پرونده‌ای برای ۸ خودروی پرفروش تاریخ

خودرو به معنای امروزی و با موتور درون‌سوز برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ معرفی شد. این وسیله نقلیه به سرعت جای گاری‌ها و کالسکه‌ها و اسب‌ها و… را گرفت و امروزه به یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ابزارهای زندگی بشر تبدیل شده است.

پرونده‌ای برای ۸ خودروی پرفروش تاریخ
صفحه اقتصاد -

در طول تاریخ صد و اندی ساله خودروسازی، شرکت‌های مختلفی تاسیس شدند و ماشین‌های گوناگونی را در طرح‌ها و بدنه‌های مختلف روانه بازار کردند. اما فقط تعداد معدودی از این خودروها توانستند برای دهه‌ها روی خط تولید باقی بمانند و نامشان را در فهرست پرفروش ترین خودروهای تاریخ ثبت کنند. این ماشین‌ها عجیب و غریب نیستند، بلکه کیفیت ساخت، قیمت اقتصادی، پیشرانه کم‌مصرف و کاربرد آسان و راحت موجب شده تا همیشه مشتریان و خریداران را به سمت خود بکشانند.

 

۱- تویوتا کرولا

تویوتا کرولا در سال ۱۹۶۶ در قالب یک خودرو جمع و جور با موتور ۱.۱ لیتری تحویل مشتریان شد و هم‌اکنون در نسل دوازدهم خود قرار دارد. در طول این سال‌ها بیش از ۵۰ میلیون دستگاه کرولا با بدنه‌ها و موتورهای مختلف در بازارهای سراسر جهان فروخته شده و عنوان پرفروش ترین خودرو تاریخ را به خود اختصاص داده است. تویوتا کرولا خودرو خاص و عجیبی نیست، موتور چندان قدرتمندی ندارد، ماشین تند و تیزی به حساب نمی‌آید، اما اتومبیلی است که بدون دردسر مردم را از یک مبدا به مقصد می‌رساند. قیمت اقتصادی، قابلیت اطمینان و رانندگی راحت از دلایل ماندگاری تویوتا کرولا در تاریخ خودرو جهان است.

۲- فورد سری F

فورد سری F در سال ۱۹۴۸ و بعد از پایان جنگ جهانی دوم در ۸ مدل به بازار آمد. این خودرو اولین وانت فورد است که روی شاسی اختصاصی ساخته شد. در حال حاضر سری‌های F-۱۵۰ تا F-۴۵۰ از این وانت روی خط تولید فورد قرار دارد و معروف‌ترین آنها فورد F-۱۵۰ است که نسخه برقی آن نیز در سال ۲۰۲۳ به بازار آمد. فورد سری F در ۷ دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد، بیش از ۴۱ میلیون دستگاه فروش رفته است.

۳- فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف در سال ۱۹۷۴ به عنوان یک هاچبک موتور جلو و دیفرانسیل جلو پا به دنیای خودرو گذاشت. این خودرو آمده بود تا جای فولکس بیتل را بگیرد. بیتل در آن زمان موفق‌ترین محصول خودروساز آلمانی به شمار می‌آمد و طراحی ماشین جایگزین آن کار راحتی نبود. اگرچه موتور گلف بزرگ و حجیم نبود، اما عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و می‌توانست هیجان را به راننده تزریق کند. از آن زمان تا کنون، ۳۵ میلیون فولکس واگن گلف در ۸ نسل به دست خریداران رسیده است.

۴- هوندا سیویک

هوندا سیویک معروف‌ترین محصول خودروساز ژاپنی است که قبل از فولکس واگن گلف، در سال ۱۹۷۲ به دنیای خودرو معرفی شد. تا پیش از ورود سیویک، هوندا در نظر داشت بخش خودروسازی را تعطیل کند و فقط به طراحی و تولید موتورسیکلت بپردازد. موفقیت هوندا سیویک موجب شد تا مدیران ژاپنی در تصمیم خود برای تعطیلی خودروسازی تجدیدنظر کنند. طراحی اسپرت و سیستم چهار چرخ از سیویک یک خودرو جمع و جور جذاب ساخته است و تاکنون بیش از ۲۴ میلیون دستگاه از آن فروخته شده است.

۵- فولکس واگن پاسات

فولکس واگن پاسات از سال ۱۹۷۳ تاکنون در ۷ نسل به بازار آمده و بیش از ۲۳ میلیون دستگاه فروخته شده است. پیش‌تر این خودرو در آمریکا با نام‌های دشر یا کوانتوم به فروش می‌رسید. پاسات یک خودروی خانوادگی قرص و محکم است و با توجه به قیمت قابل قبولی که دارد، تا حدی لاکچری به نظر می‌رسد که همین موضوع باعث فروش بالای آن در بازار پر رقابت سدان‌ها شده است.

۶- فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل که در ایران به فولکس قورباغه‌ای معروف است در سال ۱۹۳۸ معرفی شد. این خودرو کوچک را فردیناند پورشه به دستور آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی طراحی کرد. هیتلر خودرویی می‌خواست که ارزان باشد و به راحتی بتوان تولید کرد و همه مردم بتوانند یک دستگاه از آن را بخرند. فولکس واگن بیتل اولین خودرویی بود که به رکورد فروش ۲۰ میلیون دستگاه رسید و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی این رکورد را در اختیار داشت. ماجرای فولکس قورباغه‌ای در سال ۲۰۰۳ و با فروش ۲۱ میلیون دستگاه در ۶۱ سال به پایان رسید.

۷- اوپل کورسا

اوپل کورسا ماشین کوچکی است که در سال ۱۹۸۲ روی خط تولید خودروساز آلمانی اوپل قرار گرفت و در بعضی بازارها با برند واکسال، شورولت و هولدن نیز عرضه شد. نسل دوم آن نیز در دهه ۷۰ خورشیدی به دست رانندگان ایرانی رسید. کورسا در سال ۱۹۹۸ با فروش ۹۱۰ هزار دستگاه، به عنوان پرفروش‌ترین خودرو سال شناخته شد. این خودرو همچنان روی خط تولید برندهای واکسال و اوپل قرار دارد و بیش از ۱۸ میلیون دستگاه فروخته شده است.

۸- لادا کلاسیک

لادا نتیجه همکاری فیات ایتالیا و وزارت صنایع شوروی برای ساخت یک خودرو ارزان‌قیمت است. لادا همان فیات ۱۲۴ محسوب می‌شد، با این تفاوت که برای رانندگی در جاده‌های یخبندان و آب و هوای سرد روسیه به بدنه‌ای محکم‌تر و ضد‌زنگ مجهز شده بود. در شوروی، ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه لادا به فروش رسید.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد