استان کرمانشاه رکورد تولید گندم در ۲۰ سال اخیر را شکست

در این خبر به توضیحاتی درباره شکستن رکورد تولید گندم استان کرمانشاه در ۲۰ سال اخیر، پرداخته شده است.

استان کرمانشاه رکورد تولید گندم در ۲۰ سال اخیر را شکست
صفحه اقتصاد -

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه میزان تولید گندم از مرز یک میلیون تن فراتر رفته است گفت: این حجم از تولید گندم در این استان در بیش از ۲۰ سال گذشته کم سابقه بوده است.

فرهاد شریفی اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۰ هزار تن گندم در استان برداشت شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۶۷۳ هزار تن بود ۵۷ درصد افزایش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه امسال رتبه چهارم را در تولید گندم پس از خوزستان، کردستان و فارس به خود اختصاص داده است افزود: از مجموع برداشت این محصول تاکنون ۸۰۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کرمانشاهی خریداری شده است که این میزان نیز در مقایسه با سال زراعی گذشته ۵۲ درصد افزایش نشان می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: این میزان افزایش تولید در سال زراعی جاری در حالی در استان اتفاق افتاد که سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۷ هزار هکتار نیز کاهش یافته بود.

افزایش ۲.۵ برابری عملکرد تولید در گندمزارهای دیم

شریفی ادامه داد: در سال زراعی جاری در مجموع ۹۸ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۵ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده بود که این میزان به ترتیب در سال زراعی گذشته ۱۰۲ و ۳۰۸ هزار هکتار بود.

وی با بیان افزایش عملکرد تولید در واحد سطح در گندمزارهای استان در سال زراعی جاری بیان کرد: بیشترین میزان افزایش عملکرد در اراضی دیم بوده است به طوری که میانگین برداشت از هر هکتار گندمزارهای دیم از ۷۰۰ کیلوگرم در سال زراعی گذشته امسال به یک تن و ۹۰۰ کیلوگرم رسید و میانگین برداشت در اراضی آبی نیز از ۴.۸ تن پارسال به پنج تن در سال زراعی جاری افزایش پیدا کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: یکی از مهمترین دلایل این افزایش تولید در کنار بارندگی های مطلوب سال زراعی جاری، تغذیه و کوددهی مناسب و به موقع کشاورزان و مبارزه اصولی با عوامل خسارت زا از جمله سن و سایر بیماری ها بود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی،۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.​

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    علتش بارش باران در بهار بود و‌گندم دیم امسال رشد بهتری داشت و الی هیچ کار خاصی انجام نشده که باعث افزایش تولید شود.

نظرسنجی

کدام یک از کاندیداهای زیر در انتخابات ریاست جمهوری رای می آورند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان