بازنشستگان | واریز مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان بعد از تعطیلات | پرداخت باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و پیچیده در ایران است.همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای برابر کردن درآمدهای بازنشستگان با توجه به شرایط فعلی جامعه است.

بازنشستگان | واریز مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان بعد از تعطیلات | پرداخت باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان
صفحه اقتصاد -

 

در گذشته، سیستم بازنشستگی در ایران بر پایه نظام وظیفه بود، به این معنی که حقوق بازنشستگان به مبنای حقوق آخرین شغلی که انجام داده بودند، تعیین می‌شد.همسان سازی حقوق بازنشستگان باعث ایجاد عدالت نامتوازن در نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان شده بود.اما در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران انجام شده است. برخی از این تلاش‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اصلاح سیستم بازنشستگی و تعیین استانداردهای جدید در پرداخت حقوق بازنشستگان است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یک چالش بزرگ در ایران است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس، گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط صندوق‌ها در هر استان برای بیش از ۷۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی انجام شود که متولی مستقیم این مهم نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

مکتوب نامه ووشت: سید سلمان ذاکر با اشاره به مشکلات ساختاری و عملکردی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، تاکید کرد که رفع این مشکلات در گروی همکاری تمام ارکان دولت است.

وی، با اشاره به مشکلاتی که در عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، گفت: مرتضوی صبورانه مشکلات مختلف را پیگیری می‌کند اما ساختار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گونه‌ای است که قریب ۵۰ میلیون نفر مخاطب دارد و رفع مهمترین مشکلات کشور اعم از اشتغال، حمایت از دهک‌های پایین جامعه، یارانه، معیشت به عملکرد این وزارتخانه بازمی‌گردد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ادامه داد: آنچه مسلم است این وزارتخانه از چند وزارت دیگر تجمیع شده است و به لحاظ تعداد زیاد مخاطبی که دارد، طبیعی است که با مشکلات زیادی هم مواجه باشد، همچنین با توجه به اشکال ساختاری که در این مجموعه وجود دارد شاید نتواند به این زودی مشکلات مذکور را یک به یک حل کند.

وی تصریح کرد: البته این مشکلات به ناکارآمدی مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتباطی ندارد چرا که بزرگی اشکالات ساختاری موجود در آن و کثرت جمعیت مخاطبی که دارد به افزایش مشکلات این وزارتخانه دامن زده است.

ذاکر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات مهمی که رفع آن در حیطه اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است وضعیت امکانات، درمان، تجهیزات پزشکی، ورزش، آموزش، اشتغال و رفاه افراد تحت پوشش بهزیستی به ویژه معلولان است که بنده نیز در این زمینه طرح سوالی را از وزیر کار مطرح کردم.

وی افزود: هم‌اکنون می‌طلبد دولت برای رفع مشکلات این بخش پای کار بیاید و به داد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برسد، همچنین تمام وزارتخانه‌ها در جهت رفع این مشکلات که اغلب به معیشت و اشتغال ارتباط دارد باید با این وزارتخانه همکاری کنند تا بتوان مشکلات جمعیت ۵۰ میلیونی تحت پوشش این مجموعه را رفع کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: البته اگر از ابعاد مختلف عملکرد این وزارتخانه را مورد ارزیابی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که عمده مشکلات آن ریشه در ناعدالتی در توزیع امکانات به استان‌های مختلف، عدم سوددهی شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه آن، سوءمدیریت‌ها و عملکرد ناعادلانه شستا در اجرای پروژه‌های استانی دارد.

پرداخت ۲۵ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تاکید کرد: لازم است برای برون‌رفت از این مشکلات پیش‌بینی‌های لازم را در برنامه هفتم توسعه داشته باشیم کما اینکه انتظار داریم. بنابراین وزیر کار باید بودجه این بخش را به طور دقیق پیش‌بینی کند و اجازه ندهد که زندگی جامعه بازنشستگان تحت‌الشعاع تورم افسار گسیخته قرار گیرد. همچنین تقویت مدیران شرکت‌های زیرمجموعه خود را در دستورکار قرار دهد.

نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تسریع در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حمایت عملی، جدی، معنوی و مادی از نیروی انتظامی تاکید کرد.

احمد رسولی نژاد در جلسه علنی در نطق میان دستور خود با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: از ابتدای سال جاری سربازان نیروی انتظامی مظلومانه به شهادت رسیدند که لازم است وزیر کشور به مجلس گزارش دهد؛ باید از پلیس مقتدر و قانونمند حمایت کنیم که متاسفانه در طول یک سال گذشته اظهارات برخی از مقامات در قوای قضاییه و مجریه و معدود نمایندگان مجلس مناسب نبود و باید در مواضع خود تجدید نظر کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید قوای سه گانه حمایت عملی، جدی، معنوی و مادی از نیروی انتظامی کنند، افزود: عدم اجرای تعهدات ارزی توسط بانک مرکزی باعث تعطیلی تعدادی از کارخانجات شده که از جمله آن تعطیلی یکی از بزرگترین کارخانجات شرق استان تهران ۵۰۰ کارگر است. وزارت صمت و سخنگوی دولت در کنار ارائه آمار از کارخانجات راه‌اندازی شده، آماری هم از صنایع تعطیل شده بدهند.

رسولی نژاد همچنین گفت: به سربازی مقام معظم رهبری افتخار می‌کنم؛ مواضع اینجانب در طول ۴۰ سال گذشته در مسئولیت‌های متعدد در سه قوه موید این موضوع است. آقا در یکی از فرمایشاتشان، قریب به این مضمون فرمودند که بیان نقطه نظرات کارشناسی به معنای مخالفت با ولایت فقیه و رهبری نیست.

وی افزود: علاوه بر سابقه ۱۶ سال نمایندگی مجلس در مقطع کارشناسی در رشته حقوق و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته حقوق عمومی تحصیل کرده‌ و سابقه تدریس درس قانون اساسی در دانشگاه دارم؛ در دو الی سه نطق از جمله در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ گفتم که رویه مجمع تشخیص مصلحت درباره برخی مصوبات مجلس در این دوره از جمله واردات خودرو، امنیت غذایی، ساماندهی کارکنان شرکتی، قیر و بیمه کارگران ساختمانی خلاف اصل ۱۱۲ قانون اساسی است. مجمع در موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس حق ورود دارد نه اینکه یک قانونی را مجلس تصویب کند و شورای نگهبان آن را تایید و مجمع آن را رد کند.

نماینده دماوند در محلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر مجمع نقطه نظراتی بر اساس اصل ۱۱۰ دارد برای شورای نگهبان ارسال کند نه اینکه راسا ورود کرده و مصوبات مجلس را رد کند. با مصوبات اخیر مجلس از جمله در خصوص قیر تمامی پروژه‌های سازمان راهداری متوقف می‌شود.

مهم‌ترین خواسته بازنشستگان اجرای کامل همسان سازی حقوق است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می‌رود در لایحه برنامه هفتم به وضعیت بازنشستگان توجه شود چراکه مهم‌ترین خواسته بازنشستگان اجرای کامل همسان سازی حقوق و اتخاذ تدبیری برای تناسب میان حقوق بازنشستگان و وضعیت بازار است.

علیرضا زندیان در نطق میان دستور خود در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: یک فرد بازنشسته باید دوران بازنشستگی خود را بدون نگرانی از تامین معیشتی خود به ویژه در حوزه درمان طی کند و مشکلات کمتری برای حوزه درمانی داشته باشد اما متاسفانه دولت ها و صندوق ها هیچ حمایتی از این قشر ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حالی که زمانی که فرزندان بازنشستگان بزرگ می شوند هزینه‌های بیشتری نیز دارند و در زمان تلاطم بازار بیشترین آسیب را می بینند. انتظار می رود توجه ویژه در لایحه برنامه هفتم به بازنشستگان صورت گیرد. مهم‌ترین خواسته بازنشستگان اجرای کامل همسان سازی حقوق و اتخاذ تدبیری برای تناسب میان حقوق بازنشستگان و وضعیت بازار و همچنین ایجاد زمینه اشتغال فرزندان آنها است. لازم است مراکز فرهنگی، ورزشی، سالن های اجتماعات و مراکز رفاهی و تفریحی در اختیار بازنشستگان به ویژه روستایی و عشایری و خانواده آنها قرار گیرد.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی بیان کرد: باید درباره دلایل عدم اجرای قوانین و ضوابط و مقررات و دستورات شما در سیستم بانکی به ویژه بانک های دولتی توضیح ارائه شود. مسئولان بارها در مصاحبه های تلویزیونی خود گفته‌اند که برای پرداخت تسهیلات به وام های خرد قرض الحسنه به مردم تا سقف صد میلیون تومان نیاز به ضامن نیست اما برای همین میزان وام ۲ تا ۳ ضامن گرفته می شود و علاوه بر آن پرداخت وام‌های ازدواج و مسکن نیز مشکلات عدیده برای مردم به وجود آورده که لازم است وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی به موضوع ورود کند.

وی در ادامه در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: بخش عمده ای از بار مسئولیت آموزش و پرورش بر دوش معلمان نهضتی به ویژه معلم های سال ۹۱ به بعد و دبیران دبیرستان های غیرانتفاعی با پایین ترین میزان حقوق است در حالی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند لذا باید زمینه تعیین تکلیف وضعیت استخدام آنها در برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق فراهم آید تا مشکلات این قشر حل شود.

مکتوب نامه نوشت: وی افزود: ماموریت بنیاد شهید و امور ایثارگران مبتنی بر چهار محور معیشت، درمان، مسکن و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است اما با رصد وضعیت مشخص است این بنیاد به تنهایی قادر به ایفای نقش خود نخواهد بود بلکه حمایت همه ارکان دولت و مجلس را می طلبد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • علی اکبر وثوقی

    سلام اخه تا کی ما دیگه پیر شدیم همین روزها می میریم اما نشد که نشد نظام هماهنگ پرداخت نشد همسانسازی نشد پس کی دیگه برای ادمی که فوت شده هیچ فایده نداره

  • یغوبی بازنشسته ارتش

    این شخص افسر ارتش جمهوری اسلامی با ۳۱سال در مرزهای ایران خارج از پادگان وخانواده زندگی کرده بخاطر حفظ امنیت ما ایرانیان این بنده خدا از روزی که رفته داخل ارتش مثل بقیه همرزمانش در آغوش گرم خانواده نبوده خدا میداند۳۱ سال با ۴ فرزند بعد از دوسال بازنشستگی فوت کردند ایشان ۸سال کامل جنگ بودند وجانباز شدند ایشان مستاجر بودند وحقوق ماهیانه ایشان د فیش حقوق ۱۳میلیون آخر مسولین که به اسم اسلام وقرآن برما حکومت میکنید برای رضای خدا واسلام قرآن حق وحقوق یک ا ر تشی با ۳۱ سال در بیابان های سرد وگرم این زندگی حقشان نیست شرف و وجدان برای هر انسان آزاده خوب چیزی است اما تعدادی از مسولین ماه ندارند اگر این افسر ارتشی ۳۱ سال با این همه ایثارگری برای هر کارخانه داری زحمت می‌کشید الان بهترین خودرو وخانه وزندگی لاکچری داشتند الان زندگی یک افغانی مهاجر در قم از خانواده ارتش جمهوری اسلامی ایران در رفاه تر هستند خدایا صاحب این مملکت کیست به آن پنا ببریم بعد از خدا به آن که ما ارتشی ها برای ایران اسلامی درجنگ بودیم جانباز شدیم الان بما توجه ای نمی‌شود فریاد

  • ناشناس

    پس اگه ۱۷۸ نماینده امضا کرده چرا اجرایی نمیشه حتما باید باییم توکف خیابان

  • محمود قلندری

    هرکس باتخصصی که دارد ومدرک کارشناسی دارد،وکسانیکه کارگرساده بوده وجهت بازنشستگی سی سال خدمت کرده وبه اندازه کافی وجهی بابت بازنشستگی کم ریخته این دیگرهمسان سازی نمی خواهد.

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    با سلام دارو و درمان تو سرتان بخورد بی غیرت های بی کفایت حقوقها را اضافه کنید از گرسنگی مردیم با تشکر

  • غلامرضا

    آنهایی که حقوقهای هنگفتی میگیرندآنهامخالفت با. همسان‌سازی دارندهی می‌گویند دولت بودجه ناردولی برای خودشان دارندمتعسفانه این همه میخورندسیرهم نمیشوندبفکرآنهایی که درامدکمی دارندنیستندخدااینهاراهدایت کند بلکه بفکربازنشستهاباشندعدالت کشوربایداینطورباشه.ضمنابایدرهبری هم پیگیرباشه

  • ناشناس

    چرا به همه ی متوسط بگیران که در سال۱۳۹۹ ۷۵ درصد همسان سازی شد ۲۵ درصد شامل حال همه ی آنها نشد لطفا جوابگو باشید

  • ناشناس

    فقط دروغ تکراری

  • رضا گلمحمد

    اگر به گران قیمت بود همین فردا اجرا میشد اما حالا که به مارسید صد تا کارشناس می خواهد باور نکنید اینا دست پینوکیو را از پشت بستن

  • ناشناس

    همیشه ما بازنشتگان را با دورغ سر گرم میکننید

  • حسینعلی قاسمی

    بااحترام وعرص ادب ازدست اندرکاران ومجلسیان بزرگوارعاجزانه تمنادارم به بازنشستگان رسیدگی شودچون نوه ونتیجه دارندواکثرافرزندان بیکارودارای مدرک در اکشورهای شیخ نشین واروپایی بازنشسته درنازنعمت زندگی میکندامادرکشورمابااین منابع قنی درچه کنم چهکنم

  • اصغرحقیقی پور

    وزیر فکر میکنی کی هستی تو خادم من هستی وامثال من زمان جنگ من وامثال من رفتیم که تو الان خدا را بنده نیستی سدسازی کردی حقوق ما را بخوری بعد میگی برید چانه زنی کنید من که بازنشسته شدم با کی چانه بزنم خدا از تو یکی نمیگذره البته این نوشته را ببینی تو به من می خندی چون اصلآ خدا رو قبول نداری من نمیدونم چقدر رانت که خدا نشناس را باید بزارند وزیر
    از خدا می خوام جوابتو تو این روزهای عزیز بده آن شالله ولی سند سازی توی دولت واقعآ یعنی چی

  • ناشناس

    خسته شدیم از بس خبر دروغ شنیدیم
    بی سروصدا از حقوق کسر می‌کنند.

  • بازنشسته

    الان ۶ شش ماهه هر روز این خبر افزایش حقوق بازنشستگان رو می‌نویسد چرا اینقدر مطالب دروغ و تکراری می نویسید و با روان بازنشستگان بازی میکنید خسته نشدید بس کنید بس .چرا از تجمع بازنشستگان که هر روز برپا میشه چیزی نمی نویسید

  • شم

    سلام بدبخت ترافشربازنشسنگان درجامعه وجود دارد.این هاازکمیتع ای هاهم وضعبت انهابدتراست کمانم کسی درحکومت اسلامی مددی نیست که بع داداین هابرسد

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد