“نه به تصادف” مسیری برای فرهنگ سازی/سامانه جامع حوادث رانندگی فعال شود
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی با بیان اینکه پویش ها از جمله «نه به تصادف» می تواند آغازی برای مطالبه باشند، گفت: اینگونه پویش ها مسیری برای آغاز روند فرهنگ سازی است.

پویش ملی «نه به تصادف» به ابتکار رئیس جمهور پزشکیان برای آگاهیبخشی جامعه بهمنظور کاهش تصادفات جادهای و سوانح رانندگی برای ارتقای امنیت سلامت مسافران و گردشگران نوروزی در کشور راهاندازی شده است.
صنعت بیمه کشور با هدف کمک مؤثر به کاهش تلفات و سوانح ناشی از تصادفات جادهای به خصوص در سفرهای نوروزی، به پویش «نه به تصادف» پیوسته است.
در این پویش ملی، بیمه مرکزی و صندوق تأمین خسارتهای بدنی با همکاری هم کمپین اطلاعرسانی تبلیغاتی را در چهار حوزه «افکارسنجی و پژوهش با موضوع اثرات اجتماعی اقتصادی تصادفات بر جامعه»، «تبلیغات در شبکههای استانی صداوسیما»، «اکران آگهی در بیلبوردهای جادهای سراسر کشور» و «اطلاعرسانی در فضاهای مجازی» عملیاتی میکنند.
در این رابطه مهدی قمصریان در گفت وگو با ایرنا درباره اقدامات صندوق تامین خسارت های بدنی برای همراهی با پویش «نه به تصادف» افزود: این صندوق طبق روال هرساله اقداماتی در جهت کاهش تصادفات رانندگی بخصوص در ایام نوروز دارد؛ مهمترین اقدام این صندوق اهدا و توزیع ۱۰ هزار کلاه ایمنی به موتور سواران بود که با هدف کاهش صدمات و تلفات جانی به راکبان موتورسیکلت انجام شد.
وی افزود: این طرح از اواخر آذر ماه گذشته از سوی صندوق تامین خسارت های بدنی با مشارکت رسانه ها، بیمه، راهور و آموزش و پرورش آغاز شد.
قمصریان تصریح کرد: برای اینکه این اقدام تنها یک اقدام نمادین نباشد، سعی کردیم بطور مثال در مدارس به پدران موتورسوار و همچنین به رانندگان کم خطر کلاه ایمنی اهدا شود.
وی با تاکید بر گسترش فرهنگ بیمه در کشور و جلوگیری از تصادفات و آسیب های آن خاطر نشان کرد: برای این کار در ۴ مقطع اقدام به بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث کردیم که این کار نیز می تواند در حوزه کاهش تصادفات بسیار موثر باشد.
الزام برای تشکیل سامانه جامع حوادث رانندگی
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی با بیان اینکه اینگونه پویشها بسیار موثرند اما موثرتر از آن روندسازی و فرآیندسازی برای ادامه آن جهت فرهنگ سازی است، ادامه داد: بطور مثال در ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث، تکلیف شده که سامانه جامع حوادث رانندگی کشور تشکیل شود و این قانون در اردیبهشت ۹۵ به تصویب رسیده است و مسئول اجرای آن وزارت راه است اما در قانون صراحتاً تاکید می شود که این سامانه باید با اشتراک اطلاعات دستگاه های ذیربط شکل بگیرد.
وی ادامه داد: در این سامانه اطلاعات اورژانس، پزشکی قانونی، وزارت راه و شهرسازی، بیمه ها، هلال احمر و … تمامی اطلاعاتی که مرتبط با حوادث رانندگی است باید در آن سامانه بارگذاری کنند تا هم در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی و هم در گزارش گیری کمک شایانی کند؛ درست است که سامانه وجود دارد، اما متاسفانه اطلاعات زیادی در آن وجود ندارد.
قمصریان با بیان اینکه اطلاعات داخل این سایت به روزرسانی نمی شود و نشان می دهد که مجموعه ها علاقه ای به تبادل اطلاعات در این زمینه ندارند، گفت: با ارایه اطلاعات منظم در این سامانه می توان بطور دقیق درباره نقاط حادثه خیز از استان، شهر، خیابان یا کوچه ای که در آن تصادفات حادثه خیر رخ می دهد اطلاعات داشت و نسبت به اصلاح آن نقطه اقدام کرد.
وی با انتقاد از اظهار نظر برخی از مسئولان درباره دلایل اصلی تصادفات در کشور تصریح کرد: درباره دلایل تصادفات در کشور هر روز مسئولان مختلف کشور آمار و دلایل مختلفی را درباره عوامل بروز تصادفات مطرح می کنند که ممکن است هرکدام موضوعات متفاوت را مطرح کنند.
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی ادامه داد: بطور مثال یکی بگوید که خستگی و خواب آلودگی، یکی بگوید خودروها، یکی بگوید جاده ها و… اما هیچ کدام بطور دقیق نمی دانند که چه عامل اصلی برای بروز حوادث جاده ای وجود دارد اما با تکمیل این سامانه می توان درباره حوادث و عوامل اصلی آن به دقت اظهار نظر کرد.
وی با بیان اینکه پویش ها می تواند آغاز برای مطالبه باشد، افزود: تکمیل سامانه جامع حوادث رانندگی میتواند گره پیوسته کشور در زمینه حوادث رانندگی را باز کند و بطور مثال ممکن است در برخی از نقاط کشور مشکل پوشش ارتباطی داشته باشیم و به همین دلیل در زمان حوادث برای اطلاع رسانی دچار چالش می شویم و برای حل این موضوع تنها می توان با بررسی اطلاعات آن سامانه به نتایجی مشخصی برای حل این مشکل دست یافت.
نظر شما