صفحه اقتصاد بررسی می کند
ترامپ و خودروسازی ایران | سناریوی بحرانی که باید آماده باشیم
آیندهای پر از تردید برای صنعت خودرو ایران؛بازگشت ترامپ چه بر سر خودروسازان خواهد آورد؟در ادامه خبر خواهید خواند.
در حالی که بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید به عنوان یکی از شوکهای بزرگ سیاست جهانی مطرح است، تاثیرات آن بر اقتصاد ایران و به ویژه صنعت خودروسازی کشور میتواند سرنوشتساز باشد. تحریمهای پیشین ترامپ در سال ۲۰۱۸ صنعت خودروسازی ایران را دچار بحران عمیقی کرد و حالا سوال اینجاست که با بازگشت وی، این صنعت در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت. در این خبر، به بررسی سناریوهای مختلف برای خودروسازی ایران پرداختهایم و به سوالات کلیدی درباره آینده این صنعت پاسخ خواهیم داد.
ترامپ و خودروسازی ایران
بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۵، سوالات زیادی را در پی دارد. یکی از اصلیترین سوالاتی که در ایران مطرح است، تاثیر بازگشت او بر صنعت خودروسازی کشور است. با بررسی تاریخچه تحریمها و تصمیمات ترامپ در دوران نخستین ریاستجمهوریاش، به وضوح میتوان گفت که این صنعت یکی از اصلیترین قربانیان سیاستهای ترامپ بوده است. با توجه به تاثیرات گسترده تحریمها در دوره گذشته، این سوال به ذهن میرسد که آیا ترامپ با بازگشت خود، فشارهای جدیدی را بر این صنعت وارد خواهد کرد؟
بازگشت به دوران سیاه تحریمها؟
در دوران نخست ریاستجمهوری ترامپ، صنعت خودروسازی ایران یکی از اولین اهداف تحریمها قرار گرفت. خروج آمریکا از توافق هستهای و برجام در سال ۲۰۱۸، زمینهساز تحریمهای سنگین اقتصادی علیه ایران شد. ترامپ از همان ابتدا تاکید کرد که صنعت خودروسازی یکی از بخشهایی است که باید تحت فشار تحریمها قرار گیرد. این تصمیم نشاندهنده اهمیت بالای این صنعت برای اقتصاد ایران بود، زیرا خودروسازی نهتنها نقش مهمی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی ایفا میکند، بلکه حساسیت بالایی در میان مردم ایران دارد.
خروج شرکتهای خارجی و بحران در تولید
اولین ضربه شدید تحریمها به صنعت خودروسازی ایران، خروج شرکتهای خارجی از کشور بود. شرکتهایی که پس از امضای برجام و رفع تحریمها وارد ایران شده بودند، به سرعت از کشور خارج شدند. شرکتهایی مانند رنو و بیوایدی که پیشتر برنامههای بلندمدتی برای همکاری با خودروسازان ایرانی داشتند، تحت فشار تحریمها مجبور به قطع همکاری با ایران شدند. این تصمیمات موجب کاهش شدید تنوع و کیفیت تولیدات داخلی شد و علاوه بر آن، تامین قطعات خودرو نیز با مشکل جدی روبهرو گردید.
توقف توسعه و افت کیفیت تولید
تحریمهای ترامپ، تنها بر خروج شرکتهای خارجی تاثیر نداشت، بلکه باعث توقف توسعه صنعتی خودروسازی در ایران شد. در سال ۹۷، پس از اعمال تحریمها، تیراژ تولید خودرو در ایران به شدت کاهش یافت و کیفیت محصولات نیز به وضوح افت کرد. به گونهای که خودروهایی که پیش از این، در مقایسه با تولیدات داخلی از کیفیت بهتری برخوردار بودند، حالا به مراتب از نظر فنی و طراحی عقبتر از استانداردهای جهانی قرار گرفتند. این کاهش کیفیت و تولید باعث نارضایتی گسترده مشتریان داخلی شد.
قطع روابط تجاری و تحمیل هزینههای اضافی
یکی دیگر از نتایج تحریمها، قطع روابط تجاری ایران با تامینکنندگان قطعات و مواد اولیه بود. خودروسازان ایرانی برای تامین نیازهای خود مجبور به خرید قطعات از منابع غیررسمی و غیرمعتبر شدند. این اقدام باعث شد که کیفیت قطعات و نهایتا کیفیت خودروها دچار افت بیشتری شود. علاوه بر این، هزینههای بالای تحریم و تلاش برای دور زدن آن، فشار بیشتری به صنعت خودروسازی وارد کرد.
سناریوی منفی: تشدید تحریمها و فشار اقتصادی
حالا با بازگشت ترامپ به کاخ سفید، این احتمال وجود دارد که تحریمها علیه ایران و بهویژه صنعت خودروسازی، دوباره تشدید شود. یکی از سناریوهای ممکن این است که ترامپ مانند دوره گذشته، فشارهای اقتصادی را افزایش دهد. در این صورت، محدودیتهای بیشتری در تامین قطعات و مواد اولیه برای خودروسازان ایرانی ایجاد خواهد شد و تولید خودرو با افت بیشتری روبهرو خواهد گردید. در نتیجه، بازار خودرو با کمبود تولید مواجه شده و قیمتها به شدت افزایش خواهد یافت.
سناریوی مثبت: احیای برجام و بازگشت همکاریهای بینالمللی
در سوی دیگر، اگر فرض کنیم که ترامپ سیاستی متفاوت اتخاذ کند و با ایران توافقی جدید به امضاء برسد، صنعت خودروسازی ایران ممکن است از شرایط بحرانی فعلی خارج شود. در این سناریو، تحریمها برداشته شده و امکان همکاری با خودروسازان بینالمللی فراهم خواهد شد. این اتفاق نهتنها به افزایش کیفیت و تنوع خودروهای تولیدی در ایران کمک میکند، بلکه میتواند باعث کاهش قیمتها و افزایش رقابت در بازار خودرو شود. همچنین، با باز شدن درهای واردات خودرو، رقابت بیشتری به بازار داخلی وارد میشود که به نفع مصرفکنندگان خواهد بود.
چینیها و آینده خودروسازی ایران
چینیها که پس از تحریمهای ترامپ نقش پررنگی در صنعت خودروسازی ایران ایفا کردند، حالا در آستانه تصمیمگیری مجدد قرار دارند. چینیها در دوران تحریم، با ارائه قطعات و همکاری با خودروسازان ایرانی، به تولید ادامه دادند. اما این که با بازگشت ترامپ، چینیها همچنان به همکاری خود ادامه خواهند داد یا نه، سوالی بزرگ است. در صورت ادامه فشارهای ترامپ، ممکن است برخی از شرکتهای چینی نیز همکاری با ایران را قطع کنند و این میتواند به وضعیت بحرانی خودروسازی ایران دامن بزند.
بازگشت ترامپ به کاخ سفید میتواند به یکی از بزرگترین چالشهای صنعت خودروسازی ایران تبدیل شود. در حالی که ممکن است برخی امیدوار به بازگشت دوران طلایی همکاریها و رفع تحریمها باشند، سناریوهای منفی نیز همچنان محتمل است. باید دید که ترامپ با توجه به سیاستهای خود، چه تصمیمی در قبال ایران خواهد گرفت و چه تاثیری بر صنعت خودروسازی کشور خواهد گذاشت. برای خودروسازی ایران، این دوران، قطعا یکی از پرچالشترین دورانها خواهد بود.
نظر شما