گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از طرح کالابرگ الکترونیکی

مزایای ویژه طرح کالابرگ الکترونیکی برای ۵ دهک اول

دولت سیزدهم با شروع کار خود اقداماتی را در مسیر کاهش فاصله طبقاتی و افزایش قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه در دستور کار خود قرار داد. یکی از این اقدامات که بعد از دهک بندی یارانه‌ای در جهت بهبود سبد معیشتی خانوارها و حفظ ثبات قیمت‌ها انجام گرفت، طرح کالابرگ الکترونیک است که مزیت‌های خاصی برای آن درنظر گرفته شده است.

مزایای ویژه طرح کالابرگ الکترونیکی برای ۵ دهک اول
صفحه اقتصاد -

طرح کالابرگ الکترونیک، در واقع دو هدف اصلی؛ افزایش قدرت خرید مردم در تأمین نیازهای اساسی - تغذیه‌ای و حفظ استحکام یکساله قیمت‌ها به همراه حفظ ارزش یارانه‌ها را دنبال می‌کند. 

 این طرح شامل ۱۱ قلم کالای اساسی مانند شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، برنج، حبوبات، ماکارونی، قند و شکر است و افراد با استفاده از کالابرگ الکترونیک، می‌توانند از اعتبار خود در خرید این اقلام استفاده کنند. 

به منظور حفظ و جبران افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم در‌صدد است که این سبد کالا را با نرخ قیمتی مشابه سال گذشته حفظ کند. 

به همین منظور، رویکرد بهبود سطح سلامت تغذیه‌ای و ریشه‌کن کردن مشکلات سوءتغذیه در خانوارها، موجب شد تا دولت، طرح کالابرگ الکترونیک را در شهریور امسال گسترش دهد و دهک‌های ۴ و ۵ را نیز به این طرح اضافه کند. قبل از این تاریخ، این طرح فقط برای دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ قابل اجرا بود. 

مزایای استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی 

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از طرح کالابرگ الکترونیکی

 در مزیت‌های طرح کالابرگ الکترونیکی آمده است که چنانچه قیمت کالاها از سال گذشته افزایش یابد، دولت تفاوت قیمت را جبران می‌کند. 

افرادی که سه دهک کم درآمد، یعنی دهک‌های ۴ و ۵ هستند، با خرید ۲۰۰ هزار تومان از یازده مورد کالا شامل مواردی مانند شیرخام، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، برنج، حبوبات، ماکارونی، قند و شکر، به این طرح مشمول خواهند شد.

باید اشاره کرد که طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت مضاعف اعتباری ارائه می‌شود. افرادی که دارای کالابرگ الکترونیکی هستند و با استفاده از آن، مبلغی را در حدود ۳۲۰ هزار تومان از کالاهای مورد نیاز خود خرید می‌کنند، ۸۰ هزار تومان به‌ صورت اعتبار آزاد در اختیار خواهند داشت.

همچنین، افراد می‌توانند کالاهای جایگزین را با توجه به تفاوت قیمت خریداری کنند.

در ادامه، دولت نیز از سوی خود ۸۰ هزار تومان را به شارژ کالابرگ افزوده و اعتبار کلی این کارت به ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد. این کار با هدف حفظ اصل اساسی طرح، یعنی افزایش قدرت خرید و پایداری قیمت‌ها انجام می‌شود.

طرح قبلی کالابرگ مربوط به دهک‌های اول تا سوم جامعه بود و به‌این‌ترتیب ۲۹میلیون نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. با اضافه‌شدن دهک‌های چهارم و پنجم، ۱۹میلیون شهروند دیگر به این تعداد افزوده شدند و اکنون جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی به ۴۸ میلیون نفر رسیده است.   

امکان خرید اینترنتی اقلام کالابرگ الکترونیکی 

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از طرح کالابرگ الکترونیکی

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌زودی مشمولان هنگام خرید اینترنتی می‌توانند محصولات مورد نظر خود را در سبدی ذخیره کنند و پس از نهایی‌شدن خرید از آ‌نها پرسیده می‌شود که آیا از اعتبارشان استفاده شود؟ در صورت تأیید نهایی فرآیند خرید تکمیل می‌شود و از سطح یارانه کسر و پرداخت خواهد شد.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از طرح کالابرگ الکترونیکی

این طرح شامل ۱۱ قلم کالای اساسی مانند شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، برنج، حبوبات، ماکارونی، قند و شکر است و افراد با استفاده از کالابرگ الکترونیک، می‌توانند از اعتبار خود در خرید این اقلام استفاده کنند

 

چه کسانی مشمول  استفاده از طرح کالابرگ هستند؟

عسگریان، معاون امور رفاهی و زیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینباره گفت: برای سرپرستان خانوار پیامکی می‌فرستیم که شما در چه دهکی قرار دارید و مشمول کالابرگ می‌شوید و همچنین از طریق سایت حمایت به نشانی «حمایت» می‌توانند دهک‌بندی خود را شناسایی کنند و بخشی از اطلاعات خانوار خود را ببینند. غیر از این برنامه کاربردی شبکه ملی اعتبار «شما» میزان اعتبار یارانه‌ای کالابرگ را به متقاضیان اعلام می‌کند و سایت حمایت هم برای دهک‌بندی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سرپرست خانوار با هر کدام از کارت‌های بانکی خود می‌تواند به فروشگاه‌های مدنظر کالابرگ الکترونیکی مراجعه کند. برای استفاده از این طرح مردم  فروشگاه‌هایی که به کارتخوان کالابرگ تجهیز شده‌اند مراجعه می‌کنند و حتی لازم نیست همان کارتی که یارانه معیشتی به آن واریز می‌شود از آن استفاده شود چون برای خرید و قیمت پایه از هر کارتی می‌توانند استفاده کنند و اعتبار یارانه‌ای آنها هم بر اساس کدملی سرپرست خانوار استفاده می‌شود و به محض اینکه به میزان ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالا خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مازاد برایش شارژ می‌شود که باید ظرف یک ماه از آن خریداری کند.

عسگریان افزود: مردم با نصب برنامه کاربردی شما می‌توانند اطلاعات فروشگاه‌ها و سوالات متعددی که دارند در آنجا دریافت کنند و همچنین میزان اعتبار کالابرگ خود را ببینند و اگر کسی تلفن هوشمند نداشت از طریق کددستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* هم می‌توانند کد خرید و هم اعتبار یارانه خود را بر اساس کدملی ببینند.

وی گفت:‌ اگر کسانی دهک‌بندی خود اعتراض داشته باشند می‌توانند به سایت حمایت مراجعه کنند و اطلاعات دهک‌بندی خود را ملاحظه کنند و اگر خارج از آن بود می‌توانند به ادارات کل کار و تعاون استان‌ها به صورت حضوری مراجعه کنند.

امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی در طرح کالابرگ الکترونیکی

169425659650222400

سید رضا یحیوی، مشاور معاون وزیر تعاون در اینباره گفت: اکنون ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای و بیش از ۱۱۰ هزار فروشگاه خرد به طرح کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند.

مشاور معاون وزیر تعاون، درباره مهیا شدن امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی در طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: در این زمینه با سه فروشگاه مجازی مذاکره کردیم و تست‌های فنی آن انجام شده است.

یحیوی بیان‌داشت: منتظر هستیم تا فروشگاه‌های مجازی آمادگی خود را برای آغاز این طرح اعلام کنند تا به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و زیرساخت برای این کار کاملا مهیا شده است.

وی ادامه‌داد: در این روش مانند طرح کالابرگ الکترونیکی، فرد می‌تواند زمان تسویه حساب از گزینه «کالا برگ» استفاده کند و به همین شیوه ۱۲۰هزار تومان به یارانه هر فرد در خانوار افزوده شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    خدا از شما نگذره ما رو زیر گرونی ها له کردین دولت فکرش بیشتر به فکر کار مندان خودش هست ما ضعیفان روز به روز داریم له میشیمواگذارتون میکنیم به خدا

  • .

    مردوم عزیزایران اینقدر از مسولین جمهوری اسلامی ایران ننالی من زمان شاه20سال داشتم به خداقسم 🍞🍞 زرت وجومیل خوراک مابود شوکرخدارابجاآورید

  • سعیدتمیمی

    من رفتم وارد این طرح شدم‌تمام قیمتهای قدیم خرید کردم.وپاداش بهم تعلق گرفت

    • ناشناس

      دروغ میگن من خرید کردم یاران من نصف شد

  • بنده خدا

    رفتم ازکالابرگ استفاده کنم گفتن باید حتما پول هم بدی گفتم ما۵نفریم گفت فرقی نمیکنه جنسش کیفیت پایین داشت خیلی هم گرون تربهمون میگفتن

  • ساسان

    من خرید کردم حساب کتاب کردنشون اشتباه میزنه تو اعتبار باقی مانده این برج خرید کردم واسه دو برج دیگه زده
    کلا حساب کتاب نداره نقد بچسبید
    توصیه دوستانه

  • ناشناس

    علت تاخیر ندادن یارانه بهدهک پایین ها چیست چرا تابحال یارانه ندادن

  • حمیدرضاکرمی‌رباطی

    طرح‌خوبی

  • سید یعقوب

    کالابرگ تون برای خودتون خوبه .اگه قراراز حساب یارانه ام کم بشه پس چرا من یا هر کس دیگه که ۴۰۰ تومان یارانه مون هست میری خرید پنیر .قند .یا شکر هر کدومشه برداری مثلا قند میگه ۱۶۰ هشتاد تومن یارانه ماباقی خودت نقد .شکر ۱۲۰ ۷۵ یارانه ۴۵ خودت نقد روغن ۱۸۰.یارانه ۱۱۰ اباقی خودت نقد .فرت برنج میگه ۳۰۰ یارانه الباقی خودت هیچ برنجی هم کمتر ۵۰۰ هزار تومان نیست .ولمون کن بخدا با این کالا برگ مسخرتون .باید همش رو کالا برگ باشه شما که از یارانه طرف برمیدارید .

    • ناشناس

      هر ۳۰۰ هزار خرید خودت باید ۱۰۰هزارتومان از کارت خودت برداشت کنن

  • مصطفی صالحی مهربان

    بسیار عالی ممنون ما راضی هستم از این دولت

  • ایلیا

    سلام... ماه گذشته من استفاده کردم باکسر گالابرگ خرید شده ۱۶۰ تمن یارانه منو کمتر ریختن ...این چ وضعشه ...این ماه هم ۱۵۵ تمن ازاعتبارم دوباره کم شده زنگ میزنم میگن درسته اخه چطور درسته عزیز ...بخدا اینا به فکر ملت نیستن فقط شعاروشعار...اگر راست میگین اجازه بدین مردم هرکالایی خواستن بخرن تازه باید حسابت پول باشه تا بتونی بخری ...مردم را به گدایی انداختین...

  • حقگو

    فروشگاهها نه مرغ دارند ونه گوشت چرا ملت را سر کار می گذاریم خدا ازتون نگذرد مسولین بیسواد بی کفایت بی هویت بی نام نشان

    • ناشناس

      من هم رفتم خریدم کردم باید نقدهم بدیم هم یارانه روهم میکنین هم پول نقدموقع خرید بدیم این چه کالا برگی شمامثلا به فکرماهستین اگه پول داشتیم که دیگه نمیرفتیم اسکالا برگ خریدنمیکردیم نقدی می‌رفتیم خریرمون میکردیم لطفا رسیدگی کنید چه وضعی خدای

  • سحر

    من خرید کردم چرا و به چه دلیل یارانه من نصف شده قرار بود اگه خرید کنیم بیشتر بشه نه نصف این چه وضع

  • ناشناس

    آخه یازده قلم تو کالا برگ نوشتن هیچ کدام تغذیه مردم درست نمیکنه حالا به فکر تغذیه مردم افتادن

  • ناشناس

    ما ۲۹ شهریور برای خودمون و پدرمون رفتیم خرید کردیم قیمت‌هایی رو که خداشاهده روجنس زده بودن فیک بود از ۱۶۳۰ یارانه ۵۰۰ نقدی دادیم ۱۲۹۰ از یارانه کشیدن .ازادشو پرسیدم گفت میشه ۱۸۵۰ .یهنی بخاطر ۶۰ تومنه اینه تو بوق وکرنا کردید کالابرک میدیم .زشت بخدا .بترسی از آه ادمی بجز خدا پشتیبانی و یاوری نداره

  • ناشناس

    آزاد خرید کنی بهتره بخدا

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد