گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از آیین‌نامه جدید بازنشستگی

جزئیات آیین‌نامه جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | زمان صدور احکام و علی‌الحساب تیرماه اعلام شد

هیئت وزیران در جلسات اخیر خود دو مصوبه مهم برای بهبود وضعیت حقوق بازنشستگان تصویب کرد. یکی از این مصوبات مربوط به آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیگری افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدصولت مرتضوی، از تلاش‌های دولت برای صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ماه جاری یا دولت آینده خبر داد.

جزئیات آیین‌نامه جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | زمان صدور احکام و علی‌الحساب تیرماه اعلام شد
صفحه اقتصاد -

در راستای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان، هیئت وزیران در جلسه ۶ تیر ۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر سازمان‌های مربوطه، آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد.

تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

هیئت وزیران در جلسه‌ای که در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد، به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد. این آیین‌نامه به استناد بند (ر) ماده (۲۸) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.

براساس این آیین‌نامه، صندوق‌های بازنشستگی موظف هستند از ابتدای سال ۱۴۰۳ حقوق بازنشستگان را با توجه به قوانین و مقررات جدید متناسب‌سازی کنند. همچنین منابع حاصل از بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ برای اجرای این آیین‌نامه تخصیص داده خواهد شد.

این آیین‌نامه شامل تعریف دقیق حقوق بازنشستگی، شاغلان مشابه و همطراز و مبانی محاسبه مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان با شاغلان همطراز است. مشمولین این آیین‌نامه شامل کلیه بیمه‌شدگانی هستند که تا پایان سال ۱۴۰۲ حقوق بازنشستگی دریافت کرده‌اند. سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز وظیفه دارند جداول شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان را تهیه و ابلاغ نمایند.

نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواهد بود. این آیین‌نامه با هدف بهبود وضعیت حقوقی بازنشستگان و کاهش فاصله حقوقی میان شاغلان و بازنشستگان به تصویب رسیده و اجرای آن از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

جدیدترین وضعیت مصوبه همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان | از همسان سازی چه خبر؟

این آیین نامه ۸ ماده دارد که مهمترین ماده آن ماده ۷ است که می گوید: مبلغ پرداختی ماهانه به میزان ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال معادل یک میلیون تومان موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۶۳۰۶/ت۶۲۷۷۰هـ مورخ ۱۴۰۳/۴/۴ به صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق فولاد که تا پایان سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند واریز خواهد شد. صندوق‌های بازنشستگی مکلفند پس از صدور قطعی احکام متناسب‌سازی، اعمال حساب نموده و نسبت به تسویه مبلغ علی‌الحساب اقدام نمایند. مبالغ مذکور با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین اعتبار و به صندوق ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد. شیوه اعمال حساب در مورد افرادی که طبق احکام صادره کمتر از مبلغ مذکور به آنها تعلق می‌گیرد با پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

همچنین در ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که در اول مرداد ماه توسط محمد مخبر ابلاغ شد کلیه بیمه شدگانی که مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی ذیربط تا پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت حقوق بازنشستگی شده اند، در سال ۱۴۰۳ مشمول متناسب‌سازی موضوع این آیین‌نامه می‌باشند.
در تبصره ۱ آن اشاره شده مبنای تعیین مابه‌التفاوت و همچنین ملاک تشخیص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان که تا پایان سال ۱۴۰۲، حقوق بازنشستگی آنان برقرار شده است، در ابتدای سال ۱۴۰۳ و پس از اعمال افزایش ضریب سنواتی برای حقوق شاغلان و بازنشستگان و با رعایت بندهای (۳)، (۵) و (۶) ماده (۱) این آیین‌نامه می‌باشد.
تکلیف بازنشستگان سال ۱۴۰۳ در تبصره ۲آمده است: اجرای متناسب‌سازی برای افرادی که حقوق بازنشستگی آنان در سال‌های ۱۴۰۳ و پس از آن تا پایان سال ۱۴۰۴ برقرار می‌شود، در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در قوانین بودجه سنوات آتی و با رعایت مفاد این آیین‌‌نامه خواهد بود.

افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

هیئت وزیران در جلسه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی، مصوبه‌ای برای افزایش حقوق بازنشستگان تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، از اول فروردین ۱۴۰۳، مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری‌های بازماندگان به میزان ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش شامل حداقل مستمری‌ها و مستمری‌های از کارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده، خواهد بود. همچنین، مستمری دریافت‌کنندگان بالاتر از حداقل به میزان ۲۲ درصد به علاوه مبلغ ثابت ۶.۹۰۰.۷۸۰ ریال افزایش می‌یابد.

به علاوه، کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد مستمری‌بگیران واجد شرایط نیز همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی افزایش خواهد یافت.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

تکلیف علی‌الحساب تیرماه ۱۴۰۳

براساس مصوبه جدید، مبلغ پرداختی ماهانه به میزان ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق فولاد که تا پایان سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند واریز خواهد شد. صندوق‌های بازنشستگی مکلفند پس از صدور قطعی احکام متناسب‌سازی، اعمال حساب نموده و نسبت به تسویه مبلغ علی‌الحساب اقدام نمایند. مبالغ مذکور با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین اعتبار و به صندوق ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد. هنوز زمان پرداخت علی الحساب تیر ماه بازنشستگان کشوری - لشکری و تامین اجتماعی مشخص نشده اما پیش بینی می شود تا قبل از پرداخت حقوق مرداد ماه این علی الحساب پرداخت شود.

وضعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی

در حالی که آیین‌نامه جدید برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صادر شده، وضعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی در این آیین‌نامه مشخص نشده است. سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در آخرین نشست هفتگی هیئت دولت سیزدهم اعلام کرد که تلاش‌ها برای صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و این موضوع ممکن است در ماه جاری نهایی شود. او افزود که در صورت عدم تحقق این هدف در این ماه، دولت آینده باید این اقدامات را پیگیری کند.

زمان صدور احکام حقوق بازنشستگان

مرتضوی تاکید کرد که ماموریت وزارت کار به صورت مستمر ادامه دارد و مهم‌ترین وظیفه این وزارتخانه صیانت از حقوق بازنشستگان و ایجاد اشتغال است. وی آرزوی موفقیت برای دولت آینده و وزیر بعدی داشت و توصیه کرد که مشی و راه شهید رئیسی را ادامه دهند و به رفاه جامعه، کارگران و بازنشستگان توجه کنند.

وی همچنین به سوالی درباره پرداخت طلب تأمین اجتماعی توسط خزانه‌داری پاسخ داد و گفت که دولت برای بازنشستگان کشوری وظیفه دارد کل منابع را تامین کند، اما در مورد سازمان تامین اجتماعی یک ایراد حقوقی به وجود آمده که به صورت علی‌الحساب پرداخت شده است. دولت مصوبات لازم را برای تامین اعتبار انجام داده تا بتواند این موضوع را حل کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • بازنشسته تأمین اجتماعی


    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    جناب آقای میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین
    باسلام
    در این مدت ۵ ماه است که در مورد کم کردن حقوق و سایر مزایا بنده به صورت غیر قانونی توسط سازمان تامین اجتماعی هزاران بار در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی اما متأسفانه تاکنون هیچ کسی هم پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده اند چرا؟ و کسی هم متأسفانه تاکنون پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟
    بازنشسته تأمین اجتماعی

    جناب آقای میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی
    سازمان تامین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان جاده تهران ساوه هر سال به بهانه های مختلف از حقوق بنده مبالغ را کم می کند چرا؟
    اعتراض هم می کنم ولی متأسفانه توجه نمی کند.
    فیش مستمری مهر ماه ۱۴۰۱ متناسب ‌سازی ۷۵% اعاده نسبت به زمان برقراری ۱۵۲,۷۱۷,۵۰۸ریال از حقوق بنده کسر کردن چرا؟ شماره مستمری: ۱۰۰۱۳۲۱۵۹۱

    بسم الله الرحمن الرحیم
    جناب آقای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
    نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی
    باسلام
    هر سال که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طبق ماده ۹۶ قانون کار افزایش یافته است.
    سوال بنده این است که چرا شعبه مربوطه تامین اجتماعی به صورت غیر قانونی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ حقوق و مزایا بنده را در حکم سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کم کرده است اعتراض هم می کنم و متأسفانه کسی هم جوابگو نیست چرا؟
    درخواست رسیدگی دارم.
    کد ملی: ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱



    بسم الله الرحمن الرحیم
    جناب آقای حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای رئیس محترم قوه قضاییه
    جناب آقای ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
    جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری رئیس دیوان عدالت اداری
    باسلام
    فیش مستمری اسفند ماه ۱۴۰۲ مبلغ مستمری ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟

    فیش مستمری فروردین ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمری ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟

    فیش مستمری اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمری ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ریال به صورت غیر قانونی از حقوق بنده کم کردن چرا؟

    فیش مستمری خرداد ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمری ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ ریال کم کردن مانده مبلغ مستمری ۸۵,۸۶۴,۹۱۹ ریال

    فیش مستمری تیر ماه ۱۴۰۳ مبلغ مستمری ۱۴,۳۱۰,۸۲۱ ریال کم کردن مانده مبلغ مستمری ۷۱,۵۵۴,۰۹۸ ریال

    و هم حکم بازنشستگی سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را هم در اسفند ماه سال ۱۴۰۴ تغییر کردن و مبلغ مستمری بنده را به صورت غیر قانونی کم کردن چرا؟

    درخواست رسیدگی دارم.

    کد ملی: ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱

    حکم بازنشستگی بنده تغییر کردن چرا؟

    حکم سالانه بنده سال ها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به صورت غیر قانونی در اسفنده ماه سال ۱۴۰۲ تغییر کرده است چرا؟

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ ۱۳/۰۸۰/۷۱۴ ریال از حکم سال ۱۳۹۹ به صورت غیر قانونی کم کرده است.

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ ۴/۲۶۰/۲۶۱ ریال از حکم سال ۱۴۰۰ به صورت غیر قانونی کم کرده است چرا؟

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ ۵/۸۷۹/۱۶۱ ریال از حکم سال ۱۴۰۱ به صورت غیر قانونی کم کرده است چرا؟

    تأمین اجتماعی شعبه سبزدشت بهارستان مبلغ ۲/۳۶۵/۷۸۴ ریال از حکم سال ۱۴۰۲ به صورت غیر قانونی کم کرده است چرا؟

    درخواست رسیدگی دارم.

    کد ملی : ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱

    بازنشسته تامین اجتماعی

    و این در حالی است که مدارک مورد نیاز برای کم کردن غیر قانونی از حقوق و مزایا بنده در حکم بازنشستگی سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و هم در فیش حقوقی شکایت علیه شعبه مربوطه تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری ارسال کردم.

    شعبه تأمین اجتماعی سبزدشت بهارستان با کدام قانون، ماده، آئین نامه، بخشنامه، مجوز، حقوق و مزایا بنده در حکم بازنشستگی سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ کم کرده است. اعتراض هم می کنم متأسفانه تاکنون هیچ کسی هم جوابگو و پاسخگو نیست چرا؟ درخواست رسیدگی دارم. کد ملی: ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱
    حکم سال ۱۳۹۹ مبلغ ۷۳،۲۴۳،۸۵۰ ریال و مبلغ ۱۳،۰۸۰،۷۱۴ریال به صورت غیر قانونی کم کردن چرا؟
    حکم سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۱۸،۸۱۶،۲۸۸ ریال مبلغ ۴،۲۶۰،۲۶۱ ریال به صورت غیر قانونی کم کردن چرا؟
    حکم سال۱۴۰۱ مبلغ ۱۶۷،۰۶۴،۱۶۷ ریال مبلغ ۵،۸۷۹،۱۶۱ ریال به صورت غیرفانونی کم کردن چرا؟
    حکم سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۱۲،۷۷۳،۷۶۱ ریال مبلغ ۲،۳۶۵،۷۸۴ ریال به صورت غیر قانونی کم کردن چرا؟
    درخواست رسیدگی دارم.
    کد ملی: ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱
    بازنشسته تأمین اجتماعی

    برای شکایت به کجا مراجعه کنم قانون برای شکایت کردن وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود. قانون برای اعتراض کردن وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود. سازمان تامین اجتماعی مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان با سابقه ۳۳ سال، ۵ ماه و ۶ روز پرداخت حق بیمه برای بنده عیدی داده است ولی متأسفانه مبلغ ۱۶،۶۳۲،۷۸۹ریال در اسفنده ماه سال ۱۴۰۲ و فروردین ماه سال ۱۴۰۳ از فیش حقوق بنده کم کرده است و هنوز هم نیز کم می کند چرا؟ بنده در این مدت ۳ ماه و ۲۹ روز است که در مورد اقدامات غیر قانونی شعبه سبزدشت بهارستان جاده تهران ساوه و هم سازمان تامین اجتماعی و در باره کم کردن حقوق و سایر مزایای بنده در حکم بازنشستگی سالانه و سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و در فیش حقوق اسفند ماه ۱۴۰۲ و فیش حقوق فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه سال ۱۴۰۳در رسانه ها بیش از هزار بار شکایت و اعتراض کردم ولی متأسفانه دولت، مسئولان، نمایندگان مجلس وغیره هم سکوت کرده اند چرا؟
    سازمان تامین اجتماعی و در سایه سکوت دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس و… به طور علنی و آشکار از حقوق و مزایا بنده را هر سال دزدی می کند.
    بنده در این مدت ۳ ماه و ۲۹ روز است که در مورد اقدامات غیر قانونی شعبه سبزدشت بهارستان جاده تهران ساوه و هم سازمان تامین اجتماعی و در باره کم کردن حقوق و سایر مزایای بنده در حکم بازنشستگی سالانه و سالها ۱۳۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و در فیش حقوق اسفند ماه ۱۴۰۲ و فیش حقوق فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه سال ۱۴۰۳در رسانه ها بیش از هزار بار شکایت و اعتراض کردم ولی متأسفانه دولت، مسئولان، نمایندگان مجلس وغیره هم سکوت کرده اند چرا؟

  • بازنشسته تأمین اجتماعی


    بسم الله الرحمن الرحیم

    جناب آقای مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب صبح جمعه در مراسم تجلیل از اعضای ستاد مرکزی خود

    جناب آقای میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین

    باسلام

    در این مدت 5 ماه و 6 روز است که در مورد کم کردن حقوق و سایر مزایا بنده به صورت غیر قانونی توسط سازمان تامین اجتماعی هزاران بار در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی اما متأسفانه تاکنون هیچ کسی هم پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟

  • بازنشسته تأمین اجتماعی


    بسم الله الرحمن الرحیم

    جناب آقای مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب صبح جمعه در مراسم تجلیل از اعضای ستاد مرکزی خود

    جناب آقای میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین

    باسلام

    در این مدت 5 ماه و 6 روز است که در مورد کم کردن حقوق و سایر مزایا بنده به صورت غیر قانونی توسط سازمان تامین اجتماعی هزاران بار در رسانه ها اعتراض کرده ام ولی اما متأسفانه تاکنون هیچ کسی هم پیگیری، بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟
    و کسی هم متأسفانه تاکنون پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد