گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سهام عدالت متوفیان

تاریخ و روش‌های دریافت سود سهام عدالت متوفیان | چگونه سهام عدالت متوفیان به وراث انتقال می‌یابد؟

برخی افراد دارای سهام عدالت در طول این ۱۸ سال‌ از زمان آغاز طرح سهام عدالت در دولت نهم فوت کرده‌اند و وراث تاکنون امکان انتقال یا دریافت سود اختصاص‌یافته سهام عدالت متوفیان را نداشتند. در حال حاضر طرحی ارائه شد تا امکان دریافت و تقسیم سود سهام عدالت متوفیان طبق جدول زمان‌بندی اعلامی انجام شود. در این گزارش کلیه مراحل انتقال سود سهام عدالت متوفیان به وراث توضیح داده شده است.

تاریخ و روش‌های دریافت سود سهام عدالت متوفیان | چگونه سهام عدالت متوفیان به وراث انتقال می‌یابد؟
صفحه اقتصاد -

طرح سهام عدالت از دولت نهم آغاز شد و نوعی یارانه است که از سوددهی شرکت‌ها و صنایع به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص می‌یابد.  بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف ماند. تعداد متوفیان مشمول بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از 15 میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨٤ تاکنون باقیمانده است.

 با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رییس سازمان بورس اوراق بهادار فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری‌ها به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است.

سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان سامانه «میراث» نام دارد. عملکرد این سامانه «تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان» است. به منظور آشنایی وراث از مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان در این گزارش با ذکر زمان‌بندی اعلام شده به تشریح این امر می‌پردازیم.

روش های استعلام سهام عدالت متوفیان

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سهام عدالت متوفیان

برخی از وراث ممکن است ندانند که متوفی دارای سهام عدالت بوده یا خیر. به همین منظور در این قسمت از گزارش به روش‌های استعلام سهام عدالت متوفیان در دو بخش اقدام کرده‌ایم.

1- ورود یکی از وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir، بخش میز خدمت الکترونیک و استفاده از گزینه ثبت درخواست.در فرم باز شده باید گزینه "درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث" انتخاب گردد و منتظر پاسخ از سپرده گذاری مرکزی باشند. فقط افراد سجامی امکان استفاده از این سامانه را دارند.

 2- سامانه استعلام سهام عدالت به نشانی sahamedalat.ir برای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ریزی شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سهام عدالت متقاضیان یا ورثه متوفی می‌توانند با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایند.

در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به کدهای وارثین، اقدامات لازم را انجام دهد.

انتقال سهام عدالت متوفیان

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سهام عدالت متوفیان

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به دو روش حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. در حال حاضر تنها وراث می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شعب و دفاتر پیشخوان منتخب و همچنین سایت کارگزاری‌ها به صورت غیرحضوری مدارک خود را بارگذاری کنند.

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام را از طریق کارگزاری‌ها طی کنند.

پس از ثبت پرونده و دریافت مدارک و تأیید سپرده گذاری مرکزی مطابق زمان‌بندی اعلام‌شده، وراث متوفیان سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۴ و قبل از آن از تاریخ ۱۵ آبان، سال ۸۶ و ۸۷ از ۱۱ آذر، سال‌های ۸۸ و ۸۹ از ۲۵ آذر، سال‌های ۹۰ و ۹۱ از ۹ دی، سال‌های ۹۲ و ۹۳ از ۲۳ دی، سال‌های ۹۴ و ۹۵ از ۷ بهمن، سال‌های ۹۶ و ۹۷ از ۲۱ بهمن، سال‌های ۹۸ و ۹۹ از ۵ اسفند و وراث متوفیان سال ۱۴۰۰ و به بعد از تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۲ می‌توانند کارهای مربوط به تقسیم سود و انتقال سهام عدالت متوفیان را انجام دهند.

روش‌های انتقال سهام عدالت متوفیان

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از سهام عدالت متوفیان

نکته مهم اینکه؛ در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ انتقال قهری سهام عدالت متوفی به دو روش حضوری (مراجعه به شعب و دفاتر منتخب پیشخوان دولت طرف قرارداد کارگزاری) و غیر حضوری (ثبت در فرم آنلاین) امکان پذیر می‌باشد.

1- روش غیر حضوری انتقال سهام عدالت متوفیان

به سامانه الکترونیکی سهام عدالت کارگزاری‌ها مراجعه کرده و مدارک را بارگذاری کنند. بعد از گذراندن مراحل اداری، سهام متوفی به وراث منتقل می‌شود.

* مدارک مورد نیاز برای بارگذاری در سامانه الکترونیکی سهام عدالت:

- تصویر اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامه

- تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی ( در صورت مفقود شدن شناسنامه، کارت ملی و گواهی فوت معتبر )

- تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایرین وارد لینک آنلاین کارگزاری شده و مدارک فوق را بارگزاری کرده و پس از ثبت اطلاعات لازم، مدارک درخواستی را در سایت کارگزاری مربوطه ارسال نماید.

نتیجه بررسی مدارک و صحت آن، بعد از طی مراحل قانونی از طریق پیامک به وراث متوفی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

2- روش حضوری انتقال سهام عدالت متوفیان

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایر ورثه با در دست داشتن اصل یا کپی مدارک ذکر شده، به یکی از شعب یا یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت طرف قرارداد کارگزاری‌ها مراجعه نماید.

مهلت انتقال  و مبلغ سود سهام عدالت متوفیان

گزارش صفحه اقتصاد از انحصار وراثت متوفیان

سقف زمانی برای مراجعه تعیین نشده است و صرفاً فراخوان مراجعه وراث برای انتقال سهام عدالت متوفی صادر شده است که برای این موضوع بهتر است هر چه سریع‌تر برای طی مراحل قانونی اقدام شود تا بعدها ورثه با مشکل روبرو نشوند.

تمامی واریزی سود سهام عدالت متوفیان مانند همه سهامداران از طریق سامانه سجام صورت می‌گیرد. به همین ترتیب، ورثه متوفی باید پس از ثبت نام در سامانه سجام و سایت کارگزاری‌ها، با مراجعه به سایت ذینفعان بازار سرمایه، از وضعیت سود سهام عدالت به ارث رسیده، همانند سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

سازمان خصوصی‌سازی با محاسبه میزان سود و تنها به شماره شباهای تأیید شده و از طریق بانک‌های عامل، سود اختصاص یافته برای هر فرد را به حساب آنها واریز می‌کند. بدیهی است برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان، ارائه و تأیید شماره شبا در سایت سجام توسط وراث الزامی می‌باشد.

با توجه به اینکه نیاز به بررسی مدارک می‌باشد، پس از رسیدن مدارک و در صورت تایید اصالت آن، اطلاعات در سامانه سپرده‌گذاری ثبت شده و مطابق با جدول اعلام شده در حال تقسیم است. همچنین درصورت تقسیم نتیجه از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان