روزهای پر تلاطم بورس

در این روزهای بازار دچار واگرایی معنی‌دار در بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر شده‌ایم، ارزش دلاری بازار سرمایه حدود ۱۸۰ میلیارد دلار است که کف ارزش دلاری ما حدود ۱۶۰ میلیارد دلار در چند سال اخیر بوده است.

روزهای پر تلاطم بورس
صفحه اقتصاد -

در این روزهای بازار دچار واگرایی معنی‌دار در بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر شده‌ایم، ارزش دلاری بازار سرمایه حدود ۱۸۰ میلیارد دلار است که کف ارزش دلاری ما حدود ۱۶۰ میلیارد دلار در چند سال اخیر بوده است. وقتی تمام مولفه‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم نشان از افت معنادار بازار در این روزها دارد، شدت ریزش عجیب‌تر و سریع‌تر از سال ۱۳۹۹ بود.

البته تمام بازارهای مالی در رکود نسبی قرار دارند که شاید دلیل عمده آن انتشار اوراق دولتی است که حدود ۱۸ هزار میلیارد را دولت به فروش رساند. کلیات روند بازار شرایط جالبی نیست و ارزش معاملاتی و دلاری در کف تاریخی خود قرار دارد. در دیگر بازارها رکود و افت ۲۰ درصدی وجود دارد اما این نوع ریزش و واگرایی در بازار سرمایه نگران‌کننده است، نقش بازارساز و دولت در این مساله بسیار دخیل است. نرخ خوراک و تغییرات آن و عوارض صادراتی هم به این وضعیت بازار دامن زد. 

جالب است با گشایشات ارزی و آزاد شدن دلار انتظار کاهش قیمت دلار به زیر ۴۶ دلار را داشتیم اما تغییر قابل چشمگیری رخ نداد. بزرگ‌ترین نقد به وضعیت فعلی بازار سرمایه ممانعت از اصلاح قیمتی سهام بزرگ متناسب با بقیه سهم‌ها توسط بازارساز بود، چرا بازارساز اجازه اصلاح قیمت به سهم‌های بزرگ را نمی‌دهد؟ شاید اگر این اجازه داده می‌شد زودتر به کف اصلاحی این شاخص می‌رسیدیم اما دستکاری این روزهای بازار مشهود است.بعید است کسی کف کوتاه‌مدت بازار را تشخیص دهد اما شاید یکی از مولفه‌های مهم کف ارزش دلاری بازار است که حدود ۱۶۰ میلیارد دلاری است که بازار همیشه در آن محدوده واکنش نشان داده است. محرک اصلی بازار هم دلار است و باید ببینیم چه زمانی تحرکاتی در بازار دلار خواهیم داشت.

سهامداران و فعالان بازار نسبت به بی‌تفاوتی مسوولان بازار به وضعیت آن گلایه‌مند هستند به نظرم محدوده یک میلیون و ۷۵۰ تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد قیمت‌ها جذاب شده و از ریزش جلوگیری می‌شود اما اینکه محرکی برای رشد بازار خواهد بود یا نه گذر زمان آن را به ما ثابت می‌کند. بورس تهران در این دو سال نزدیک به هزار و ۵۴۳ همت به ارزش ریالی خود افزود؛ اما بیش از ۷۵ میلیارد دلار از ارزش دلاری خود را از دست داده و این رخداد در شرایطی است که سال گذشته، مجموع صادرات کشور ۱۱۲.۸ میلیارد دلار بوده یعنی معادل ۶۷ درصد از کل صادرات یک سال کشور سوخته است.

این عدد معادل ۱۵ برابر مبلغ پرهیاهویی است که امریکا از ذخایر ارزی ایران در این چند روز آزاد کرد. بورس تا زمانی که دولت سایه‌اش را از سر این بازار کوتاه نکند، همین است!

 

منبع: تعادل
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان