ماجرای تاکسی‌های برقی بابک زنجانی چیست؟

بابک زنجانی در وضعیتی که حتی مشخص نیست حضور او بیرون از زندان با کدام حکم توجیه شده، در حال دادن وعده‌های عجیب در حوزه‌های مختلف است. او در آخرین اظهار نظرات خود به سراغ واردات تاکسی‌های برقی رفته است.

ماجرای تاکسی‌های برقی بابک زنجانی چیست؟
صفحه اقتصاد -

حافظه جمعی جامعه ایرانی، بابک زنجانی را با فساد مالی، زندان و دور زدن تحریم به یاد می‌آورد، اما او اصرار دارد که این تصور را اصلاح کند. زنجانی در چند وقت اخیر بدون شفاف‌سازی نسبت به علت حضور خود در بیرون از زندان، به نقاط مختلف سفر کرده و وعده‌های مالی بزرگ می‌دهد. او در سفری به اصفهان ضمن پیشنهاد برای خرید سالن اجلاس، خبر از تشکیل یک سیستم تاکسی رانی مدرن در این شهر را داده است. اما منظور زنجانی از تاکسی‌های مدرن چیست؟

زنجانی چه می‌گوید؟

«در سال سرمایه‌گذاری، قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی برای رونق خواهد شد. کرج، قشم و اصفهان پذیرای ورود تاکسی‌های دات‌وان خواهند بود. در بازدید میدانی از اصفهان و کرج، زیرساخت‌های این طرح بررسی شد. تاکسی‌های تویوتا برقی bZ۳ به‌زودی مهمان مردم اصفهان می‌شود؛ تاکسی‌هایی با رانندگان خانم و آقا، بومی و با لباس‌های سنتی اصفهان، برگرفته از فرهنگ و هویت ایرانی. از تمام ظرفیت مردم اصفهان برای جذب گردشگر و رونق شهر بهره خواهیم گرفت. استانداری و شهرداری اصفهان نیز تسهیل‌کننده ورود سرمایه و امکانات برای شهروندان خواهند بود. با کمک مردم، به اصفهان رونق اقتصادی می‌بخشیم و قدرت اقتصادی این شهر را به رخ خواهیم کشید.»

این متن توییت بابک زنجانی درباره ورود به عرصه تاکسیرانی مدرن است. مشخص نیست حجم مالی این پروژه چقدر است و یا قرار است این خودرو‌ها چگونه وارد شوند. نیروی انسانی، سازمان و تمامی اجزای این طرح در ابهام کامل قرار دارد. حداقل در شهر اصفهان که نشانه‌ای از این پروژه دیده نمی‌شود. تأسیس یک سیستم تاکسیرانی شخصی‌سازی شده با لباس و برند خاص، مسلماً وقت و زمان و نیرو کار و هزینه می‌برد. زنجانی چگونه تاکنون حتی یک نمونه شبیه‌سازی شده از این طرح را هم به نمایش نگذاشته است. برخی با اتکا به همین ابهامات معتقدند که زنجانی اصلاً دنبال اجرای این پروژه نیست و صرفاً با این بزرگنمایی‌ها دنبال دیده شدن است. 

تاکسی‌های زنجانی دقیقاً از چه مدل است؟

با یک جست‌و‌جو ساده می‌توان به اطلاعات کلی نسبت به توانمندی‌های این خودرو پیدا کرد.

bZ۳ دومین خودروی الکتریکی سری bZ تویوتا پس از bz۴x و اولین سدان برقی این شرکت ژاپنی محسوب می‌شود. ابعاد بدنه تویوتا bZ۳ در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محور‌ها به ترتیب ۴.۷۲۵، ۱.۸۳۵، ۱.۴۷۵ و ۲.۸۸ متر اعلام شده است. سانروف برقی، سیستم تهویه دو منطقه‌ای، ایربگ‌های پرده‌ای، جانبی و زانو، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص تابلو‌های راهنمایی و رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم گوشی بخشی از امکانات این خودرو است. این خودرو در نسخه لایف پرو، دارای موتوری با قدرت ۲۴۵ اسب بخار و پیمایش ۶۱۶ کیلومتر با یک دور کامل شارژ است. موتور برقی این خودرو ۶۵ کیلووات توان برقی دارد. در نسخه الیت پرو، موتوری با توان ۱۸۴ اسب بخار و با پیمایش ۵۱۷ کیلومتر به کار گرفته شده است.

زنجانی برای این پروژه چقدر سرمایه لازم دارد؟

واردات تویوتا bZ۳ نخستین بار در فروردین ۱۴۰۳ آغاز شد. در خرداد ۱۴۰۳ نزدیک ۱۴۰ هزار نفر برای خودرو ثبت نام کردند. تیپ پایه الیت پرو این خودرو در ابتدا ۲.۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد. با این حساب زنجانی برای تهیه و توزیع حداقل ۵۰ تاکسی در هر شهر، نیاز به ۱۲۵ میلیارد تومان سرمایه اولیه دارد. با در نظر گرفتن سازمان اداری ۱۰۰ میلیاردی، زنجانی برای راه‌اندازی این پروژه در سه شهر کرج، قشم و اصفهان نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه است. اگرچه با وجود ادعا‌های اخیر زنجانی، این رقم چندان بزرگ نیست. اگرچه در این بخش از ماجرا هم ابهاماتی وجود دارد. زنجانی قرار است کارمندانی به شکل راننده این تاکسی‌ها داشته باشد یا این تاکسی‌ها از سوی شرکت او واگذار می‌شوند؟ آیا سیستم تاکسیرانی و تاکسی‌های اینترنتی به او اجازه فعالیت می‌دهند؟ نرخ گذاری کرایه این تاکسی‌ها چگونه خواهد بود؟پاسخ به این سوالات می‌تواند تصویر شفاف‌تری از برنامه‌های بلندپروازانه بابک زنجانی ارائه کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار