از ورود چراغ خاموش خودروهای سفارش آمریکا به کشور تا واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی
در این خبر به از ورود چراغ خاموش خودروهای سفارش آمریکا به کشور تا واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی، پرداخته شده است.
روز دوشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۳، طی جلسهای که انجمن واردکنندگان خودرو داشت اعلام شد، احتمالاً پس از آغاز فعالیت دولت چهاردهم، واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی آزاد شود. در این زمینه یکی از شرکتهای واردکننده به واردات خودروهایی با بیش از حجم موتور مذکور اقدام کرده است که میتواند نویدبخش تسهیل شرایط واردات خودرو باشد.
پس از گذشت حدود ۱۰ سال از ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی، حال دوباره زمزمههای آزادسازی آن به گوش میرسد. سال ۱۳۹۳ بود که مسعود کرباسیان، رئیس وقت کل گمرک ایران، طی بیانیهای از ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی خبر داد. از سوی دیگر با گذشت مدت کوتاهی، این ممنوعیت به افراد خاص همچون جانبازان هم کشیده شد.
سال پیش با ابلاغ آییننامه واردات خودروهای صفرکیلومتر، مشخص شد برای واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی نیز تعرفه گمرکی تعریف شده است. بنابراین چنین تصور شد که احتمالاً واردات خودرو با حجم مذکور آزاد شده است، اما حداقل تا چند ماه گذشته خبری از واردات و ثبت سفارش خودروهای حجم بالا نبود.
خودروهای ۶ سیلندر به سفارش آمریکا از راه رسیدند؟
از هفته اخیر شرکت کوشا خودرو به عنوان واردکننده محصولات کیا از واردات دو کراساوور کیا تلوراید و کیا سورنتو برای جانبازان خبر داد. کیا تلوراید، کراساووری است که به پیشرانه ۶ سیلندر با حجم موتور ۳.۸ لیتری مجهز شده و شرکت کرهای کیا، آن را برای بازار آمریکا تولید کرده است.
حال سوالی که پیش میآید این است که آیا واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور بالا و سفارش آمریکا، دوباره آزاد شده یا کوشا خودرو در حال حاضر مجوز لازم را برای واردات آن اخذ نکرده است؟ سوالی که این شرکت تاکنون واکنشی به آن نشان نداده است.
واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی در هالهای از ابهام!
کورش مرشدسلوک، عضو انجمن واردکنندگان خودرو، در گفتوگو با تجارتنیوز توضیح داد: محدودیت ۲۵۰۰ سیسی همچنان برای جانبازان وجود دارد و تنها محدودیت ریالی این خودروها تغییر کرده که از ۲۰ هزار یورو تا ۳۵ هزار یورو افزایش یافته است.
او درباره احتمال ارتکاب به خلاف شرکت واردکننده گفت: تا زمانی که خودرویی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی از گمرک ترخیص نشده باشد، نمیتوان گفت خلافی صورت گرفته است. اگر واردکنندهای سفارش خودرویی مغایر با آییننامه ثبت و وارد گمرک کند، اجازه ترخیص به آن خودرو داده نمیشود و شرکت موظف به بازگرداندن خودرو به خارج از کشور است. اما اگر ترخیص شود، قطعاً خلاف قانون خواهد بود.
او در مورد احتمال آزادسازی واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی که در جلسه انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد افزود: بعید به نظر میرسد در حال حاضر خبری از آزادسازی خودروهای مذکور باشد. بحثی هم که روز دوشنبه در هماندیشی شکل گرفت این بود که انجمن واردکنندگان خودرو با روی کار آمدن دولت مسعود پزشکیان، قصد دارد ایشان و وزیر جدید صمت را مجاب به افزایش سقف حجم موتور از ۲۵۰۰ سیسی به ۳۰۰۰ سیسی کند تا ظرفیتهایی برای واردات خودروهای با توان بالا ایجاد شود. این موضوع همچنان در حد مذاکره بوده و امید است به نتیجه برسد.
تجارت نیوز نوشت، مرشد سلوک درباره احتمال آزادسازی خودروهای آمریکایی گفت: بسیار بعید است چنین قانونی برداشته شود و تاکنون در جلسات انجمن، هیچ حرفی راجع به آزادسازی خودروهای آمریکایی یا سفارش این کشور زده نشده است.
نظر شما