صفحه اقتصاد بررسی می کند:

تصمیم نهایی مجلس درباره واردات خودرو اعلام شد

پس از مدت‌ها ابهام درباره تعرفه واردات خودرو، در نشست علنی امروز مجلس، تعرفه ۶۰ درصدی برای واردات خودرو در نظر گرفته شد.

تصمیم نهایی مجلس درباره واردات خودرو اعلام شد
صفحه اقتصاد -

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، تعرفه واردات اهمیتی ندارد و این تعداد واردات خودروست که بر بازار تأثیر می‌گذارد. بعد از مدت‌ها ابهام درباره تعرفه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه این نرخ را ۶۰ درصد تعیین کردند.

در صورتی که شورای نگهبان با لایحه بودجه موافقت کند، این تعرفه سال گذشته به اجرا درمی‌آید. اما آیا با تعرفه ۶۰ درصدی واردات خودرو سرعت می‌گیرد و بازار به آرامش می‌رسد؟

تعرفه مهم نیست؛ تعداد خودرو‌های وارداتی اهمیت دارند

درباره تأثیر مصوبه امروز مجلس بر سرعت واردات و جریان بازار، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: بیشتر از آنکه تعرفه واردات خودرو بر بازار تأثیر‌گذار باشد، این تعداد واردات خودروست که می‌تواند بر بازار تأثیر داشته باشد. به طور مثال اگر تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد باشد ولی ۵۰ هزار خودرو وارد شود به نسبت زمانی که تعرفه ۱۰ درصد باشد ولی ۵۰۰۰ خودرو وارد شود، تأثیر بیشتری دارد.

وی ادامه داد: البته در بازار خودرو یک بی‌نظمی هم حاکم است. چراکه تعداد زیادی وارد‌کننده فعالیت دارند و در مقابل نام هر برند نام چهار یا پنج وارد‌کننده به چشم می‌خورد. در مواردی همچون برند تویوتا تعداد وارد‌کنندگان به ۲۰ وارد‌کننده هم می‌رسد. اولین مسئله تأمین خودرو و سپس بحث سیستم سامانه است که باید بتواند عرضه خودرو را به صورت منظم انجام دهد که در سیستم سامانه خودرو به یک کالای با سرمایه‌ای تبدیل شده و عده‌ای این محصولات را خریداری کرده و در بازار آزاد با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند. وی تأکید کرد: این موارد صحبت‌های روی کاغذ هستند و اصل ماجرا به این بستگی دارد که چه تعداد خودرو با چه کیفیتی روانه بازار شود. در بحث تعرفه هم قطعا با بالا رفتن نرخ دلار، نرخ تعرفه هم جبران می‌شود.

تامین ۳.۳ میلیارد یورو ارز در شرایط کنونی بعید است

صدرایی درباره مناسب بودن میزان ارز تعیین‌شده برای واردات خودرو اظهار کرد: درحال حاضر کشور در وضعیتی قرار دارد که شاید برای بسیاری از کالا‌های اساسی نظیر دارو و ... ارز وجود نداشته باشد. تامین ارز سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی در شرایط فعلی غیرقابل تصور است. وی افزود: پس از انقلاب در ایران تا به امروز، حتی در زمان‌هایی که کشور با تحریم و کمبود ارز مواجه نبود، فقط در سال ۱۳۹۳ بود که تعداد ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شد.

او ادامه داد: حتی در سال‌های گذشته هم سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت سیزدهم، قصد داشت ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور کند که در پایان همان سال فقط تعداد ۳۵۰۰ خودرو وارد کشور شد. به اعتقاد من، این امر موضوعی است که فعلا برای کنترل جو در بازار مطرح شده و با توجه به محدودیت‌های ارزی بعید است که با وجود محدودیت‌های فعلی سال آینده ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.

خودروسازی داخل رشد می‌کند؟

این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا این امر می‌تواند باعث رشد خودروسازی داخلی شود؟ تصریح کرد: خودروسازی داخلی یک بحث جداست و تمام بازار برای آن مهندسی شده است. ارزا‌ترین خودرو وارداتی در سامانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و گران‌ترین خودروی داخلی هم با قیمت ۷۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین این خودرو‌های وارداتی نمی‌توانند برای دو خودروساز بزرگ رقابت ایجاد کنند. مگر اینکه برای خودروسازان بخش خصوصی ایجاد رقابت کنند که آن هم به کیفیت و سیستم توزیع بستگی دارد.

قیمت‌گذاری به بازار سپرده شود

صدرایی درباره مکانیزم‌هایی که می‌تواند در جلوگیری از رانت و سواستفاده‌های احتمالی در بحث واردات نقش داشته باشد عنوان کرد: بهترین امر این است که این سامانه حذف و قیمت‌گذاری به بازار سپرده شود و فضای رقابتی میان وارد‌کنندگان ایجاد شود و وارد‌کنندگانی که دارای خدمات پس از فروش معتبر هستند بتوانند خودرو وارد کنند. همچنین سامانه که خود عاملی برای ایجاد فساد است حذف شود و در صورتی که قیمت‌گذاری توسط بازار انجام شود، قطعا هم مصرف‌کننده و هم وارد‌کننده سود بهتری می‌برند. در بخشی از این مصوبه به واگذاری مجوز واردات خودرو به صورت رقابتی اشاره شده است.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: اگر این رقابت میان شرکت‌هایی باشد که دارای توان بالا تأمین خودرو، واردات خودرو، خدمات‌دهی به خودرو باشند و به شرطی که این تعداد خیلی زیاد نباشد این خوب است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه