خواسته همه بازنشستگان اجرای قانون است | مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟

در این خبر می خوانید؛ خواسته همه بازنشستگان اجرای قانون است | مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟

خواسته همه بازنشستگان اجرای قانون است | مطالبه بازنشستگان کرمانشاهی چیست؟
صفحه اقتصاد -

اعتراض هر هفته بازنشستگان کرمانشاهی و تجمع مقابل سازمان تامین اجتماعی از دیدگاه برخی افراد باتوجه به میزان حقوق آنها و تورم موجود منطقی به نظر می‌رسد چرا که معتقدند دولتمردان و صندوق‌های بازنشستگی برای ترمیم حقوق و ارائه خدمات باکیفیت به این قشر تدابیر جدی‌تری اتخاذ کنند.

بازنشستگان کرمانشاهی در سال جاری هر هفته روزهای یکشنبه مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کرده و خواستار همسان‌سازی حقوق خود و دریافت خدمات بهتر با قیمت پایین‌تر هستند؛ هرچند تجمع‌های اعتراضی مشابه در دیگر نقاط کشور هم بعضا دیده می‌شود.

اعمال حق مناطق جنگی در حکم بازنشستگان کرمانشاهی هم یکی دیگر از مطالبات به حق این قشر محسوب می‌شود چرا که آنها زمان جنگ در جبهه ها حضور داشتند اما کارکنان امروزی از حق مناطق جنگی استفاده می کنند ولی بازنشستگان از آن بی بهره هستند.

استان کرمانشاه دارای بیش از ۸۶ هزار مستمری بگیر و ۲۳ کانون بازنشستگی کشوری فعال است که ۱۲ کانون در شهرستان کرمانشاه و ۱۱ کانون در سایر شهرستان های استان فعالیت می کنند. این کانون ها پل ارتباطی بین بازنشستگان و صندوق بازنشستگی و دستگاه‌های اجرایی هستند.

خواسته بازنشستگان چیزی جز اجرای قانون نیست

مسوول کانون بازنشستگان استان کرمانشاه خواهان اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی شد و گفت: براساس این قانون تامین اجتماعی باید هرسال افزایش حقوق ها را براساس نرخ تورم و سبد معیشتی بازنشستگان اعمال کند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است در حالیکه هزینه های زندگی این قشر در دوران بازنشستگی بسیار بیشتر از زمانی است که شاغل بودند.

جواد اکبری هزینه های درمانی را یکی دیگر از دغدغه های اصلی بازنشستگان عنوان کرد و افزود: براساس ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی که بیش از ۲۰ سال است به تصویب رسیده است، درمان بازنشستگان باید رایگان باشد اما این ماده قانونی هم هرگز اجرایی نشده است و متاسفانه امروز بیشتر مراکز درمانی به دلیل بدهی قرارداد خود را با تامین اجتماعی لغو کردند و در واقع دفترچه های ما اعتبار ندارد.

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان کشوری، استفاده از امکانات تفریحی، زیارتی و سیاحتی تامین اجتماعی را حق همه بازنشستگان دانست و در خصوص وام های پرداختی به بازنشستگان هم گفت: از حدود ۸۶ هزار مستمری بگیر استان کرمانشاه، سهمیه استان برای پرداخت وام فقط ۵۶۵ نفر بوده است که با این روش مستمری بگیران استان باید ۱۰ سال در نوبت دریافت وام باشند و لذا در پرداخت این تسهیلات باید سهمیه بیشتری برای استان در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه خواسته بازنشستگان چیزی جز اجرای قانون نیست گفت: امیدواریم رییس جمهور که خود سالها از قانون گذاران کشور بودند و در حوزه درمانی هم تخصص دارند بتوانند شرایطی را فراهم کنند تا بازنشستگانی که سالها زحمت کشیده اند، در آرامش بیشتری به زندگی خود ادامه دهند.

حق مناطق جنگی باید به بازنشستگان پرداخت شود

یکی از بازنشستگان استان کرمانشاه هم ضمن گلایه از عدم پرداخت حق مناطق جنگی در فیش حقوقی بازنشستگان گفت: چندین سال است که حق مناطق جنگی تصویب شده است اما ۲ صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری زیر بار این مصوبه نرفته اند و می گویند که دولت در ابتدا باید منابع آن را تامین کند تا ما هم بتوانیم پرداخت کنیم در حالیکه ۷۰ درصد از بازنشستگان امروز حقوق های زیر ۱۵ میلیون تومان دریافت می کنند و وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند.

علی مولوی با بیان اینکه براساس قانون هر بازنشسته در شرایط یکسان شغلی و مدرک تحصیلی باید معادل ۹۰ درصد شاغلان دریافتی داشته باشد اضافه کرد: قانون متناسب سازی هم جزو برنامه هفتم توسعه است که باید در یک برنامه سه ساله اجرا می شد اما تاکنون که چند ماه از سال را هم پشت سر گذاشتیم، این قانون در سال اول خود هم اجرایی نشده است.

زندگی بازنشستگان با حقوق فعلی سخت می گذرد

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با تایید مشکلات بازنشستگان و تجمع های اعتراضی آنها اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی که در کشور ما وجود دارد حقوق ۱۰ یا ۱۲ میلیون تومان نمی تواند شرایط لازم را برای یک زندگی معمولی برای بازنشستگان فراهم کند.

اسکندر کاکایی با بیان اینکه متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه وجود دارد و بر اساس مصوبه مجلس باید اجرایی شود افزود: این مصوبه باید در سه سال اجرایی شود و حقوق بازنشستگان در این مدت و با ضریب های سالیانه افزایش یابد چرا که حقوق این قشر در سنوات گذشته به نسبت کمتری اعمال شده است.

وی با تاکید بر اینکه متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعتبار مالی فراوانی نیاز دارد و باید در بودجه سالیانه لحاظ شود گفت: براساس قانون، بازنشستگان هم باید ۹۰ درصد حقوق کارکنان عادی را دریافت کنند و برای تحقق این مهم منابع آن تامین شود تا در افزایش های حقوق سالیانه هم دچار مشکل نشویم. 

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه افزود: اعتراض بازنشستگان برای طرح متناسب سازی و افزایش حقوق است؛ از دیگر سو پرداخت‌های سازمان تامین اجتماعی بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه و دستمزد مبنای بیمه پردازی در ۲ سال قبل از بازنشستگی می باشد لذا اگر بیمه شده دارای سابقه بیشتر و همچنین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه بالاتری باشد از حقوق و مستمری بهتر و بالاتری برخوردار خواهد شد.

کاکایی با بیان اینکه پیری، نبود شغل، تعطیلی برخی کارگاه‌ها و کم شدن طرح های عمرانی و در عین حال کاهش تعداد بیمه شدگان جدید، سبب ناترازی منابع و مصارف سازمان شده است، گفت: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی منابعی برای افزایش حقوق مستمری بگیران خارج از محاسبات بیمه ای و مقررات مربوطه ندارد اما دولت می‌تواند با اجرای برنامه هفتم توسعه و تخصیص منابع، همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند.

پیشنهاد سردبیر

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد