اختصاصی صفحه اقتصاد/

حل مشکل وثیقه تسهیلات با سامانه «ست» بانک صادرات ایران

سمیرا عسکری

توثیق الکترونیکی دارایی (ست) یک سامانه بانکی است که توسط بانک صادرات ایران برای الکترونیکی شدن خدمات بانکی و مالی توسعه داده شده است. این سامانه به افراد این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرحضوری و الکترونیکی دارایی‌های خود را توثیق کنند که ویژگی‌های جدید این سامانه به تازگی برای حل مشکل وثیقه مردم برای دریافت تسهیلات عنوان شده است.

حل مشکل وثیقه تسهیلات با سامانه «ست» بانک صادرات ایران
صفحه اقتصاد -

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از خدمات بانکی و اعتباری اکنون به صورت غیرحضوری ارائه می‌شوند و سامانه «ست» این امکان را فراهم می‌کند تا بانک صادرات ایران به عنوان اولین بانک‌ها در کشور، این زیرساخت را به سایر بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اعتباری ارائه دهد.

هم‌اکنون در سرتاسر جهان، مؤسسات تضمین اعتبار وظیفه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه بسیاری از خدمات بانکی و اعتباری به صورت غیرحضوری ارائه می‌شوند، بانک صادرات ایران سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) را برای ارائه خدمات ویژه‌ای در این زمینه به سایر بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اعتباری فراهم کرده است.

در حالیکه دارایی‌های مالی زیادی برای وثیقه‌گذاری از طرف مردم وجود دارند، اما بانک‌ها تمایلی به پذیرش آنها به عنوان وثیقه تسهیلات ندارند چراکه در نقدشوندگی با کارسازی آنها دچار مشکل می‌شوند. این موضوع همواره مردم را با مشکل وثیقه‌گذاری به دلیل عدم مقبولیت وثیقه‌های اعلام آنها از طرف بانک‌ها روبرو کرده است.

به همین‌منظور، اولین مرحله راه‌اندازی این سامانه با وثیقه گرفتن سهام در اتصال آنلاین با سامانه سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) آغاز شد که به سهام مردم دسترسی دارد و متقاضی با مراجعه به سامانه «ست» و ارزیابی کمترین قیمت شش ماهه سهام خود و اعمال یک ضریب 85 درصدی، اقدام به توثیق سهام خود می‌کند. به مرور بیمه‌نامه عمر و زندگی نیز به این مجموعه اضافه شده است.

این سامانه به طور کاملاً الکترونیکی و غیرحضوری عمل می‌کند و برای وصول مطالبات، بانک دیگر طرف دعوی نیست بلکه این سامانه اقدام به فروش و نقد کردن وثیقه می‌کند. بانک صادرات ایران برای حل این مشکل، با ارائه پلتفرم فناورمحور «ست» دامنه شمولیت وثایق را گسترش داده و علاوه بر وثایق سنتی، هر دارایی که قابلیت نقدشوندگی دارد را به عنوان وثیقه دریافت می‌کند.

با استفاده از سامانه ست، افراد می‌توانند به صورت الکترونیکی به توثیق دارایی‌های خود اقدام کنند که قبلاً قابلیت وثیقه گذاری آنها وجود نداشته است. این سامانه مزایایی مانند کاهش زمان وثیقه‌گذاری، مدیریت ثروت، ارتباط و تناسب ارزش دارایی مورد وثیقه و تسهیلات ارائه شده را به افراد ارائه می‌دهد.

بانک صادرات ایران این امکان را فراهم کرده است تا با حداقل کارمزد اعتبار موردنیاز، سامانه ست را برای سایر بانک‌ها نیز قابل قبول کند. شرکت‌های فین‌تک و مراکزی که خرید اعتباری انجام می‌دهند، می‌توانند از امکانات این سامانه استفاده کنند. با مراجعه به سامانه ست، اعتبار فرد متقاضی تعیین می‌شود.

علاوه براین، سامانه ست شامل تضمین‌نامه‌ها، سهام، بیمه‌نامه عمر و زندگی، سیم‌کارت تلفن همراه و دارایی‌های قابل تامین اعتبار، از جمله صندوق‌های با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی در تمامی بانک‌ها است.

براساس این گزارش، بانک صادرات ایران برای آسودگی خیال متقاضیان تسهیلات و خریدهای اعتباری، ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز را صادر می‌کند. با ابلاغ بخشنامه بهره‌برداری از سامانه ست، افراد می‌توانند دغدغه‌های ضمانت وام خود را حل کنند.

با استفاده از سامانه ست، متقاضیانی که از طریق شرکت‌های خرید اعتباری خرید می‌کنند، دسترسی ویژه‌ای ایجاد شده است تا بتوانند همزمان با خرید اعتباری یا خرید اقساطی، دارایی‌های خود را اعلام و اعتبارسنجی صورت بگیرد. تضمین اعتبار از طریق سامانه «ست» برای متقاضی انجام و به مجموعه فین‌تکی اعلام می‌شود.​

سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران در مسیر الکترونیکی شدن خدمات بانکی و مالی خود، زمینه‌ساز حل مشکل وثیقه موردنیاز دریافت تسهیلات مردم از بانک‌ها می‌باشد و افراد به صورت کاملا غیرحضوری و بدون دغدغه می‌توانند وثایق بیشتری را به صورت الکترونیکی برای دریافت تامین مالی مربوطه در «ست» ارائه دهند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد