آیا وضعیت رتبه بندی معلمان سرو سامان می گیرد؟ | معوقات معلمان واریز می شود؟
صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه آیا وضعیت رتبه بندی معلمان سرو سامان می گیرد؟ یا نه پرداخته شده است.
صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه آیا وضعیت رتبه بندی معلمان سرو سامان می گیرد؟ یا نه پرداخته شده است.
صحرایی تاکید کرد: بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفتهاند و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر اعتراض ثبت کردند. بنده به معلمان قول میدهم که آییننامه رتبهبندی را اصلاح کرده و آن را در مسیر درست پیش ببرم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مسائل آموزش و پرورش امروز جزو موضوعات ملی است و باید با رویکرد جهادی و کار هماهنگ و همه جانبه توسط همه دستگاهها آنها را حل کنیم.
رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه «۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲» در حاشیه جلسه هیات دولت، ضمن تبریک میلاد باسعادت امام رضا، گفت: از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس برای اعتمادشان تشکر میکنم. موضوع آموزش و پرورش موضوع مهمی است و اگر جامعه مؤمن و با نشاط و ایران عزیز و قوی میخواهیم، باید به این حوزه توجه کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مسائل آموزش و پرورش امروز جزو موضوعات ملی است و باید با رویکرد جهادی و کار هماهنگ و همه جانبه توسط همه دستگاهها آنها را حل کنیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب عبور از گردنههای پیشرفت و دشوار بدون کمک حوزه آموزش و پرورش ممکن نیست.
صحرایی تاکید کرد: معلمان به عنوان معماران آینده ایران اصلیترین سرمایه اجتماعی کشور هستند و من خود را نماینده رئیس جمهور در جمع معلمان میدانم. امید است با کمک آنها، شأن معلمان را بالاتر ببریم.
رتبه بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از امروز که در این جایگاه در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستم، علاوه بر مسائل جاری، موضوع هویت اسلامی - ایرانی را اصلی ترین وظیفه خود میدانم.
صحرایی عنوان کرد: بحث انقلاب و رسیدن به اهداف انقلاب مسیرش آموزش و پرورش و معلمان هستند و معلمان هستند که این کشور را به اهداف خود خواهند رساند.
قول صحرایی برای حل مشکلات صنفی فرهنگیان و رتبهبندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر اقتصاد خوبی میخواهیم مسیرش آموزش و پرورش است، در یک کلام اگر ایران قوی میخواهیم مسیرش از آموزش و پرورش میگذرد.
رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسائل آموزش و پرورش ملی هستند نه دستگاهی. ما باید این مسائل را با رویکرد جهادی و کار هماهنگ و همهجانبه حل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان اصلیترین سرمایه اجتماعی کشور هستند و خودم را نماینده رئیس جمهوری در جمع معلمان میدانم. انشاالله با کمک آنان هم شان و هم کرامت آنان را بالاتر میبریم و مسائلشان را با کیفیت پیگیری میکنیم.
صحرایی یادآور شد: از کارهای مهمی که در پیش داریم موضوع تامین نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید است و بزودی ۱۱ هزار نیروی خدمات و سرایدار استخدام خواهیم کرد با تمرکز بر مدارسی که تمرکز بالاتری دارند. ۳ هزار و ۲۰۰ سرباز خواهیم گرفت. افرادی که اعزامشان تا یک تیرماه است میتوانند در این زمینه اقدام کنند.
تذکر مهم بهارستان به وزیر آموزش و پرورش درباره حقوق فرهنگیان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش ، مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان ، اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان، توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش و اصلاحات آییننامه رتبهبندی معلمان را از مهمترین مطالبات مجلس از وزیر آموزش و پرورش دانستند.
وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت. رضا مراد صحرایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. نمایندگان مجلس به رضا مراد صحرایی برای حضور در وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد دادند.
در جلسه علنی ا مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر میکنم.
بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقاء امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبهگری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر میکنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند، اما نگرانیهایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.
او یادآور شد: وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانشآموز و همچنین معلم و خانوادهها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوقالعاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.
بابایی کارنامی در ادامه به قانون رتبهبندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز ارادهای برای حمایت از برنامههای وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانیهای نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمیکنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغههای مقام معظم رهبری مدیریت شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مجلس یازدهم نه تنها شعار نمیدهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامههای انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.
*توجه جدی دولت در بحث زیرساختهای آموزشی و حل مشکلات نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش
نماینده مردم نهبندان در مجلس بر ضرورت توجه جدی دولت در بحث زیرساختهای آموزشی و حل مشکلات نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش تأکید کرد.
مصطفی نخعی در جلسه علنی امروز (سهشنبه، ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: امیدوارم وزیر جدید آموزش و پرورش برنامه و نکاتی که مدنظر داشته و همچنین نمایندگان بر روی آن تأکید داشتند را بتواند دنبال و اجرایی کند.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوزه آموزش و پرورش ما مشکلات بسیار جدی دارد که نیازمند توجه همه دولت است، بخشی از این مشکلات و چالشها صرفاً به آموزش و پرورش برنمیگردد، تمام دولت و همه ما نمایندگان باید به حل این چالشها کمک کنیم.
نخعی افزود: چالشهایی که وجود دارد بحث زیربنای آموزشی در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق محروم و شرایط فیزیکی که در مناطق مختلف است که در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست که بسیاری از این فضاهای آموزشی نیازمند بهسازی و ایجاد فضاهای جدید است.
او بیان کرد: مشکلات معیشتی فرهنگیان چه معلمین و چه کارکنان و حتی نیروهای خدماتی آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد که نیازمند همراهی تمام ارکان دولت و مجلس است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین در بحث تعیین تکلیف نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش و حل مشکلات آنان از جمله نیروهای خرید خدمات باید مورد توجه جدی آموزش و پرورش قرار گیرد و لازم است همه کمک کنیم که تبدیل وضعیت و حل مشکلات نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش که متخصص و پرتلاش هستند، در اسرع وقت صورت گیرد.
*وزیر آموزش و پرورش برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: معدل آقای صحرایی از معدل کابینه و سایر وزرای معرفی شده بالاتر است و ایشان برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد.
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز (سهشنبه، ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامهها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامههای خود را نداشتند، اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیتهای ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانشآموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت میکند.
او ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبتهای ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام (ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی میکند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریانهای مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.
روحالامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامههای ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام دادهاند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمیکنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامههای ایشان است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک میگیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصلهای مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که میتوان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.
*صحرایی استانداردهای لازم برای وزارت آموزش و پرورش را دارد
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی شناخت خوبی از فضای آموزش و پرورش دارد، گفت: آقای صحرایی استانداردهای لازم برای تصدی در این وزارتخانه را دارا است.
سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز (سهشنبه، ۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موافقت با برنامههای وزیر پیشنهادی، گفت: شناخت آقای صحرایی از فضای آموزش و پرورش خوب است؛ ایشان از معلمی در مناطق کوچک و محروم شروع کرده و تا بالاترین سطوح مسئولیت پیش رفته است بنابراین شناخت و تجربه ایشان از فضا خوب است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، افزود: جوان بودن ایشان امتیازی است که در کنار تجربه بالای وی میتواند کمک بسیاری به وزارت آموزش و پرورش داشته باشد.
او با اشاره به جلساتی که در روزهای گذشته با حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس برگزار شده، یادآور شد: راهکارهایی که آقای صحرایی برای حل مسائل آموزش و پرورش مطرح میکرد، خوب است و میتواند به رفع مشکلات متعددی که این وزارتخانه با آن روبهرو است کمک کند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مشکلات متعدد آموزش و پرورش برای یک یا دو ماه اخیر نیست بلکه این وزارتخانه به دلیل عدم ثبات در مدیریت، عدم توجه کافی دولتها به آن، کم توجهی به معیشت معلمان و … با مشکلات متعدد روبه رو شده است.
دهنوی با بیان اینکه حال آموزش و پرورش، جامعه دانش آموزش به ویژه تربیت، پرورش و مسائل فرهنگی مربوط به این وزارتخانه خوب نیست، به صحبتهای خضریان نماینده تهران اشاره کرد و گفت: آقای خضریان برادر خوبم بیان کردند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درگیر رایزنی بوده است، بنده به عنوان هیات رئیسه مجلس بیان میکنم که تا پیش از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش من یک بار نیز ایشان را در مجلس ندیدم بنابراین باید بگویم که در انتقادات خود از ریل انصاف خارج نشویم البته برادر عزیزم را آدم منصفی میدانم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود موضوعی درباره برکناری یک جانباز را بیان کردند که باید بگویم در جلسه روز گذشته یکی از حاضران به آقای صحرایی گفت آیا شما فرزند شهید هستید؟ ایشان نیز پاسخ داد فرزند شهید بودن افتخار است، اما پدرم بیش از ۸ سال در منطقه جنگی بود و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود، بنابراین باید گفت این که مطرح شود آقای صحرایی به دلیل برکناری یک جانباز با جبهه و فرهنگ جنگ زاویه دارد شاید روا نباشد، زیرا وی فردی است که پدرش سابقه جنگ و جبهه دارد.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش مسئول تربیت نسل آینده است خطاب به وزیر پیشنهادی، گفت: باید مشکلات وزارت آموزش و پرورش به ویژه مشکلات معیشتی معلمان و توجه به حوزههای فرهنگی، تربیتی و آموزشی را رفع کنیم که در این زمینه ما نیز به شما کمک خواهیم کرد.
او با بیان اینکه سوم خرداد خدمت مقام معظم رهبری بودیم، یادآور شد: مقام معظم رهبری مجلس را به انقلابی بودن مفتخر کردند، همچنین ایشان توصیه کردند در حوزه وزیری که به مجلس معرفی میشود از سخت گیریهای غیرلازم پرهیز شود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه مهمی است و اگر یک روز نیز وزیر نداشته باشد به معلمان و دانش آموزان ضربه خواهد زد البته ما از استانداردهای خود کوتاه نمیآییم، اما باید بگویم که آقای صحرایی نیز استانداردهای لازم را دارند.
دهنوی خطاب به مخبر معاون اول رئیس جمهور، گفت: باید در مسائل بودجهای و پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنیم.
قول فوری وزیر آموزش و پرورش درباره رتبهبندی معلمان
صحرایی به همه معلمان قول داد که در صورت حمایت مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات آییننامه رتبهبندی اصلاح شود.
رتبهبندی معلمان که افتخار خانه ملت بود و کار شما شاهکار بود. حمایت دولت هم شاهکار بود اما در اجرا موفق نشد. آییننامهای که برای رتبهبندی معلمان نوشته میشود باید بر مبنای وظایف معلمان و ماموریتی که آنها برعهده دارند باشد. در ۵۰ روزی که بنده سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارم نشان داد که میتوان کار جهادی انجام داد.
لازم به ذکر است، وزیر آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد مجلس گفت: یکی از برنامههای فوری ما تکمیل فرآیند رتبهبندی است. رتبهبندی معلمان که افتخار خانه ملت بود و کار شما شاهکار بود. حمایت دولت هم شاهکار بود اما در اجرا موفق نشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یک کلام به وفاق ملی نیاز داریم.
رضامراد صحرایی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از اظهارات نمایندگان موافق اظهار کرد: انتظار میرفت همکار دانشگاهیام کمی تحقیق میکرد و بعد مطالب را بیان میکرد. امیدوارم آنچه در مورد شخص بنده گفته شد در صورت صحت، خدا من را هدایت کند و در صورتی که صحت نداشته باشد که ندارد، خداوند حقیقت را آشکار و دل و ذهن افراد را نسبت به من نرم و مهربان کند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر ایران قوی و عزیز و اقتصاد خوب و جامعه باصلابت و مومن میخواهیم راهش از آموزش و پرورش قوی است، منتها حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست. برای آنکه آموزش و پرورش به جایگاه خود برسد باید همه همراه شویم، آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.
صحرایی با بیان اینکه باید خلأ ارتباطی و شناختی با نسل فعلی را از بین ببریم، تصریح کرد: باید دانش آموزان را از چنگال وحشی فضای مجازی نجات داد، همچنین باید فنی و حرفهای و هنرستان را تقویت کرد و برای دختران برنامه ریزی داشت. سبک زندگی ایرانی - اسلامی را آموزش داد و فرهنگ ایرانی را نهادینه کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید برای همه معلمان فعلی برنامه داشت و برای تضمین کیفیت برنامه ریزی کرد.
او خطاب به نمایندگان اظهار کرد: من رضامراد صحرایی روستازادهای هستم که هنوز بوی خاک خیس آن بهترین عطر مشامم است، تنها با پشتوانه انقلاب و نظام مدارج را طی کردم و در بیش از ۲۰ کشور جهان تدریس داشتم. براساس تجربیات میگویم که تمامی راهها از مدرسه میگذرد هر پایه باید یک مهارت را بیاموزد و مدیران باید برای راهبری چنین مدارسی آمادگی داشته باشند.
صحرایی با بیان اینکه اصلیترین رکن تربیت خانواده است، اظهار کرد: اگر مسلط به مدرسه، مسجد و خانواده شکل بگیرد همه مشکلات قابل حل است؛ پیام انقلاب اسلامی عدالت است اما فاصله مدارس از یکدیگر و کیفیت مدارس دولتی به گونهای است که خانوادهها دغدغه ثبتنام فرزندانشان را در مدارس دارند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام رتبهبندی باید براساس صلاحیت حرفهای و توانمندی تخصصی و عمومی معلمان باشد، تصریح کرد: باید کلاس را به محل یادگیری و نه محل آموزش تبدیل کرد راه آن استفاده از شیوههای نوین مثل آموزش تلفیقی و ترکیبی است که باید برای این کار هم معلمان آموزش ببینند.
او با بیان اینکه مساله امور تربیتی و پرورشی مهم است، ادامه داد: تربیت و تزکیه مهمتر از تعلیم است ما ۵۹ هزار مربی پرورشی کم داریم که امسال ۱۱ هزار معلم پرورشی جذب میکنیم و باید تا پنج سال آینده این روند ادامه داشته باشد تا این کمبود جبران شود.
صحرایی درباره زمان حضورش در مورد فعالیت بنیاد سعدی در اینستاگرام اظهار کرد: بنیاد سعدی بنیادی برای گسترش زبان فارسی با دنیاست که راه ارتباطی ما از طریق صفحات فضای مجازی است. آنها در ایامی همچون نوروز و یلدا برای ما شعر میخوانند و میفرستند اینکه آنها در خانهشان بیحجاب هستند را ما باید پاسخ بدهیم. آنها در خارج از کشور زندگی میکنند و برایمان شعر به زبان فارسی میخوانند افتخار ما این است که کتب زبان فارسی را به تمام دنیا بردهایم و به آنها ایران را معرفی کردهایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما پنج چالش جدی در آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول آن، کمتوجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهرهوری زیرساختها و ناترازی در منابع و مصارف، ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامههای آموزشی و جهتگیری عدالت و کاهش فرصتهای برابر پنج چالشی است که باید آن را رفع کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: عبور از چالشهای این وزارتخانه بدون کمک شما غیرممکن است، مسائل آموزش و پرورش دستگاهی نیست بلکه مسائل ملی است و حل آنها نیازمند عزم ملی است. برای تحول در آموزش و پرورش ما دو برنامه را ارائه کردیم یک برنامه فوری و یک برنامهای که در بازه دو ساله اجرایی خواهد شد. یکی از برنامههای فوری ما تکمیل فرآیند رتبهبندی است.
رتبهبندی معلمان که افتخار خانه ملت بود و کار شما شاهکار بود. حمایت دولت هم شاهکار بود اما در اجرا موفق نشد. آییننامهای که برای رتبهبندی معلمان نوشته میشود باید بر مبنای وظایف معلمان و ماموریتی که آنها برعهده دارند باشد. در ۵۰ روزی که بنده سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارم نشان داد که میتوان کار جهادی انجام داد.
صحرایی در ادامه تاکید کرد: بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفتهاند و نزدیک ۳۰۰ هزار نفر اعتراض ثبت کردند. بنده به معلمان قول میدهم که آییننامه رتبهبندی را اصلاح کرده و آن را در مسیر درست پیش ببرم. رتبهبندی باید براساس ماموریت معلمان اصلاح شود. مساله بعدی که با فوریت باید دنبال شود ساماندهی نیروی انسانی است ما بازنشستگان زیادی داشتیم و بحث کمبود معلم در اول مهرماه چندین سال است که مطرح است. یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون استخدامی دیگر تا قبل از مهرماه برگزار خواهیم کرد. ما معتقد هستیم که ساماندهی نیروی انسانی بسیار موضوع مهمی است.
در بحث امتحانات نهایی امسال ۴۰ درصد به صورت قطعی در کنکور تاثیر دارند ما ۵۶۰۰ حوزه امتحانی داریم و ممکن است در جایی چند دقیقه با تاخیر امتحان شروع شده باشد وظیفه من صحت و سلامت آزمون و محتوای دقیق آن است ما تلاش کردیم تا هر روز بهتر از دیروز باشیم، سوالات امتحان نهایی متناسب با مطالب کتب درسی طراحی شود. تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران مدارس از دیگر اولویتهایی است که ما آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. بحث آموزش تابستانی نیز با کمک سایر دستگاهها در دستور کار قرار دارد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: در کنار برنامههای فوری برنامههای اولویتدار دیگری داریم که تا پایان دولت باید به سرانجام برسد. اول اجرایی سازی سند تحول بنیادی، دوم تحول در سازوکار جذب، تربیت و ارتقاء معلمان، سوم کارآمدسازی نظامات و سازوکارهای راهبردی آموزش و پرورش، چهارم عدالت تربیتی، پنجم تمرکز بر مدرسه، ششم کارآمدی نظام تامین و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش، هفتم استانداردسازی و توسعه فضا و تجهیزات آموزشی و هشتم ارتقای توانمندیهای خانواده، از سویی دیگر ۱۹۰ اقدام ذیل تحول سند بنیادین و بیانات مقام معظم رهبری ارائه شده است نقش راه اجرایی سازی سند تحول را در سریعترین زمان ممکن و کمتر از شش ماه برای تصویب آماده میکنیم.
صحرایی ادامه داد: در قالب برنامه هفتم نیز یک بند برای اجرای این سند پیش بینی شده است، در بحث تربیت معلم و توانمند سازی معلمان نیز برنامه داریم چرا که معلمان ما بزرگترین سرمایه کشور هستند شخصیت معلم باید ساخته شود تا بتواند شخصیت دانش آموز را بسازد. تربیت معلم یک اصل اساسی است و رهبری نیز در طول این سالها بر این موضوع تاکید داشتند. برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلم داریم جذب دانشجویان نخبه در دانشگاه فرهنگیان و تاسیس مرکز ملی توانمند سازی معلمان و ایجاد دو پردیس در دانشگاه فرهنگیان به عنوان پردیس تربیت مدیر و پردیس تقویت معلم از جمله این برنامهها است در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان برنامه داریم خیر این صندوق باید به فرهنگیان برسد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: ملت ایران امروز فرزند شما در مقابلتان ایستاده، در تعامل با مجلس شورای اسلامی همواره برای مجلس احترام قائل بودم و معتقد هستیم که حرف مجلس شورای اسلامی حرف ملت است ما باید در مدرسه تمرکز کنیم چرا که دشمن در مدرسه تمرکز کرده است بنده تسلیم در برابر امر خدا و تسلیم در برابر تصمیم نمایندگان هستم.
نظر شما