آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت در صفحه اقتصاد

ایراداتی که مغایر اصل نظام است، مغایر شعارهای سال نیست؟! | اشکالات طرح ساماندهی کارکنان دولت مغایر با تامین امنیت شغلی است نه سیاست‌های نظام!

طرح ساماندهی کارکنان شرکتی دولت، تقریبا چندسال اخیر اکثر دولت‌ها و انجمن‌های حمایتی از آینده شغلی کارمندان و کارگران قراردادی را درگیر خود کرده است. طرحی که هدف اصلی آن اطمینان بخشیدن به کارکنان قراردادی برای داشتن تامین امنیت شغلی و آینده شغلی آنان می‌باشد، اما همچنان در هفت‌خوان رستم دولت، مجلس و شورای نگهبان گیر کرده و در پاس‌کاری تامین هزینه و بودجه و ایرادات مختلف است.

ایراداتی که مغایر اصل نظام است، مغایر شعارهای سال نیست؟! | اشکالات طرح ساماندهی کارکنان دولت مغایر با تامین امنیت شغلی است نه سیاست‌های نظام!
صفحه اقتصاد -

اسفندماه سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی کارکنان دولت را با بازنویسی و رفع ایرادات احتمالی مجددا به شورای نگهبان برای تایید نهایی و مراحل ابلاغ به دولت از طریق مجلس ارجاع داد، اما موضوع به همین‌جا ختم نشد و مجددا این طرح با اشکالات دوباره به صحن علنی مجلس برگشت خورد.

طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های اجرایی در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲ در نوبت بررسی شورای نگهبان قرار گرفت که نتیجه آن اعلام باقی‌ماندن مغایرت های طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با سیاست های کلی نظام بود. 

سخنگوی شورای نگهبان صبح شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ در نشستی خبری اعلام کرد که در این مدت ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه برطرف شد، اما هیأت عالی نظارت طی نامه‌ای ایرادات را نسبت به این مصوبه وارد می‌داند.

در مرحله سوم بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت، شورای نگهبان در چهارم فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد که ایرادات قبلی شورای نگهبان در آخرین اصلاحیه طرح ساماندهی کارکنان دولت مرتفع شده و تنها ایرادات هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام پابرجاست.

موارد مغایرت مصوبه مجلس در طرح ساماندهی کارکنان دولت با سیاست‌های کلی نظام

طبق اعلام شورای نگهبان و نامه ابلاغ شده برای اصلاح آمده است که اولاً، تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای شرکتی، حجمی، پروژه‌ای و نظایر اینها به قرارداد کار معین و برقراری رابطه شغلی مستقیم میان آنها با دولت به شرح مذکور در تبصره ۲ به معنای افزایش تعداد کارکنان دولت است و در نتیجه در مغایرت با بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری قرار دارد.

ثانیاً، با توجه به اینکه نیروهای شرکتی بدون آزمون و بررسی صلاحیت حرفه‌ای در شرکت‌های پیمانکاری به‌کارگرفته شده‌اند، ترجیح آنها بر سایر افراد متقاضی اشتغال (به صرف دارا بودن دو سال سابقه کار) مغایر عدالت محوری در جذب نیروی انسانی است که در بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری مورد تأکید قرار گرفته است.

ثالثاً، انعقاد قرارداد مستقیم کارکنان شرکتی و نظایر آنها با دولت، با توجه به بیشتر بودن حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان دولت و نیز با توجه به شمول این مصوبه بر شاغلان پاره وقت، نهایتاً منجر به افزایش هزینه‌های عمومی خواهد شد که این امر نیز مغایر بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

در این اعلام مغایرها آمده است که اصلاحیه مجلس شورای اسلامی نیز نه تنها مغایرت‌های پیشین را برطرف نکرده، بلکه به دلایلی همچون حذف شرط «دو سال سابقه خدمت مستمر و بیمه‌پردازی» سبب تشدید مغایرت مصوبه با سیاست‌های کلی نظام شده است. در نتیجه: مغایرت باقی است و تشدید شده است.

ایرادات، جامعه کارگری را دچار یاس و ناامیدی می‌کند

 نیروهای شرکتی بخوانند

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، دوباره به سد هیات عالی نظارت برخورد کرد و احتمال دارد بار دیگر به مجلس شورای اسلامی بازگردد؛ چرا کار این طرح بعد از دو سال و نیم در مجلس فعلی به سرانجام نرسید؟

رامین اناری، نماینده جمعی از کارگران شرکتی و قراردادی کشور، در این رابطه می‌گوید: طبق اعلام شورای نگهبان، متاسفانه دوباره به طرح ساماندهی ایراد گرفته‌اند و آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته‌اند. ما به شورای نگهبان خیلی خوشبین بودیم؛ چون اعضای شورای نگهبان همیشه در نشست‌های بررسی طرح ساماندهی در مجلس حضور داشتند و همکاری می‌کردند؛ ما می‌دانستیم شورای نگهبان با طرح مشکلی ندارد.

رامین اناری در این باره می‌گوید:‌«جامعه میلیونی کارگران با همه توان پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند و این اصلاً پاسخ خوبی به این همه وفاداری نبود؛ کارگران بعد از دو سال و چند ماه بازهم به در بسته خوردند. جای تاسف دارد که این اقدام کارگران را دچار یاس و ناامیدی می‌کند و بازهم امیدواری کارگران را از آنان می‌گیرد.»

در پایان ذکر این نکته ضروری است که چگونه تامین امنیت شغلی کارگران و کارمندان قراردادی و شرکتی با این حساسیت و ریزبینی بررسی می‌شود و حتی مغایر با اصل سیاست‌های کلی نظام شناخته می‌شود، اما بررسی حقوق کارمندان و کارگران با تورم و معیشت و حتی پایین‌تر از خط فقر مغایر با شعارهای سال که رهبر معظم انقلاب در جهت رفاه و معیشت مردم اعلام می‌کنند، نیست؟ مسئولان و دولتمردان در جایی که اصل تامین امنیت، اصل شغل، اصل رفاه و معیشت مردم در آن اعلام می‌شود، پای سیاست‌های کلی نظام را پیش می‌کشند و با بهانه‌های واهی سدی بر راه پیشرفت طبقه ضعیف کارگری و کارمندی استوار می‌کنند. حال آنکه در این نظام، اصل و اساس بر حمایت از مستضعفان و به قولی ولی‌نعمتان انقلاب و مسئولان پایه‌گذاری شده است.

در دولتی که نام مردم و ایران مقتدر اسلامی را در شعارهای خود یدک می‌کشد، آیا رواست که بر طبقات ضعیف و کارگر جامعه ستم اینگونه در احقاق حق شغلی و دستمزد آنان روا باشد؟ آیا مخاطب شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه تعیین شد، افرادی به غیر از طبقه کارگر و کارمند است؟ به نظر شما مخاطب قراردادن مشارکت مردمی در کمک به افزایش تولید برای درآمد بیشتر چه کسی است؟

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    کاش هیات به اصطلاح عالی دولت، رییس اداری و استخدام و شورای نگهبان بدانند که این نیروهای شرکتی یا همان پیمانکاری آدم هستند، انسان هستند و جزو ایران هستند و حق زندگی کردن دارند و کاری برای تبدیل وضعیت آنها بکنند

  • ناشناس

    سلام بنده به عنوان یک کارگر وفادار به نظام و انقلاب بعد از بیست سال سابقه هنوز شرکتیم در حالی که بعضی با چند ماه سابقه به بهانه‌ی ایثارگری رسمی شده اند آقایان هیأت نظارت چطور است که آن همه نیرو را رسمی کردید و مغایر سیاستهای نظام نبود وحالاما کارگران بد بخت میخواهیم از دست پیمانکاران زالو صفت نجات پیدا کنیم مغایر سیاستهای نظام بوده.از دید بنده همه کسانی که این خواسته ملت را بعد دو سال و چند ماه رفت و برگشت رد کردن ضد ملت ضد انقلاب وضداسلامند

  • شاهین

    با سلام عرض ادب به مسولین کشور شما ها ایراد میگیرین از تبدیل وضعیت ها ولی پسر ها تون و دختر هاتون بدون آزمون میشن رسمی .بدون هیچ بار مالی .زیر خط فقر نیستی . همه چی تون عالی با امکانات بالا .هنوز گرسنگی .بی پولی نکشیدین.از حقتون برداشت نشد کار فرما که منافع تون تو خطر هست با تبدیل وضعیت

  • علی

    پیمانکاران خوب هوای بعضی ها را دران به همین خاطر است که در شورای نگهبان ری نمیاره

  • فردین

    اجرای طرح هم به نفع مردم و هم به نفع نظام است ولی متاسفانه بعضی اشخاص خودراازمردم ونظام برترمیدانندملتمسانه ازحضرت اقا که سکاندارنظام ودلسوزملتندتقاضای ورودبه این طرح راداریم چونکه کلامشان فصل الخطاب است

  • H

    بله دیگه رای گیری تموم شد ودوباره نیروهای مظلوم شرکتی وحجمی موندن وباید این ناملایمات وبی اعدالتی رو تحمل کنن.ولی یه چیزی هیچوقت یاد دولت مردان نره وآن اینکه این عزیزان همیشه وهمه جا پشتوانه اقتصادومعیشت همین مسئولان بودن ولازم است که مسئولان نگذارند این دیوارناامیدی ویاس بین کارگران ومسئولان بیشتر شود چون این امر به مرورباعث اشاعه دربین اقشارمردم خواهد شد.خوبه امثال لطیفی که زره ای مدیریت نداردمسئولیت به این سنگینی روبهش دادن اونوقت عزیزانی که گاها بیشتر از ۲۰سال است مشغول به کارند هنوزنمیتونن خودشون رو شاغل بدون هیچ دنیا همچین بی اعدالتی وجود ندارد.باشه یادمان نمیرود وهمه باهم می نویسیم تا یادمان نرود که چه برسر کارگران مظلوم می آورید ضمنا شکایت به درگاه خداوند دوباره گذره پوست به .........همیشه در روی یک پایه نمیچرخه.

  • ناشناس

    متخصصان و باسواد های مصلحت نظام با همین روش دارن مملکت و اداره میکنن خدا به داد نظام برسه

  • ناشناس

    چرا قبل انتخابات یه چیز دیگه میگفتید
    نیروی شرکتی صلاحیت نداره بدون ازمون استخدام بشه پس چچوری کارشو انجام میده اگر صلاحیت نداره
    ثانیا پس چرا دولت مردان و مسیولان خودشون شرکتی نمیشند برای خودشون خوبه فقط برای مردم عادی تخه
    حالا اون وسط پول کارگر شرکتی چرا به پیمانکار و شرکت حالا یا دولتی یا خصوصی میدید مگر پیمانکار چیکار کرده بردگیشو کارگر کرده خانیشو شرکت و دلال ببره
    واقعا که حماقت و بی وجدانی مسیولان بی تدبیر و بی مغز ما حد و حساب نداره

  • امیر

    خیلی جالبه که افزایش سن باز نشستگی که به نفع دولت و ضرر مردم بود در یک جلسه تبدیل به قانون شد ولی تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی هشت ساله که در کش و قوس است
    احسنت بر شما

  • ناشناس

    تنها راهش ورود حضرت آقا و دستور مستقیم ایشونه....
    و دیگر هیچ.... متاسفانه الباقی فقط شعار و وقتی باغ طابات میشن کلا از کارگر یادشون میره...

  • ابراهیم

    اون اقایانی که این طرح رو مغایرت نظام دانستن کاش خودشان هم شرکتی بودن با بفهمن که شرکت چطور حق و حقوق کارگر بدبخت رو میخوره فقط میگم لعنت برشما .و بدانید میلیونها کارگر ان دنیا خیرتان رو خواهن گرفت فعلا بتازین.

  • کارگر

    برای اختلاس و حق ملت خوردن پول هست ولی برای کارگری که حقش یه زندگی ساده وشرمنده نشدن جلوی زنو بچه پول نداره دولت
    حسبی الله و نعمه الوکیل

  • یونس

    واقعا"تواین ماه عزیز از خدامیخوام هر مسئولی که داره خیانت میبینه وخیانت میکنه رسواش کنه تبدیل وضعیت کارگر مقایرت درسیات های کلی کشور داره دلال بازی و واسطه گذاشتن خوب اون پولی که دست پیمانکار دست به دست میشه رو مستقیم به کارگر بده

  • ابراهیم

    از رهبر آگاه و دغدغه مند
    و رئیس جمهور محترم
    تقاضا مندیم شخصا به این قضیه ورود کنن و ما رو از دست این پیمانکاران زالو صفت نجات بدن .

  • عظیم

    همه ساله از اواخر دیماه تا اواخر فروردین این داستان رو داریم که کارگران رو الکی بازی بدن.فکرنکنم دیگه کارگری بخواد روی این طرح حساب بازکنه یا خوشبین باشه چون این داستان چیزی نیست جز دست انداختن کارگران. ولی واسه مسئولین خوبه چون دم عید پول جلسه خوبی گیرشون میاد که بخواهیم محاسبه کنیم بیشتراز بودجه انجام این طرح هزینه داشته

  • ناشناس

    درود بر قشر زحمت کش ومظلوم کارگری خدا ریشه ان کسی که بیل فرقون گلنگ وغیره را بنا کرد زجا بخشکاند ای بابا چی سر جاش بوده که حالا باشه ما مثل زمان یوسف پیامبر فقط برده هستیم کاشکی یه یوسف دیگه میامد که نجات بده بالا دست بیاد پایین و وپاین دست برود بالا انصراف از شرکت بهترین روش و فقط شغل ازاد اگر بنا به برجی ۸ الی ۹ تومن است گدای بیشر میشه کار کرد یا حق

  • رسول

    سلام و عرض ادب...باید بگیم که اونی که چاق میشه و روز به روز خیانت می‌کنه به این نظام و ملت شما ها هستید ...چطور میشه از حقوق ما کارگران که صبح تا شب زحمت میکشیم کم بشه وبه جیب کارفرمای شرکتی بره که پشت میز نشسته زیر کولر ....به این میگید عدالت.. کجای اسلام اینجوری هستش ...

  • ناشناس

    خوب به اسم دین و اسلام با مردم بازی میکنید...
    آقای رئیسی شما که با رای کارگرا به صندلی ریاست جمهوری نشستی چرا عقب کشیدی چرا قاطعانه دستور نمیدی که پیمانکارارو جمع کنن تو مناظره هاتون فقط حرفتون این بود که دست اینارو قطع میکنید نزدیک به ۳ سال شد هنوز به قولت عمل نکردی؟؟؟ البته کارفرمای اصلی خوده دولت هست و بس...!!! اینا همش بازییه بالاخره اینا هم باید وقتشونو یجوری بگذرونن...خدای قشر ما کارگرها خیلی بزرگه...اگه اون دنیا سر پل صراط گذاشتیم قدم از قدم بردارید اون موقع می‌فهمید که چقدر به قشر کارگر دارید ظلم میکنید که دیگه دیر شده برا حلالیت...!!! میسپریمتون به خدا...........!

  • محمد

    چطور تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی خانواده های ایثارگر و شهدا ب این سرعت ب سرانجام رسید چطور از ما همش ب در بسته میخوره

  • محمد دهقانی

    باسلام. تو سازمانی که من هستم برای یه شهرستان کوچیک که کلا ۳۵ نفر کارمند رسمی و پیمانی داشت ده نفر از فرزندان رزمنده ها و جانبازان رو برداشتن. نه بار مالی داشت نه دولت فربه شد. موندیم ۴ نفر آدم معمولی فربه کننده

  • سمیه نوری نژاد

    آخه مگه همینقدر نمیدونن که نیروهای شرکتی همین الان هم جز کارکنان دولت هستن،مگه قرار از بیرون نیروی تازه استخدام بشه که اینها این ایرادات رومیگیرن

  • نوری

    نیرویی که ۲۰سال تجربه داره رو تبدیل وضعیت کنن میشه بی عدالتی ؟

  • مصطفی

    واقعن ظلم در حق جامعه کارگری ونیروهای شرکتی درایران وبخصوص استان ایلام بیداد بیداد میکنه،اینقدرانتظار تبدیل وضعیت کشیدیم،این انتظارو برا امام زمان میکشیم،العان ظهور کرده بود

  • برده پیمانکار

    خداوندا شاهد هستی که ظالمین میدانند ظلم می‌کنند و خود را به خواب زده اند
    ما واگذار می‌کنیم به خودت یا الله

  • اردلان

    هیچ وقت وزیران باز نشسته چپاولگر نخواهند گزاشت شرکتهای پیمانکاریشون تعطیل بشه....عدالت ولایی چرا در مورد پیران ثروت بی تاثیر هست

  • هم وطن

    البته من چون ذینفع نیستم شاید از دیدگاه بقیه حرفم نادرست باشه ولی خداییش من الان خودم سه تا فرزند تحصیل کرده از دانشگاه ملی با معدل بالا دارم که در ب در دنبال کار هستن و بنظر من اگر قراره کسی استخدامی بشه باید از طریق آزمون باشه نه به این روال که یکی کسی رو داشته و توی شرکتی مشغول ب کار شده الان براش اولویت بزارن که استخدام بشه منطقی هست آزمون بزارن اگر همین افراد در آزمون کسی حد نصاب نمره رو داشتن استخدام بشه تا حق این افراد تحصیل کرده هم ضایع نشه ..این به عدالت نزدیکترین

  • قزوینی

    چرا بچه های ایثارگرا که اکثرشون دارن به این نظام فحش و ناسزا میگن یک شبه استخدام شدند ولی اون نیروی شرکتی که ۵سال یا ۱۰ سال یا با سابقه ی بالاتری هست نباید تبدیل وضعیت بشه؟؟؟؟ چرا انقدر بی عدالتی؟؟؟ نمایندگان مجلس یک شبه با لابی گری طرح فرزندان ایثارگران رو تصویب کردند بدون هیچ دردسری ولی برای بقیه لال شدند . اوف بر شما باد

  • ناشناس

    نمایشی بود برای رای گیری که انجام شد و مغایرت نداشت با اصل نظام

  • کارگر ستم دیده

    مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردمند و قانون گذار مملکت و کشور. وقتی شورای نگهبان وتشخیص مصلحت نظام تصمیم گیرنده کشور شده اند؟ پس نمایندگان مردم که قانون گذارند وقانون تصویب می کنند چکاره اند. دومآ من کارگر که پانزده سال از عمر خود را زیر ظلم وستم پیمانکاران سپری کردم و هیچ وقت عدالت ندیدم و در همه عرصه های نظام به فرمان رهبری با خانواده و اقوام خویشانم از حضور در راهپیمایی های گوناگون انتخابات و....... شرکت کرده ام. ولی در این چند روز که تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان بر علیه کارگر بر خاستنداز همین جا نفرت خود را به این انقلاب و نظام اعلام می دارم.و هرگز و در تحت هیچ شرایطی این نظام و انقلابی که طرفدار نظام سرمایه داری است و پیمانکاران هسن وقشر مظلوم را زیر پا له کرده اند قبول ندارم و نتواهم داشت.

  • حسین

    واقعاً متاسفم که تو کشوری زندگی میکنیم که بی عدالتی بیدادمیکنه همین طرح ایثارگران که به نفع خودشون بودروسریع تصویب کردن بعد آشنا هاشون رو سریع وارد وزارت خونه ها کردن ورسمی شدن مثل آب خوردن بعد همون ها به من که 12ساله شرکتیم می‌خندن خدا ازتوننگذره

  • محمد

    جناب آقای دکتر ریسی ریس جمهور محترم از شعارهای انتخاباتی جنابعالی این بود که روی یه میز چهار نوع قراداد وحقوق دارن میدن پس این آقای لطیفی مگه معاون شما نیستن پس چرا مخالفند چرا ایشان را عزل نمی‌کنید ۲۰ سال سابقه فنی با کارشناس ارشد برق با ازمون وارد شرکت توزیع برق شدیم هر کی پارتی داره استخدام میشه . خب این طرح کجا بار مالی داره غیر از اینه که دولت با شرکت خدماتی قراداد میبنده شرکت هم ۳۰ درصد کم میکنه در صورتیکه هیچ خدماتی به ما نمیده

  • محمد

    با سلام وعرض ادب چون کشور ما حامی دزدان هست و دزدی مغایر سیاست های کلی نظام نیست پیمانکاران را حذف نمی‌کنند در ضمن کارگری که چرخ اقتصاد کشور را میچرخاند دلخوشی کارگران مغایر سیاستهای نظام هست

  • مهدی

    تمام شرکتهای پیمانکاری با نیروهای خیلی زیاد دست خود همین حضرات هست و حاضرنیستند ازمیلیاردها پول مفت(دسترنج کارگر) دست بکشند....وگرنه همین پولی که به پیمانکار میدهندوبخشی از آن را میدزدد را به خودکارگر بدهندهیچ اتفاق بدی نمی افتد...تاآخرش بخون اینها همش بهونه هست

  • ناشناس

    سلام،خدمت عزیزان،الان از طرح تبدیل وضعیت ایثارگری میگید من سه سال با تمام قدرت کار کردم و پای کار بودم اما این طرح نزاشتن برای مو اجرا بشه پس هی تکیه نندازید، شما اصل تحصیل کرده و کار بلد ها بیکارند شما ها همه با پارتی و رشو و آشنا بازی رفتید سرکار شاید یک درصدتون حقشون باشه فرزند ایثارگر جونشو فدا کرد که بعدش تو هرچی میخواهی بارش کنی من با پدر موجی زندگی کردم فقط ترکش پاشو حساب جانبازی کردند بعد حتی طرح تبدیل وضعیت هم نشدیم،تو میتونی با یک موج گرفته بزرگ بشی بعد بگی حقش نیست؟ ما که هنوز از این امتیاز با این همه درد استفاده ای نکردیم...

  • علیرضا حیدری

    خوب سابقه رابیشترکنندلااقل حق کسانی که چندسال است چشم به راهند ضایع نشود

  • علی

    از همه نیروهای شرکتی و حجمی میخوام جسارت خرج دهند تو اداره کار علیه اداره شون شکایت کنن و حق و حقوق چندین ساله خود را از حلقوم اینا بگیرن حسابشون رو توقیف کنن و به اندک حقوقشون برسن .

  • ناشناس

    سلام من نمیدونم چرا بااین رامین آناری مصاحبه میکنید به ولله این نماینده ما کارگرا نیست، این معلوم نیست ازکجا اومده بامیه، این دنبال پول خودشه از نمایندها تو انتخابات پول های کلان گرفته. ما کارگرا شورای صنفی داریم. کی میگه بااین مصاحبه کنید و حرفای اینو بزنید توسایت. این آناری مورد تأیید قشر کارگر نیست. برید از اعضای شورای صنفی نظر بگیرید. تاهمچنین آدمی الکی خودشو نخود اش میکنه این طرح به سرانجام نمیرسه.
    انشالله هرچه سریعتر این طرح تصویب بشه و ربطی هم به اناری نداره

  • فریبا

    من ۱۴ سال هس دارم پیش دبستانی کار میکنم‌اونای ک آشنا داشتن همه رسمی شدن تا نوبت به ما رسید طلبه ها نمیدونم از کجا پیداشدن به جای ما رفتن برای اونا نمیخاستن تحقیق کنن کشکی وارد آموزش وپرورش شدن ولی نوبت به ما ک رسید این از خدا بی خبرها طرح را تصویب نمیکنن خدا به زمین گرم بزیتون ما با ماهی یک ونیم چ کنیم خیلی عوضی هستن

  • امیر

    خداوند‌لطیفی‌‌بی وجدان‌ وبی‌ تخصص‌‌ وبی‌تعهد را نابود‌کنه .اینقدر پیمانکاران ریختن تو حلقومش که‌دست از حمایت این‌زالو صفتها بر نمی داره . همش مقصر اصلی این نا درسته .

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان