جدید این صنعت مهم با نوآوری، تنوع محصولات جدید، تکمیل زنجیره صنعت آلومینیوم ارتقا داده شود.

نیروی انسانی متخصص و موقعیت مناسب برای صادرات یکی دیگر از مزایای توسعه زنجیره تولید آلومینیوم می باشد. هر کارخانه با ظرفیت یک‌میلیون تن به‌طور مستقیم برای حدود ۳هزار نفر شغل دائم ایجاد می‌کند. با توجه به نیروهای جوان و تحصیلکرده در کشور، ایجاد بسترهای کاری لازم به منظور بهره‌مند شدن از تخصص این جوانان لازم است و توسعه زنجیره تولید آلومینیوم می‌تواند به‌طور مستقیم در این امر موثر باشد.

مشکلات متعددی در این سالها گریبانگیر این شرکت شده که از آن جمله می توان به تورم و تاثیر آن بر جنبه های مختلف تولید از قبیل تأمین قطعات و مواد اولیه، مشکل تامین سوخت مورد نیاز شرکت و پیمانکاران، افزایش تحریم‌های سخت‌گیرانه خصوصاً مشکلات انتقال ارز، مشکلات ترخیص کالاها و قطعات وارداتی  اشاره کرد که به زعم همه این موانع شرکت توانسته است به دستاوردهای بزرگی که شرح آن خواهد آمد دست یابد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بر صنعت کشور از جمله آلومینا اثر گذار بوده است بحث تحریم ها است که در کشور چالش ایجادکرده است که در این راستا باید تلاش کنیم تا از فناوری های روز دنیا بهره گیریم که این مهم در گروه اعتماد به جوانان و نخبگان بومی است.

برگزاری رویداد تانا در قطب تولید پودر آلومینیوم کشور

در استان خراسان شمالی رویداد های مختلفی از جمله رویداد سلامت، کشاورزی و دو رویداد صنعت در پتروشیمی خراسان و مجتمع فولاد و لوله گستر اسفراین برگزار شده است که در بخش های مختلف این حوزه نیاز ها و مسایل نیز شناسایی و در اختیار صاحبان فکر و اندیشه و نخبگان و ایده پردازان قرار گرفته است که آلومینای ایران میزبان سومین رویداد تانای صنعت در سال جاری بوده است.

تانا فرصت مناسب برای گفتمان نوآورانه

رویداد تانا فرصتی مناسب برای ترویج گفتمان نوآورانه است که بر اساس این طرح، پارک‌های علم و فناوری حلقه واسط اکوسیستم نوآوری استان‌ها می شوند و شبکه منسجمی را برای حل مشکلات فناورانه ایجاد می‌کنند.

رسالت اصلی این طرح، یک نوع بهم رسانی طرف تقاضا و عرضه است. این طرح به شدت کمک می‌کند تا نیازها، مسایل و مشکلات بخش دولتی و خصوصی از طریق یک سری ایده‌ها و راهکارهای فناورانه و نوآورانه پاسخ داده شود.

هدف از اجرای این طرح، فعال کردن ظرفیت‌ و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

باید قبول کنیم با همه استعدادها و وجود ایده‌های نوآورانه و خلاقانه متاسفانه هنوز بستر مناسبی برای نوآوری در کشور مهیا نشده است که برگزاری رویداد تانا گام موثری در نهادینه شدن این مهم است.

طرح تانا می تواند کمک شایانی به حل مسایل و مشکلاتی که اکنون برخی صنایع، بخش های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان و سایر حوزه‌ها با آن مواجه اند، داشته باشد.

با توجه به اینکه هنوز محیط مناسبی برای شکوفایی نوآوری نداریم برگزاری رویدادهایی مانند تانا در استان خراسان شمالی می تواند فرصتی مناسب و مطلوب را برای ایجاد این بستر و استفاده از ایده‌های فنآورانه فراهم کند.

رویداد تانا از طریق نزدیک کردن بازیگران و ترویج گفتمان نوآوری می‌تواند دستاوردهای کاربردی خوبی به همراه داشته باشد و به طرح نیازها و پاسخ به آن نیز منجر شود.

آلومینیوم فلز استراتژیک برای کشور

لازم به یادآوری است خواص منحصر بفرد فلز آلومینیوم و استراتژیک بودن این فلز در دنیا باعث شده روز به روز استفاده از آن در بسیاری از صنایع و بخصوص صنایع با تکنولوژی بالا ، گسترده‌تر شده و نیاز بازار جهانی به مصرف این فلز افزایش چشمگیری یابد.

با توجه به هدف‌گذاری تولید ارقام بالایی از از این فلز در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و احداث چند کارخانه تولید شمش آلومینیوم ،اهمیت تولید این فلز استراتژیک بیشتر مشخص می‌گردد.

ماده اولیه و اصلی جهت تولید این فلز ، اکسید آلومینیوم (Al2O3) با درصد خلوص بالا بوده و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور ، شرکت آلومینای ایران (مجتمع جاجرم) می‌باشد.

مطالعات اکتشافی زمین‌شناسی معادن بوکسیت جاجرم که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق جاجرم در استان خراسان شمالی واقع شده نشان دهنده این حقیقت بود که میزان ذخیره و کیفیت بوکسیت جاجرم به اندازه کافی مناسب است که ایجاد کارخانه تصفیه آلومینا را توجیه می‌کند.

اما باز هم لازم است بیشتر تلاش کنیم تا هزینه های تولید صنایع پایین آمده و و سود بیشتری عاید استان شود و همچنین تجهیزات و امکانات که بعضا قدیمی هستند به دست افراد نخبه و صاحب ایده به نوعی نوسازی شوند زیرا که هر ساله کارخانه هایی از قبیل آلومینا قطعات زیادی را خریداری و یا وارد می کنند که این مهم می تواند به دست جوانان نخبه بومی سازی شود  که در این میان در قالب رویداد تانا نیاز ها ، مسایل و مشکلات این صنعت احصا شد.

همچنین بیشتر صنایع استان در مصرف انرژی جزء پر مصرف ها هستند که در این خصوص ایده پردازان و افرادخلاق و توانمند باید اظهار نظر هایی داشته باشند و طرح های نوآورانه ارائه دهند.

شناسایی ۱۲ نیاز صنعت آلومینا

در حال حاضر ۱۲ نیاز فناورانه صنعت آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم شناسایی شد که در رویداد تانا یا همان توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری مورد بررسی قرار گرفت.

در این میان صاحبان ایده از جمله شرکت‌های دانش ‌بنیان، صاحبان صنایع، کارگاه‌های تولیدی، اعضای هیات علمی و دانشجویان نیز ۳۴ ایده و راه حل برای رفع نیازهای صنعت آلومینای ایران ارائه داده اند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد