پیشواز ایرلاین‌ها از افزایش احتمالی نرخ سوخت هواپیما/ باوجود افزایش نیافتن نرخ سوخت؛ ایرلاین‌ها قیمت بلیت را افزایش دادند!

بررسی ها نشان می‌دهد دولت اجازه نداده تا قیمت سوخت هواپیما افزایش یابد تا بلیت هواپیما در شب عید گران نشود، اما ایرلاین‌ها باز هم نرخ بلیت را بالا بردند.

پیشواز ایرلاین‌ها از افزایش احتمالی نرخ سوخت هواپیما/ باوجود افزایش نیافتن نرخ سوخت؛ ایرلاین‌ها قیمت بلیت را افزایش دادند!
صفحه اقتصاد -

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش در جمع روسای سازمان هواپیمایی کشوری برخی ایرلاین های گران فروش را تهدید و اعلام کرد که با توجه به مصوبه اخیر ستاد تعزیرات، باید به نرخ بلیت هواپیما ورود کنیم. پس مجوز ایرلاین هایی که نمی توانند این کار را درست انجام دهند، باطل کنید.

وی با تاکید بر اینکه مجوز یکی دو ایرلاینی که پاسخگو نیستند، باطل شود با این اقدام در حقیقت می خواست، ایرلاین های پاسخگو، تشویق و مردم متوجه شوند که نظارت دولت بر قیمت بلیت هواپیما بخشنامه‌ای و لسانی نیست.

اما نکته مثبتی که در این نشست به آن پرداخته شد موضوع سوخت هواپیما بود که بارها و بارها به این نکته اشاره شده و هر بار نیز بی نتیجه مانده است. چرا که ایرلاین ها معتقد هستند که بهای بلیت با افزایش نرخ سوخت افزایش می یابد و از سوی دیگر نیز دولت، ایرلاین ها را تهدید می کند که اگر بهای بلیت را افزایش دهند، مجوز آنها را باطل خواهد کرد.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۴، دولت تصمیم گرفته تا قیمت بنزین هواپیما را بجای ۶۰۰ تومان فعلی به لیتری ۷۰۰۰ تومان افزایش دهد. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که ایرلاین ها نیز روزهای سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشته اند و اگر هزینه های آنها کاهش نیابد و زیان انباشته آنها به نوعی جبران نشود قطعا یکی پس از دیگری ورشکسته و تعطیل خواهند شد.

تدبیر «صادق» برای رشد ۱۱ برابری قیمت سوخت هواپیما چیست؟/ هر ساعت صندلی پروازی از ۲۴ هزار تومان به ۲۸۰ هزار تومان

مقصود اسعدی، سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اثرگذاری افزایش قیمت سوخت بر روی هزینه تمام شده هر پرواز و قیمت بلیت هواپیما می گوید: تصمیم دولت این بوده که نرخ سوخت هواپیما افزایش پیدا کند. بنابراین طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ قرار بر این است که سوخت هواپیما به ۳۰ درصد قیمت تمام شده پالایشگاه محاسبه شود. با این تغییر محاسبه قیمت هر لیتر سوخت هواپیما از ۶۰۰ تومان فعلی به ۷۰۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند که این به معنای افزایش ۱۱ برابری قیمت سوخت هواپیما در هر لیتر است. 

تدبیر «صادق» برای رشد ۱۱ برابری قیمت سوخت هواپیما چیست؟/ هر ساعت صندلی پروازی از ۲۴ هزار تومان به ۲۸۰ هزار تومان

اما آنطور که حسین پورفرزانه رییس سازمان هواپیمایی در نشست خود با وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است این است که هر ساعت صندلی پروازی ۴۰ دلار مصوبه دارد و دست سازمان هواپیمایی نیست. هر چند این اظهارات نیز با واکنش تُند وزیر راه همراه شده است.

این اظهارات اگر چه به مذاق وزیر راه و شهرسازی خوش نیامده و اعلام کرد که سوخت ایرلاین ها را هم دلاری به آنها خواهیم داد؛ اما ایرلاین ها معتقد هستند که در حال حاضر، اثرگذاری قیمت هر لیتر بنزین ۶۰۰ تومانی بر روی قیمت تمام شده برای هر ساعت صندلی حدود ۲۴ هزار تومان است، اما با افزایش قیمت سوخت از ۶۰۰ تومان به ۷۰۰۰ تومان، اثرگذاری آن بر روی قیمت هر ساعت صندلی به ۲۸۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

حال آنطور که از سازمان هواپیمایی کشوری خبر می رسد این سازمان دستور ابطال مجوز ایرلاین‌های گرانفروش را صادر و اعلام کرده است که در صورت عدم اصلاح نرخ‌ها، مجوزهای پروازی آنها را محدود می کند.

آنطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است شرکت‌های هواپیمایی هر زمان که بخواهند، قیمت بلیت را افزایش می‌دهند اما به نظر می رسد آنها از ماه آینده با این عنوان که نرخ سوخت ۱۱ برابر افزایش داشته است می توانند افزایش بهای بلیت هواپیما را به راحتی پیاده و اعمال کنند.

حال آنطور که مشخص است دولت اجازه نداده تا قیمت سوخت هواپیما افزایش یابد تا بلیت هواپیما در شب عید گران نشود، اما ایرلاین‌ها باز هم نرخ بلیت را بالا بردند.

به هر سوی رضا صدیق‌نیا مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از تشدید نظارت‌ها در آستانه سفرهای نوروزی خبر داده و اعلام کرده است که نظارت دقیق بر حقوق مسافران یکی از اولویت‌های سازمان هواپیمایی است. در همین راستا، مرکز مدیریت و کنترل پروازها و خدمات مسافران نوروزی برای کاهش تأخیرها، پایش فرودگاه‌ها و بهبود خدمات هوایی به‌صورت مجازی راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در این مرکز، فعالیت فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافری به‌صورت لحظه‌ای رصد و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد تا مسافران سفرهای راحت و ایمنی را تجربه کنند.

صدیق‌نیا با اشاره به تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل اجرایی نظارت بر نرخ بلیت را اجرا کرده و ایرلاین‌ها موظف به بارگذاری نرخ‌های مصوب در سایت‌های خود و ارائه آن به نمایندگان فروش هستند.

وی تصریح کرد: کارشناسان سازمان هواپیمایی روزانه نرخ بلیت‌ها را پایش می‌کنند و در صورت اثبات گران‌فروشی، اقدامات قانونی انجام خواهد شد. همچنین، گشت‌های مشترک با سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف‌کنندگان تشدید می‌شود و متخلفان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها تأکید کرد: در مرحله اول، مجوز پروازهای فوق‌العاده ایرلاین‌های متخلف لغو شده و در صورت ادامه تخلفات، مجوز پروازهای برنامه‌ای آن‌ها نیز محدود خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که تاکنون مجوز ۳۳ شرکت خدمات مسافرت هوایی به دلیل فروش بلیت با نرخ بالاتر از قیمت مصوب تعلیق شده و بیش از ۱۰۰ سایت فروش بلیت غیرمجاز با هماهنگی دادستانی مسدود شده است.

حال به نظر می رسد قانون بودجه ۱۴۰۴ یکی از مشکلات جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی در کنترل نرخ بلیت هواپیما در سال آینده باشد. چرا که وقتی بعد از آزادسازی نرخ سوخت هواپیما هزینه هر ساعت صندلی پروازی از ۲۴ هزار تومان به ۲۸۰ هزار تومان افزایش یابد، قطعا بهای بلیت هواپیما نیز متاثر از این تغییر و تحولات افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار