پیش بینی بورس فردا شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ | قرمز بودن بازار سرمایه تا کی ادامه دارد؟

در این خبر به پیش بینی بورس فردا شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

پیش بینی بورس فردا شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ | قرمز بودن بازار سرمایه تا کی ادامه دارد؟
صفحه اقتصاد -

سومین هفته تابستان که با چاشنی معرفی رئیس جمهوری چهار سال آینده کشور همراه بود، غیرمنتظره پیش رفت. از این جهت که سهامداران و کارشناسان، انتظار جو مثبت طولانی‌تری را پس از انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جمهوری منتخب، داشتند. این سنتیمنت مثبت اما تنها در روز شنبه و با ارفاق در روز یکشنبه، جریان غالب معاملات بود.

 

کارشناسان تالار شیشه‌ای بر این عقیده‌اند که بازار به نقطه‌ای رسیده که از ایده‌های روی کاغذ و تئوریک استقبال نمی‌کند و تا زمان اجرای تصمیمات و عملی شدن آنها صبر می‌کند. با وجود این، می‌توان کاهش ترس سرمایه‌گذاران و اهالی تالار شیشه‌ای را به‌وضوح در سنتیمنت بازار سرمایه دید. مشخصاً بازار سهام تا پایان سال، چشم‌انداز روشنی دارد و بالاتر از بازارهای موازی، به سهامداران خود بازدهی خواهد داد. 

بازار سرمایه تا مشخص شدن کابینه دولت چهاردهم منتظر خواهد ماند

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، ضمن بررسی شرایط فعلی بازار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: «بازار در هفته‌ای که گذشت و مشخصا در روز شانزدهم تیرماه، با توجه به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، واکنشی مثبت و فوق‌العاده نشان داد. اما در ادامه روزهای معاملاتی هفته، جهش و حرکت خاصی از بازار مشاهده نشد. از سوی مقابل اما، منفی‌های بازار عجیب و غیرمنتظره بود. متاسفانه بازار ما نتوانست از این شرایط خودش را نجات دهد. البته هنوز هیچ جزئیاتی از جمله کابینه و برنامه اقتصادی دولت چهاردهم مشخص نیست.»

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: «بازار سرمایه انتظار دارد، چنین مواردی زودتر مشخص شود. مراسم تحلیف نیز در روز نهم مردادماه برگزار خواهد شد و گویا بازار سرمایه، تا آن زمان، قصد صبوری دارد و احتمالا جهت خاصی را به خود نگیرد.»

پیش بینی بورس در هفته پیش رو

الیاس کردی در مورد پیش بینی بورس در هفته پیش رو گفت: «هفته آینده، هفته‌ای دو تکه و زخمی است. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه که روزهای مهمی برای بازار هستند، تعطیل خواهند بود. همچنین گمانه‌زنی‌ها در رابطه با کابینه دولت چهاردهم بیشتر خواهد شد و ابهام‌ها در این زمینه کاهش خواهد یافت.»

وی افزود: «به طور کلی انتظار می‌رود از 23 تیر تا بیست و هفتم این ماه، با جریان متعادلی از معاملات مواجه شویم. اگر حرکتی چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی در روزهای ابتدایی هفته شکل گیرد نیز، به احتمال فراوان در پایان هفته، به نقطه شروع باز خواهد گشت. در هفته‌های آتی، منتظر مشخص شدن کابینه و وزرا خواهیم بود.»

دولت چهاردهم باید موضع خود در قبال بازار سرمایه را اعلام کند

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «انتظاری که شخصا از تحولات اخیر داشتم، این بود که دولت چهاردهم واکنشی را در رابطه با بازار سرمایه داشته باشد و به طور مشخص در رابطه با بازار سرمایه موضع خود را اعلام کند تا سهامداران بدانند چه اتفاقی، خوب یا بد، برای بازار خواهد افتاد. به نظر می‌رسد، این رویکرد مناسب‌تری در برخورد با بازار سرمایه به شمار می‌رفت.» بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته سوم تیر 1403 نشان می‌دهد که سهام پارسیان توانسته است در این هفته با رشد 30 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 390 تومان معامله شود.

 

خفنر نیز دیگر سهمی بود که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشت؛ به نحوی که این سهم در این هفته 28 درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته خفنر به قیمت 758 تومان رسیده است. کرومیت، فالوم و دامین نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته سوم تیرماه بازدهی بالایی را از خود بر جای گذاشتند. 

کمترین بازدهی نمادها در هفته سوم تیر 1403

در طرف مقابل اما در جریان بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام، روشن شد که ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده، کمتر بوده است؛ به طوری‌که آینده و سکارون با افت 14 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کردند. وهنر و زماهان نیز دیگر سهام کم‌بازده هفته سوم تیر بودند و با کاهش به ترتیب 13 و 12 درصدی به 547 و 2680 تومان رسیدند. همچنین لخانه نیز در این هفته 11 درصد افت قیمت داشت و قیمت 1381 تومان را روی تابلو ثبت کرده است.

بورس هفته سوم تیرماه در یک نگاه

همان‌طور که گفته شد، بازار سهام در دو روز ابتدایی هفته رشد خوبی را پشت سر گذاشت. به طوری که شاخص کل و شاخص هم‌وزن در روز ابتدایی هفته به‌ترتیب 4.2 و 3.42 درصد رشد کردند. این روند در روز یکشنبه با قدرت کمتری ادامه یافت و شاخص کل 1.72 درصد و شاخص هم‌وزن 1.6 درصد به ارتفاع خود افزودند.

 

در روز دوشنبه رفته‌رفته سمت عرضه قدرت گرفت و موجب کاهش 0.23 درصدی شاخص کل شد. اما شاخص هم‌وزن توانست در این روز 0.11 درصد رشد کند.

در روز سه‌شنبه هر دو نماگر بورس منفی بودند؛ به نحوی که شاخص کل 0.19 درصد و شاخص هم‌وزن 0.05 درصد افت کردند. این روند در روز پایانی هفته قدرت گرفت و شاخص کل و شاخص هم‌وزن به‌ترتیب 0.35 درصد و 0.39 درصد کاهش یافتند.

پیش بینی بورس فردا

مجید شجاعی کارشناس بازار سرمایه گفت: واکنش بازار‌ سرمایه به انتخاب مسعود پزشکیان در روز شنبه هیجانی بود و‌ هرچه به پایان هفته نزدیک شدیم سمت خرید ضعیف شد،‌ روند مثبت در بورس نیازمند اقدامات عملی و کاستن ریسک‌های سیستماتیک بازار‌ سرمایه با اقدامات عملی تیم اقتصادی دولت جدید است.

وی افزود: عدم مداخله دولت در بازار‌ سرمایه موضوعات نرخ خوراک پالایشی و پتروشیمی، بهره مالکانه و…، لغو قیمت‌گذاری دستوری، کاهش اختلاف ‌دلار نیما و آزاد، می‌تواند برای بازار ‌سرمایه مثبت باشد.

شجاعی تاکید کرد: انتظار فعالان بازار ‌سرمایه برای کاهش نرخ بهره در کوتاه‌مدت واقع‌بینانه نیست، قطعا کاهش نرخ بهره اقدامی مثبت برای بازار‌ سرمایه است اما دولت جدید به سادگی نخواهد توانست نرخ بهره را کاهش دهد، چرا‌که حجم نقدینگی موجود می‌تواند تورم را به نقاط خطرناکی بکشد.

این کارشناس بازار ‌سرمایه در پایان گفت: انتظارات تورمی با انتخاب مسعود پزشکیان تا حدی کنترل شده و خوش‌بینی‌ به بهبود وضعیت اقتصادی ایجاد شده که کوتاه‌مدت است، تغییراتی مانند احیای برجام، حل موضوع FATF و مراودات مالی با جهان و رشد بالای اقتصادی اگر در عمل اتفاق بیفتد می‌تواند موثر باشد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد