گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از تعیین سن بازنشستگی

سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم نهایی شد | مخالفت ۲ کمیسیون مجلس با افزایش سن بازنشستگی

صفحه اقتصاد - اضافه‌شدن مبنای پنج سال آخر خدمت در محاسبه حقوق بازنشستگان و افزایش سن بازنشستگی از جمله موارد و موضوعات اساسی برای کارگران بود. سن بازنشستگی

سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم نهایی شد | مخالفت 2 کمیسیون مجلس با افزایش سن بازنشستگی

صفحه اقتصاد - اضافه‌شدن مبنای پنج سال آخر خدمت در محاسبه حقوق بازنشستگان و افزایش سن بازنشستگی از جمله موارد و موضوعات اساسی برای کارگران بود که موجبات نگرانی آنها از تصویب این بندها در لایحه برنامه توسعه هفتم توسط مجلس شورای اسلامی را فراهم آورده بود. طی روزهای اخیر این موضوعات به عنوان محورهای چالشی کمیسیون‌های اجتماعی و تلفیق بودجه به شمار می‌آمد که در ادامه این مطلب با نتایج آن تا این لحظه آشنا می‌شویم.

به گزارش صفحه اقتصاد، کمیسیون‌های اجتماعی و تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی پس از انجام اصلاحیه درخواستی و تقدیم لایحه توسعه هفتم توسط رئیس جمهور، هفته و روزهای پرکار و چالشی را گذراندند. موافقت برخی سازمان‌ها با مفاد مربوط به بازنشستگان و کارگران و نگرانی و اعتراض کارگران و نمایندگان آنها با اجرای این بندها در برنامه هفتم توسعه سبب شد تا کمیسیون‌های مربوطه کارگری و اجتماعی با حذف و اصلاح برخی از این بندها نظر مساعد کمیسیون تلفیق را هم بگیرند.

بندهای بازنشستگان و ماده‌های مربوط به اقشار کارگری و بازنشستگی در لایحه هفتم توسعه که به اعتقاد بسیاری تکرار همان برنامه ششم است در تبصره‌ها و ماده‌های افزایش سال‌های محاسبه سنوات آخر از دوسال به پنج سال و همچنین افزایش سن بازنشستگی تا ۵ سال در آخر خدمت سبب ایجاد نارضایتی در میان این قشر شده بود.

طی دو روز گذشته اخباری خوشحال‌کننده از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس برای آرام کردن قشر کارگر نزدیک بازنشستگی و بازنشستگان منتشر شد که نشان از حذف بندهای فوق دارد.

برخی کارشناسان معتقدند که کمیسیون‌های مجلس کارهای تخصصی و پیشنهادات و اشکالات را بررسی و اعلام می‌کنند تا وقت کلی مجلس در تصویب بودجه یا برنامه‌های توسعه‌ای در صحن علنی کمتر صرف مباحث تخصصی بشود و در صورت کلی اگر این بندهای حذف شده در صحن علنی بازنگردد می‌توان گفت که اجرای آن متوقف شده است.

حذف بند مربوط به محاسبه ۵ سال آخر برای حقوق بازنشستگان

مخالفت ۲ کمیسیون مجلس با افزایش سن بازنشستگی

یکی از موارد که در لایحه هفتم توسعه آمده بود و موجبات نارضایتی کارگران را فراهم کرده بود، درباره محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی بود که بنا بر اعلام سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، اعضای کمیسیون با اکثریت آرا با آن مخالفت کردند.

اعضای کمیسیون اجتماعی میانگین پنج سال آخر حقوق برای دریافتی به عنوان حقوق بازنشستگی را از لایحه برنامه حفظ کردند لذا بر این اساس اعضای کمیسیون اجتماعی تصویب کرد که مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی همچون گذشته 2 سال آخر خدمت باشد.

به گفته حسین گودرزی، در صورتی که پنج سال دریافتی حقوق آخر خدمت ملاک دریافتی بازنشستگی باشد باعث کاهش حقوق بازنشستگان خواهد شد لذا اعضای کمیسیون این بند را از لایحه برنامه هفتم حذف کردند.

حذف شرط سقف سنی بازنشستگی از لایحه برنامه هفتم

مخالفت ۲ کمیسیون مجلس با افزایش سن بازنشستگی

۱۳ تیرماه نیز مجددا همه چشم‌ها به اخبار منتشره از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس دوخته شد و برق شادی به جای نگرانی در چهره اکثریت کارگران و کارمندان مشاهده گردید.

خبر مربوط به اعلام عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد حذف سقف سنی بازنشستگی زنان در ۵۳ سالگی و مردان در ۵۶ سالگی در لایحه برنامه هفتم توسعه در این کمیسیون و ارسال آن به کمیسیون تلفیق برنامه برای بررسی و تصویب بود.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ارائه پیشنهاد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس قانون موجود، کارگران یا کارمندان با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال متناوب برای مشاغل سخت و زیان آور با ضریب ۱.۵ می توانند با هر سنی بازنشسته شوند اما در لایحه برنامه هفتم برای آن شرط سنی در نظر گرفته شده بود که سقف سنی برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور ۵۰ سال بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این کمیسیون در جریان بررسی پیشنهادهای اصلاح لایحه بودجه، سقف سنی برداشته شد و به قانون دائمی قبلی بازگشت.

بابایی افزود: همچنین در بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه توسعه هفتم برای بازنشستگی (با ۳۰ سال سابقه) شرط سقف سنی ۵۳ سال برای خانمها و ۵۶ سال برای آقایان لحاظ شده بود که در کمیسیون اجتماعی این موضوع حذف شد و به قانون دائمی فعلی بازگشت که در آن مجموع سقف سنی و میزان خدمت که ۸۵ سال است بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: با این مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس که به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارسال شده، سقف سنی برای بازنشستگی برداشته شد و با هر سنی و ۳۰ سال سابقه، افراد می توانند بازنشسته شوند.
گفتنی است؛ این مصوبات در کمیسیون اجتماعی و سپس در کمیسیون تلفیق بودجه نهایی می‌شود و بعد از آن در جلسه علنی نیز باید به تصویب برسد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان