رکورد معاملات برق نیروگاه‌های حرارتی در بورس انرژی ایران شکسته شد

با ثبت ۲۰۶ معامله ظرف یک روز، ارزش تابلو عمده‌فروشی برق ۲.۲۸ هزار میلیارد ریالی شد؛ این رقم بیشترین ارزش معامله ثبت شده در این تابلو از ابتدای بازگشایی این بازار بود.

رکورد معاملات برق نیروگاه‌های حرارتی در بورس انرژی ایران شکسته شد
صفحه اقتصاد -

 رکورد معاملات روزانه برق در تابلو عمده‌فروشی بورس انرژی ایران جابه‌جا شد. در این روز ۸.۵۸ میلیون کیلووات ساعت برق طی ۲۰۶ معامله مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش ریالی این تابلو از ۲ هزار و ۲۸۱ میلیارد ریال فراتر رفت.

به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال در پی توافق بورس انرژی ایران، وزات نیرو و شرکت‌های توزیع برق؛ نیروگاه‌ها نسبت به عرضه برق در تابلو عمده فروشی برق بورس انرژی ایران اقدام کرده و قرار شد تا شرکت‌های توزیع از این پس نیاز خود به برق را از این بازار خریداری کنند. اگرچه زمان کوتاهی از آغاز این معاملات می‌گذرد؛ اما مزایای متعدد این نحوه فروش برای طرفین معامله باعث شده تا در زمان کوتاهی این روش فروش رونق گرفته و به شکل مستمری بر استقبال عرضه‌کنندگان و متقاضیان برای ثبت معاملات در این بازار افزوده شود.

 در مدل‌های پیشین فروش برق، صنعت نیروگاهی امکانی برای برنامه‌ریزی در خصوص زمان دریافت وجوه ناشی از فروش برق وجود نداشت؛ دریافت وجه ناشی از فروش برق به شکل بسیار نامنظم و قطره‌چکانی به نیروگاه‌ها پرداخت می‌شد و درواقع دوره وصول مطالبات صنعت نیروگاهی بسیار طولانی مدت بود. استمرار این رویه در بلندمدت باعث آسیب به توسعه صنعت نیروگاهی شده بود؛ به این ترتیب سرمایه‌گذاران این صنعت را در ایران زیان‌ده شناسایی کرده و انگیزه‌ای برای حضور در آن نداشتند. اما با آغاز معاملات برق در بورس انرژی و در مدل جدید فروش به شکل منظم و مستمر جریان نقدی حاصل از فروش برق، وارد نیروگاه‌های کشور شده و نیروگاه‌ها می‌توانند هر هفته نسبت به دریافت مبالغ ناشی از فروش خود در بورس اقدام کنند. به این ترتیب باتوجه به ورورد جریان نقدینگی منظم و مستمر امکان برنامه‌ریزی برای نیروگاه میسر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان