نظر کارشناسان شورای آتلانتیک درباره حمله ایران به اسرائیل | آیا جنگ منطقه ای گسترده تری آغاز شده است؟

در این گزارش نظر کارشناسان شورای آتلانتیک درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل و اینکه آیا جنگ منطقه ای گسترده تری آغاز شده است؟ آمده است.

نظر کارشناسان شورای آتلانتیک درباره حمله ایران به اسرائیل | آیا جنگ منطقه ای گسترده تری آغاز شده است؟
صفحه اقتصاد -

جنگ خارج از سایه است. ایران با استفاده از پهپادها و موشک‌ها، شب گذشته حمله گسترده‌ای را به اسرائیل انجام داد. دو کشور مدت‌هاست که درگیر «جنگ سایه‌ای» بوده‌اند که ایران از نیروهای نیابتی‌اش استفاده می‌کند و اسرائیل دست به ترورهای هدفمند می‌زند. اخیراً، یک حمله اسرائیل در سوریه به کشته شدن چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منجر شد که به واکنش مورد انتظار ایران منجر شد. اسرائیل در مرحله بعد چه خواهد کرد؟ آیا جنگ منطقه ای گسترده تری آغاز شده است؟ ایالات متحده چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ کارشناسان به شرح زیر می پردازند. این گزارش با ادامه روند تکاملی اخبار و دریافت پاسخ های تخصصی بیشتر به روز می شود.

خاورمیانه در پرتگاه یک جنگ منطقه ای است که به نظر می رسد هیچ کس نمی خواهد پرتاب موشک های بالستیک ایران، همراه با بیش از یکصد هواپیمای بدون سرنشین، منطقه را در پرتگاه جنگ گسترده تری قرار می دهد که به نظر می رسد تقریباً هیچ کس واقعاً آن را نمی خواهد. چیزی که اکثر بازیگران - ایالات متحده، کشورهای عربی، حتی حزب الله - در شش ماه گذشته به دنبال اجتناب از آن بوده اند. اما واقعیت این است که این گسترش جنگ در غزه نیست. نتیجه آن است این واکنش ایران به قتل محمدرضا زاهدی و شش افسر دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه تقریباً دو هفته پیش، نه تنها وضعیت را از نردبان بالا می برد، بلکه نردبان را محو می کند. پاسخ ایران با حمایت حزب الله بسیار فراتر از یک پاسخ متناسب است. این اولین باری است که ایران حمله مستقیم به اسرائیل را آغاز می‌کند و با انجام این کار، آستانه درگیری قبلی در جنگ طولانی‌مدت بین اسرائیل و ایران را در هم می‌شکند و آن را از سایه‌ها بیرون می‌آورد و به روشنایی می‌رساند. در بهترین حالت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تقریباً مطمئن است که پاسخ خواهد داد و اقداماتی را برای حمله به اهداف ایرانی، احتمالاً در ایران، انجام می‌دهد، به شیوه‌ای که مشخص و محدود باشد و به واکنش مهم دیگری از ایران منجر نشود. در بدترین حالت، پاسخ اسرائیل شدید خواهد بود و شامل بمباران سایت‌های مهم ایران می‌شود.

پاسخ نهایی اسرائیل احتمالاً با تأثیر بر زمین در اسرائیل تعیین می شود. مرگ و انهدام پرسنل نظامی و به ویژه غیرنظامیان به شدت مقیاس پاسخ اسرائیل را افزایش خواهد داد. تا لحظه نگارش این گزارش، آنچه مشخص است این است که این آغاز دوران جدیدی است، دورانی که در آن ایران مایل است مستقیماً به حملات اسرائیل پاسخ دهد و در انجام این کار، خطر انتقام‌جویی علیه میهن ایرانی را به خطر می‌اندازد. - جاناتان پانیکوف: مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت شورای آتلانتیک است. او معاون سابق افسر اطلاعات ملی برای خاور نزدیک در شورای اطلاعات ملی ایالات متحده است. اسرائیل به بیمه نامه آمریکا تکیه کرده است پهپاد پیچیده امروزی و حمله موشکی ایران به اسرائیل تنها مرحله بعدی جستجو برای تعادل و بازدارندگی متقابل در خاورمیانه است. علت تقریبی حمله امروز ایران، حمله اسرائیل به یک مرکز دیپلماتیک ایران در سوریه بود که چند افسر ارشد سپاه را کشت. چنین حمله ای واکنش ایران را اجتناب ناپذیر کرد.

حمله اسرائیل در اوایل آوریل نتیجه تلاش‌های مستمر این رژیم برای برقراری مجدد بازدارندگی علیه ایران پس از حمله حماس در 7 اکتبر بود. اسرائیل همچنین آگاه است که مزیت موقت افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را دارد. این نیروهای آمریکایی بیمه نامه اسرائیل هستند. قابل توجه است که تنها یک سال پیش، ایالات متحده کسری از هواپیماهای نظامی و کشتی های جنگی را در حال حاضر در منطقه داشت. اینکه اوضاع بعدی به موفقیت نسبی حمله امروز ایران بستگی دارد. اگر ایران احساس کند که به اندازه کافی به حمله اسرائیل به تأسیسات خود پاسخ داده است، منطقه از آستانه یک جنگ گسترده تر عقب نشینی خواهد کرد. با این حال، اگر حمله ایران بیش از حد موفقیت آمیز باشد، اسرائیل پاسخ خواهد داد. چرخه واکنش اجتناب ناپذیر شامل ایالات متحده خواهد شد و احتمالاً در سراسر منطقه گسترش خواهد یافت. صرف نظر از موفقیت نسبی حمله ایران، هیچ تضمینی وجود ندارد که چرخه تشدید کننده دیگری وجود نداشته باشد. مقامات ارشد پنتاگون بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه بیرون بکشند و دوباره آنها را به تئاترهای هند و اقیانوسیه و اروپا بفرستند. اسرائیل از این پویایی آگاه است. اسرائیل احساس می کند باید در حالی که از حضور نیرومند آمریکا برخوردار است، اقدام کند. بنابراین، حمله روز گذشته پایان نخواهد بود. به جز تهدید ادامه دار ایران، دومین مسئله بزرگ حل نشده عدم شفافیت است. رهبران اسرائیل از حمله اوایل آوریل به تاسیسات دیپلماتیک ایران به ایالات متحده اطلاع ندادند. نیروهای آمریکایی به عنوان بیمه نامه برای اسرائیل در حالی که این رژیم در غزه عملیات خود را انجام می دهد در منطقه مستقر شده اند. نیاز واقعی اسرائیل برای به اشتراک گذاشتن برنامه های خود وجود دارد، در حالی که رهبران ایالات متحده نیز باید به ضرورت گفتگوی جدی در مورد حفظ حضور کافی در منطقه برای کمک به بازدارندگی ایران اذعان کنند.

دانیل ای. موتون یک کارشناس ارشد غیر مقیم در ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در برنامه های خاورمیانه شورای آتلانتیک است. او از سال 2021 تا 2023 در شورای امنیت ملی به عنوان مدیر سیاست دفاعی و سیاسی-نظامی خاورمیانه و شمال آفریقا برای هماهنگ کننده برت مک گورک خدمت کرد.

نتیجه ضربه ایران دو برد و یک باخت است تفکیک نتایج حاصل از اعتصاب به دو برد و باخت آموزنده است. برد: با ارسال بیش از دویست موشک و پهپاد مستقیم به سوی اسرائیل، عزت ایران راضی شده است. رهبران ایران مقاصد خود را اعلام کرده اند و علناً مسئولیت آن را بر عهده گرفته اند. در حالی که به نظر می رسد خسارت واقعی محدود است، واکنش فوق العاده به اندازه کافی شدید بود که باعث ایجاد هشدار بین المللی گسترده شد. ایرانیان خشمگین از ترور هموطنان اسرائیل در آنچه که از نظر قانونی به عنوان قلمرو مستقل ایران شناخته می شود، می توانند راضی باشند. اما خسارات فیزیکی وارد شده به اهداف اسرائیلی تاکنون بسیار ناچیز بوده است. گام بعدی لازم نیست تشدید باشد.

پیروزی: نخست وزیر بنیامین نتانیاهو سه چیز را دریافت کرد که به شدت به آن نیاز داشت: غزه از گفتگو عقب نشینی کرده است و او می تواند به طور مشروع امیدوار باشد که فشار برای پایان دادن به جنگ و تسکین درد و رنج فلسطینیان به طور قاطعانه به سمت عقب حرکت کرده است. او لفاظی‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به «حمایت محکم» از اسرائیل، حتی تحت رهبری او، بازگرداند. تمایل او به وقوع یک درگیری در سطح منطقه و کشاندن ایالات متحده به داخل، سلاحی را از دست مخالفان سیاسی او که او را به تضعیف روابط دوجانبه متهم می کردند، حذف کرد. او ممکن است دوباره اسرائیلی ها را در مواجهه با خطر متحد کند، که به حفظ او در قدرت کمک می کند. باخت: موقعیت بایدن به طور قابل توجهی بدتر شده است. تیم او باید برای مهار پاسخ اسرائیل تلاش کند. نیروهای آمریکایی در منطقه همچنان در خطر هستند و احتمال وقوع یک جنگ گسترده تر بسیار زیاد است. اکنون به نظر می رسد که ایالات متحده به یک درگیری مستقیم نزدیک شده است که بایدن (و ایران) برای اجتناب از آن سخت تلاش کرده اند. بخش قابل توجهی از ائتلاف مورد نیاز برای انتخاب مجدد او غزه را فراموش نخواهند کرد و از آغوش مجدد او از اسرائیل استقبال نخواهند کرد. به نظر می رسد بایدن بار دیگر از اهرم فشار خود با نخست وزیر حیله گر اسرائیل چشم پوشی کرده باشد، چه پاسخ اسرائیل به ایران را خنثی کند، چه این که نتانیاهو را در نهایت به توصیه عاقلانه خود در مورد غزه بپذیرد.

سفیر جینا ابرکرومبی-وینستانلی از اعضای ارشد غیر مقیم ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در برنامه های خاورمیانه شورای آتلانتیک و مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت است. ابرکرومبی-وینستانلی به عنوان سفیر ایالات متحده در جمهوری مالت و دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و آفریقا بود. وظایف او در خاورمیانه شامل نظارت بر انتخابات در نوار غزه و ماموریتی بود که در آن از برابری جنسیتی در پادشاهی عربستان سعودی به عنوان اولین زنی که یک ماموریت دیپلماتیک در آنجا را رهبری کرد، حمایت کرد. ایرانی ها با تظاهرات و دلهره ظاهراً به راه انداخته شده واکنش نشان می دهند ایرانیان طرفدار رژیم در چندین شهر، از جمله تهران، پایتخت، به خیابان‌ها آمدند تا واکنش جمهوری اسلامی به حمله هوایی اسرائیل در 1 آوریل به محوطه سفارت ایران که منجر به کشته شدن چند تن از اعضای عالی رتبه سپاه شد، جشن بگیرند. در میدان فلسطین تهران، ایرانیان طرفدار رژیم به طور اتفاقی در زیر یک بیلبورد ساختمان جدید با تابلوی سرپناه عبری و نوشته ای که روی آن نوشته شده بود: «از این ترس بمیرید! آیا انبار شما با غذا و مایحتاج کافی پر شده است؟» - اشاره ای به انتقام گیری ایران از اسرائیل. ایرانیان طرفدار رژیم همچنین بر سر مزار قاسم سلیمانی فرمانده ترور شده نیروی قدس در کرمان و سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی فرمانده نیروی قدس سپاه قدس لبنان و سوریه که اسرائیل به تازگی او را ترور کرده بود در اصفهان تجمع کردند. با توجه به اینکه این وقایع از نیمه شب گذشته اتفاق افتاده است، به نظر می رسد که این تجمعات از قبل برنامه ریزی شده و دولتی بوده است.

در حالی که برخی این خبر را جشن می گرفتند، برخی دیگر از ایرانیان نگران این بودند که آیا این به یک جنگ منطقه ای منجر می شود یا خیر. فیلم‌های رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در جایگاه‌های پمپ بنزین صف می‌کشند تا ماشین‌هایشان را پر کنند و در برخی موارد با توجه به اواخر شب که اتفاقات رخ داده بود، برای خرید مواد غذایی و تدارکات به ماشین‌های سریع می‌رفتند. در سمت رسمی، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار پستی در X (توئیتر سابق) به ماده 51 منشور ملل متحد برای توجیه انتقام خود از اسرائیل استناد کرد اما همچنین اعلام کرد که «مسئله را می توان پایان یافته تلقی کرد. " این بیانیه قبل از رسیدن همه پهپادها و موشک ها به هدف (ها) منتشر شد. در اصل، جمهوری اسلامی پیشنهاد می کند که وقایع قبل از شروع به پایان رسیده است. این ممکن است به تهران مربوط نباشد.

هالی داگرس سردبیر وبلاگ های ایران سورس و MENASource شورای آتلانتیک و یکی از اعضای ارشد غیرمقیم برنامه های خاورمیانه است. او همچنین سرپرستی خبرنامه The Iranist را بر عهده دارد. حمله بی سابقه ایران ممکن است به جنگ منطقه ای منجر نشود به دنبال تهدیدهای رهبری که ترور محمدرضا زاهدی در دمشق را عبور از خط قرمز می دانست، ایران با هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز و احتمالا موشک های زمین به هوا به اسرائیل حمله کرد. اسرائیل و ایالات متحده به ایران هشدار دادند که این حمله را انجام ندهد. با این حال، به نظر می رسد که رهبری آن متوجه شده است که بهای حمله نکردن از خود حمله بیشتر است، زیرا ایران باید بازدارندگی خود را بازگرداند و معادله بازدارندگی را در برابر اسرائیل متعادل کند.

خیلی چیزها به نتایج حمله بستگی دارد. فرض کنید اسرائیل با کمک ایالات متحده موفق شود اکثر پهپادهای ورودی و موشک های کروز را رهگیری کند. این به احتمال زیاد به اسرائیل اجازه می دهد تا به طور منطقی واکنش نشان دهد تا درگیری فعلی بین کشورها "بسته شود". در هر صورت و صرف نظر از نتایج حمله ایران، این یک اتفاق بی سابقه در روابط ایران و اسرائیل است. این رویداد ضرورت همکاری اسرائیل با شرکای خود را در ائتلاف علیه ایران نشان می‌دهد و تنها در دفاع و همچنین هرگونه فعالیت تهاجمی به خود متکی نیست. اگر اسرائیل همچنان حذف حماس و آزادی گروگان ها را در اولویت قرار دهد، هر گونه گسترش درگیری کنونی برای این اهداف معکوس خواهد بود. در هر صورت ما در مرحله مقدماتی این رویداد هستیم و در روزهای آینده خیلی چیزها می تواند تغییر کند.

دنی سیترینوویچ عضو غیر مقیم برنامه های خاورمیانه شورای آتلانتیک و عضو گروه کاری پروژه پروژه استراتژی ایران شورای آتلانتیک است. او قبلاً به مدت بیست و پنج سال در واحدهای مختلف فرماندهی در اطلاعات دفاعی اسرائیل خدمت کرده بود.

پاسخ ایران اردن را در موقعیتی نامطمئن قرار می دهد حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل به دلیل هدف قرار دادن کنسولگری ایران در سوریه، اردن را در موقعیت خطرناکی قرار می دهد که تهدیدی برای بی ثبات کردن کشوری است که اغلب «جزیره ثبات» نامیده می شود در دریای هرج و مرج. در شش ماه گذشته، رهبری اردن با صدای بلند خواستار آتش‌بس در غزه برای جلوگیری از تشدید درگیری همسایه‌ها به یک جنگ منطقه‌ای فراگیر شده است. اردن، با اقتصاد شکننده، جمعیت عظیم پناهندگان فلسطینی و آنهایی که به شهروند اردنی تبدیل شده اند، و موقعیت جغرافیایی نامطمئن آن، چیزهای زیادی در خطر است. علیرغم اینکه متحد سرسخت ایالات متحده و بهره مند از کمک های نظامی و اقتصادی قابل توجه است، هنوز باید با نارضایتی شدید مردم خود در مورد صلح سرد چند دهه ای با اسرائیل دست و پنجه نرم کند. طی چند ساعت گذشته، اردن اعلام کرد که حریم هوایی خود را بسته است و گزارش‌ها حاکی از آن است که به قول خود مبنی بر رهگیری پهپادها یا موشک‌های ایرانی که از حریم هوایی این کشور می‌آیند عمل کرده است. ویدئوهایی در رسانه های اجتماعی از انفجارها در آسمان امان و بقایای آنچه که به نظر می رسد یک موشک ایرانی در محله ای مسکونی در پایتخت سرنگون شده است، منتشر شد. یکی از توییت‌ها به درستی تفسیری رایج در میان برخی از اردنی‌ها از وقایع چند ساعت اخیر را نشان می‌دهد: «پادشاه اردن برای محافظت از اسرائیل موشک‌هایی را به سوی شهروندانش پرتاب کرد.» کمتر کسی استدلال می کند که اردن نباید از خود در برابر استفاده ایران برای حمله به دیگران محافظت کند، اما دیدگاه بسیاری از محافل این است که پادشاهی هاشمی از اسرائیل در برابر تجاوزات ایران "محافظت" می کند.

در واقع، آخرین تشدید تنش‌ها که اردن و دیگران ماه‌ها درباره آن هشدار می‌دادند در حال انجام است. منافع اقتصادی و استراتژیک ایالات متحده در منطقه همچنان در خطر است زیرا دولت بایدن از حمله اسرائیل به غزه به طور صریح حمایت می کند، علی رغم زنگ خطر داخلی و منطقه ای. در حالی که رئیس جمهور جو بایدن دوره ریاست جمهوری خود را با هدف دور کردن ایالات متحده از درگیری در منطقه و کاهش ردپای نظامی آن در منطقه آغاز کرد، او در حال پایان دوره ریاست جمهوری خود با یک کارت سفید به اسرائیل است که عواقب سنگینی را که یک آتش سوزی منطقه ای به جز معین خواهد داشت را نادیده می گیرد. در مورد آینده دخالت ایالات متحده در خاورمیانه و آوردن متحدان آسیب پذیری مانند اردن به ناخواسته ترین موقعیت بین یک سنگ و یک مکان سخت.

توقا نصیرت کارشناس سیاست ایالات متحده در خاورمیانه و مدیر استراتژی، عملیات و امور مالی در مرکز رفیق حریری و برنامه های خاورمیانه شورای آتلانتیک است.

رژیم ایران به تازگی یک قضاوت نادرست استراتژیک بزرگ انجام داده است پیامدهای فوری حملات پهپاد، موشک کروز و موشک های بالستیک ایران علیه اسرائیل تا چند ساعت مشخص نخواهد شد، اما به نظر می رسد که رژیم ایران یک اشتباه استراتژیک بزرگ انجام داده است. به‌نظر می‌رسد رژیم ایران به‌جای تقسیم اسرائیلی‌ها بین کسانی که می‌خواهند حماس را شکست دهند و کسانی که می‌خواهند شاهد بازگشت گروگان‌های ربوده‌شده حماس در 7 اکتبر باشند، با واکنش بیش از حد به صراحت نشان دهد که اسرائیل باید تمام تلاش خود را انجام دهد. ریشه کن کردن تهدید حماس در غیر این صورت، اسرائیل با امواج بیشتری از حملات موشکی و موشکی از درب همسایه روبرو خواهد شد، نه از چند ساعت دور. ایران می توانست پاسخ کمتری به حمله اول آوریل به گروهی از رهبران نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در دمشق نشسته بودند، انتخاب کند. صرف نظر از موفقیت یا شکست حملات امشب از منظر نظامی، از منظر سیاسی، تعداد انبوه پهپادها و موشک‌های شلیک شده - و این واقعیت که آنها از خاک ایران به خاک اسرائیل شلیک شده‌اند - تأثیر ماندگارتری نسبت به حملات هوایی خواهد داشت. عواقب فیزیکی که در چند ساعت دیگر مورد توجه قرار خواهند گرفت. ایران تا امشب با استفاده از نیروهای نیابتی برای حمله به اهداف اسرائیل در اسرائیل و سایر کشورها بر «انکار قابل قبول» تکیه داشت. آن ماسک اکنون برداشته شده است. امیدهای ایرانیان برای بقای حماس، که ایران آن را «پیروزی» بدون توجه به تعداد کشته‌شدگان اسرائیلی و فلسطینی به حساب می‌آورد، امشب کمتر از یک روز پیش به نظر می‌رسد. عزم اسرائیل تقویت شده است.

توماس اس. واریک یکی از همکاران ارشد و مدیر پروژه آینده DHS در شورای آتلانتیک است. او از سال 1997 تا 2007 در وزارت امور خارجه و از سال 2008 تا 2019 به عنوان معاون دستیار وزیر برای سیاست ضد تروریسم در وزارت امنیت داخلی ایالات متحده خدمت کرد. آنچه بعدا اتفاق می افتد به سه عامل بستگی دارد حمله ایران به خاک اسرائیل یک تنش خیره کننده بین دو کشور است که درگیری بین این دو را از پنهان به آشکار تغییر می دهد. آنچه بعدا اتفاق می افتد به سه عامل بستگی دارد: اینکه آیا نیروهای نیابتی ایران، از جمله حوثی ها و حزب الله، به جنگ بپیوندند یا خیر. آیا در اسرائیل تلفات وجود دارد یا اینکه آیا سیستم‌های دفاعی آن همراه با حمایت ایالات متحده از خسارات قابل توجه جلوگیری می‌کند. و در نهایت با نحوه پاسخ اسرائیل. حملات ایران در پس زمینه کاهش همدردی جهانی با اسرائیل و تنش فزاینده در روابط بین بایدن و نتانیاهو صورت می گیرد. در زمان نگارش این مقاله، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان همگی حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرده‌اند، زیرا شهروندانش به پناهگاه‌های بمب‌گذاری عقب‌نشینی می‌کنند، اما همانطور که در مورد غزه رخ داده است، تشدید بیشتر ممکن است این حمایت عمومی را کاهش دهد. بایدن، به نوبه خود، تصریح کرده است که هرگونه تناقضی که ممکن است بین دو رهبر به وجود آمده باشد، کاملاً لفاظی است: شراکت ایالات متحده با اسرائیل همچنان مبهم است. تعهد مشترک به پرداختن به تهدید ناشی از ایران نیز عمیق‌تر از هر گونه اختلافی است که دو کشور ممکن است در مورد آینده سرزمین‌های فلسطینی داشته باشند. با این حال، ایالات متحده ممکن است به طور خصوصی اسرائیل را تشویق کند که با خویشتن داری پاسخ دهد و تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش یک جنگ منطقه ای ادامه دهد. این بدون شک با تمایل اسرائیل برای بازگرداندن بازدارندگی و دفاع از خود در جنگ علیه تروریسمی که به شکلی بی‌سابقه به مرزهای مستقلش تجاوز کرده است، تضاد خواهد داشت.

کارمیل آربیت یک کارشناس ارشد غیر مقیم برای برنامه های خاورمیانه و ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در شورای آتلانتیک است. پهپادهای ایرانی همزمان به اسرائیل و اوکراین حمله کردند مقامات ایرانی و دیگر مقامات منطقه تایید کرده اند که ایران در بخشی از این حمله بین 50 تا 100 پهپاد تهاجمی یک طرفه را پرتاب کرده است. نیروهای ایالات متحده و متحدان بسیاری از این پهپادها و همچنین موشک های ایرانی را قبل از رسیدن به حریم هوایی اسرائیل رهگیری کردند. اسرائیل همچنین یکی از بهترین سامانه های پدافند هوایی جهان به نام گنبد آهنین را در اختیار دارد که به نظر می رسید پهپادهای بیشتر را رهگیری می کند. ایران پشت درهای بسته پیام داده است که رژیم احساس می کند باید به حمله در دمشق پاسخ دهد، اما نه به حدی که درگیری را تشدید کند. همانطور که اوضاع در ساعات و روزهای آینده پیش می رود، اندازه و موفقیت حمله ایران تعیین می کند که آیا وضعیت به مارپیچ یا تشدید ادامه خواهد داد یا خیر. علاوه بر این، در حالی که روز شنبه به یکشنبه در منطقه تبدیل شد، روسیه همزمان با حمله پهپاد شاهد خود به اسرائیل، روسیه یک حمله پهپادی شاهد ایرانی را علیه اوکراین انجام داد. این پهپادها به طور فزاینده ای رایج شده اند، زیرا روسیه از آنها برای حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین استفاده می کند، در حالی که شبه نظامیان نیابتی ایران در عراق و سوریه از آنها برای حمله به پایگاه های آمریکایی نیز استفاده می کنند. اینها اساساً پهپادهای تهاجمی یک طرفه هستند که دارای محموله ای در مخروط دماغه هستند و مانند یک موشک اصابت می کنند. حمله ایران نمونه دیگری از این مرحله جدید جنگ بود.

الکس پلیتزاس یکی از اعضای ارشد غیر مقیم ابتکار N7 برنامه های خاورمیانه و رئیس سابق فعالیت های حساس برای عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم در دفتر وزیر دفاع است.

چگونه پدافند هوایی اسرائیل با حمایت ایالات متحده کار می کند در پانزده سال گذشته، اسرائیل به طور مناسب دفاع هوایی خود را برای آمادگی برای حملاتی مانند امروز ارتقا داد و سیستم‌های جدیدی را برای رهگیری موشک‌های بالستیک که از فاصله 2400 کیلومتری شلیک می‌شوند، اضافه کرد. این محدوده رهگیری شامل رسیدن به ایران و جایی است که گروه‌های نیابتی شبه‌نظامی متحد با ایران – مانند یمن، سوریه و عراق – مستقر هستند. سامانه ارو که برای رهگیری موشک های بالستیک طراحی شده است، لایه بالایی سیستم دفاع هوایی چندلایه خود را به همراه کارایی ثابت شده تیرکمان و گنبد آهنین دیوید در اختیار اسرائیل قرار می دهد. اسرائیل که بزرگترین دریافت کننده جهانی کمک های امنیتی ایالات متحده است، بخش اعظم آن را برای حمایت از قابلیت های دفاع هوایی مستقل خود به کار می گیرد. کمک های امنیتی فعلی ایالات متحده توسط چارچوبی هدایت می شود که توسط یک یادداشت تفاهم (MOU) ده ساله (2019-2028) رسمیت یافته است، اما تعهد ایالات متحده برای کمک به اسرائیل برای حفظ برتری نظامی کیفی خود (QME) برای مقابله با هرگونه نظامی متعارف معتبر تهدید یک وعده سیاستی چندین دهه بوده است. ریشه آن با تأسیس اسرائیل بود و در نهایت در قوانین ایالات متحده گنجانده شد. سپس رئیس جمهور ایالات متحده رونالد ریگان و نخست وزیر اسرائیل اسحاق شامیر در سال 1983 تشکیل گروه نظامی مشترک سیاسی (JPMG) را برای همکاری امنیتی دوجانبه و حمایت از حفظ QME اسرائیل برای مقابله با تهدیدات هر دولت یا بازیگر غیردولتی اعلام کردند. . فروم دوجانبه غیرنظامی و نظامی JPMG همچنان یک خط ارتباطی اساسی در مورد الزامات و همچنین نقش اجرایی تفاهم نامه فعلی را ایفا می کند.

مطابق با تفاهم نامه، ایالات متحده سالانه 3.3 میلیارد دلار بودجه نظامی خارجی و 500 میلیون دلار برای برنامه های همکاری برای دفاع موشکی ارائه می دهد. از سال مالی 2009، ایالات متحده 3.4 میلیارد دلار بودجه برای دفاع موشکی به اسرائیل داده است. برای مثال، از سال مالی 2011، ایالات متحده 1.3 میلیارد دلار برای سیستم Iron Dome فراهم کرده است. علاوه بر این، ایالات متحده از طریق FMF، دسترسی اسرائیل را به برخی از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی در جهان از جمله جت جنگنده F-35 Lightning فراهم می کند.

ر. کلارک کوپر از اعضای ارشد غیر مقیم ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت شورای آتلانتیک است. وی پیش از این از سال 2019 تا 2021 به عنوان دستیار وزیر در امور سیاسی-نظامی در وزارت امور خارجه ایالات متحده خدمت کرده است. ایالات متحده، متحدان و رهبران منطقه ای انگیزه خواهند داشت تا از درگیری در حال گسترش چشم پوشی کنند حمله امشب جمهوری اسلامی ایران به اسراییل پاسخی به قتل یک فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران به همراه شش تن دیگر در کنسولگری ایران در دمشق در اول آوریل بود - حمله ای که مستقیماً نقض قوانین بود. حقوق بین الملل که در کنوانسیون وین آمده است. در واقع، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با استناد به ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، تصریح کرد که اقدامات خود اعمال حق ذاتی آن برای دفاع است. صرف‌نظر از این، این حملات نشان‌دهنده مرحله جدیدی در درگیری مداوم بین دو دشمن منطقه‌ای است که احتمالاً از آنچه سال‌ها به عنوان «جنگ سایه» تلقی می‌شد، فراتر می‌رود، به‌ویژه با توجه به این واقعیت که این اولین حمله از خاک ایران است.

رهبری در تهران، پیش از آغاز این حملات، استدلال می‌کردند که عدم اعمال بازدارندگی آشکار و صریح در برابر اقدامات تهاجمی اسرائیل، به اسرائیل نشان می‌دهد که چنین اقدامات خصمانه‌ای توسط رهبران جمهوری اسلامی ایران در آینده قابل تحمل خواهد بود. در اصل، اگر رهبری جمهوری اسلامی ایران اکنون بازدارندگی ایجاد نکند، به دلیل ادامه حملات اسرائیل، ناگزیر باید در مرحله بعدی پاسخ دهد. تا زمان نگارش این گزارش، به نظر می رسد انتقام گیری تا حدودی محدود شده و احتمالاً برای اعطای انعطاف پذیری به اسرائیل و ایالات متحده در کنار زدن یک درگیری گسترده تر، تنظیم شده است. در اسرائیل، اکنون توجه به ارزیابی کابینه امنیتی از آسیب و تصمیم بعدی در مورد نحوه واکنش معطوف شده است. با توجه به اینکه این کشور در حال حاضر در یک ذهنیت زمان جنگ به دلیل درگیری‌های جاری در غزه عمل می‌کند، احتمالاً بسیاری استدلال می‌کنند که این فرصتی برای اسرائیل فراهم می‌کند تا در خاک ایران انتقام‌جویی کند و به طور بالقوه تأسیسات مهم نظامی، انرژی و هسته‌ای را هدف قرار دهد. اگر این خط استدلال غالب شود، یک جنگ فاجعه بار تقریباً اجتناب ناپذیر خواهد شد. برای بازیگران منطقه‌ای، به‌ویژه عربستان سعودی و اردن - که طبق گزارش‌ها پهپادهای ایرانی را رهگیری کرده‌اند - استدلال این است که آنها به درستی از حریم هوایی مستقل خود محافظت می‌کنند. با این حال، اگر حملات شب گذشته به یک درگیری گسترده‌تر بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود، بازیگران منطقه‌ای که به عنوان مدافعان اسرائیل تلقی می‌شوند ممکن است خود را هدف قرار دهند و تا حدی بالاتر از سرنگونی چند هواپیمای بدون سرنشین به آتش‌سوزی منطقه بکشند. با توجه به انگیزه های موجود، این احتمال وجود دارد که رهبران منطقه ای انگیزه داشته باشند که بین هر دو طرف برای پایان دادن به این تقابل اقدام کنند. ایالات متحده، به نوبه خود، دوباره خود را در موقعیت محوری برای جلوگیری از گسترش آشفتگی می بیند. سیاستگذاران واشنگتن، در کنار شرکا و متحدان اروپایی، باید ساعات آینده را به رایزنی با همتایان اسرائیلی اختصاص دهند تا از تشدید درگیری که دولت بایدن بدون شک برای جلوگیری از آن تلاش کرده است، جلوگیری کنند.

ترجمه شده از سایت Atlantic concil

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان