چالش های ارزی و سیاست گذاری، واردات خودرو را گرفتار کرد! | تدوین برنامه مدون خواسته واردکنندگان
براساس خبرها، فعالان واردکنندگان خودرو از دولت درخواست تعریف چشم اندازی برای فعالیت تا سال ۱۴۰۸ کردند، زیر واردات خودرو گرفتار مشکلات عدیده است.

عصر روز گدشته جلسه ای با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در حوزه واردات خودرو، اعضای وزارت صمت از سازمان های ذیربط و اعضای اتاق بازرگانی با محوریت بررسی چالش های این صنعت در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، واردکنندگان خودرو با صراحت از بلاتکلیفی ها، سیاست گذاری های مقطعی و تصمیمات ناهماهنگ گلایه کردند. بهویژه آنکه با وجود ورود حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، نهتنها بازار به تعادل نرسیده بلکه نارضایتی مشتریان نیز همچنان پابرجاست.
سلیمانی ملکان گفت: واردات خودرو دیگر نه تنها نقشی در تنظیم بازار و ایجاد رقابت ایفا نمی کند، بلکه به ابزاری برای اجرای طرح های کوتاهمدت و نمایشی بدل شده است
واسطه های غیر رسمی به جای شرکت های رسمی
در نشست مذکور هادی سلیمانی ملکان، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، به عنوان سخنران نخست با انتقاد از آشفتگی موجود در روند سیاست گذاری واردات خودرو، گفت: «واردات خودرو دیگر نه تنها نقشی در تنظیم بازار و ایجاد رقابت ایفا نمی کند، بلکه به ابزاری برای اجرای طرح های کوتاهمدت و نمایشی بدل شده است. سه چالش اصلی عامل وضعیت فعلی واردات است که شامل: بلاتکلیفی و ناپایداری مقررات، بحرانهای ارزی و عدم پاسخگویی دولت به نیازهای واقعی بازار است.»
سلیمانی ملکان با اشاره به فعالیت گذشته شرکت های رسمی واردکننده خودرو و تعامل مستقیم آن ها با وزارت صمت، اظهارداشت: «ممنوعیت ناگهانی واردات از سال ۱۳۹۶، سرمایه گذاری کلانی را بلاتکلیف گذاشت و خسارات سنگینی به فعالان رسمی وارد آورد؛ بی آن که هیچ گونه جبرانی از سوی دولت صورت گیرد. جای خالی شرکت های رسمی توسط واسطه های غیررسمی پر شده و خودروهای فاقد اصالت، بدون خدمات پس از فروش و با کیفیت نه چندان مناسب به بازار راه یافتند؛ موضوعی که اعتماد عمومی را تضعیف کرده و سطح کیفی بازار را کاهش داده است.»
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، راه حل چالش واردات خودرو را در تدوین یک نقشه راه روشن دقیق و بلندمدت بیان و توضیح داد: «فعالان واردات خودرو از دولت حمایت مالی نمی خواهند؛ تنها درخواست شان این است که مسیر فعالیت آن ها با چشم اندازی حداقل تا سال ۱۴۰۸ مشخص شود. تداوم مجوزدهی رانتی به افراد خاص و شرکت های بی سابقه، نه تنها مسیر فعالیت شرکت های حرفه ای را مسدود کرده بلکه به بی ثباتی و ریسک پذیری بالا در بازار دامن زده است.»
وی افزود: آیین نامه ای توسط سازمان برنامه و بودجه در خصوص واردات خودرو با به مزایده گذاشتن ارز قرار بود به هیئت دولت جهت تصویب ارسال شود، اما با پیگیری های این انجمن و جلسه با وزارت صمت، این آیین نامه جهت اصلاح به وزارتخانه مذکور بازگشت.
سلیمانی با تاکید به اینکه واردات خودرو نه تنها تهدیدی تولید داخل محسوب نمی شود، بلکه مویدی برای افزایش کیفیت و رقابت است، بیان کرد؛ «واردات هدفمند می تواند زنگ هشداری برای خودروسازان داخلی باشد تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و تکنولوژی های روز را بهکار گیرند.»
سیاستگذاری برای خودروهای وارداتی الزامی است
سخنران دوم این نشست پویا سالاری شریف، واردکننده خودرو بود که در خصوص سیاست گذاری جامع برای واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی به عنوان مهم ترین راهکار اساسی کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، گفت: واردکنندگان خودرو خواستار مشوق های دولتی از جمله کاهش عوارض و تسهیل مجوزهای وارداتی برای این خودروها هستند.
خدری: ناتوانی در استفاده از سیستم بانکی برای تأمین منابع مالی، واردات خودرو را به فرآیندی پر هزینه با ریسک بالا تبدیل کرده است
واردات خودرو پر ریسک شده است
سومین سخنران این نشست مصطفی خدری، عضو انجمن واردکنندگان خودرو بود که با اشاره به نوسانات شدید ارزی و محدودیت های مالی در دوران تحریم ها گفت: «ناتوانی در استفاده از سیستم بانکی برای تأمین منابع مالی، واردات خودرو را به فرآیندی پر هزینه با ریسک بالا تبدیل کرده است.»
نظر شما