آخرین خبر از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و نیروهای شرکتی امروز دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ | از ساماندهی

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره آخرین خبر از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و نیروهای شرکتی امروز دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

آخرین خبر از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و نیروهای شرکتی امروز دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ | از ساماندهی

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره آخرین خبر از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و نیروهای شرکتی امروز دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.
میثم لطیفی، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از تهیه پیش‌نویس بخشنامه ای برای ساماندهی وضعیت کارکنان شرکتی و نظارت بر عملکرد شرکت های خدماتی و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد.
میثم لطیفی رییس سازمان اداری استخدامی گفت: پیش‌نویسی تهیه شده تا حال افرادی که به طور شرکتی کار می کنند رعایت شود و بتوانیم به آنها کمک کنیم.

رییس سازمان اداری و استخدامی ادامه داد: می‌توانیم این بخشنامه را به زودی ابلاغ کنیم تا به این ترتیب بحث کارکنان شرکتی ساماندهی شود.

وی در خصوص تغییرات مورد نظر سازمان اداری و استخدامی گفت: قصد داریم در بخشنامه ساماندهی وضعیت کارکنان شرکتی، از نظر نوع قراردادها، ثبت اطلاعات و مسیر احقاق حق کارکنان شرکتی ساماندهی انجام دهیم. به این ترتیب قصد داریم تا مسیر پرداخت را اصلاح کنیم تا اگر پرداختی از سوی دولت صورت می‌گیرد به دست خودشان برسد و در این بین سهم شرکت‌ها مشخص باشد.

دولت «بار مالی» طرح ساماندهی کارکنان را پذیرفت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بار مالی طرح ساماندهی کارکنان دولت را پذیرفت و این موضوع از سوی رییس جمهور تایید شده است، گفت: به زودی شرکت‌های حائل تامین نیروهای انسانی نهادهای دولتی حذف می‌شود.

حسین گودرزی در مورد طرح ساماندهی کارکنان دولت اظهار داشت: جلسات مختلفی برای رفع ایرادات شورای نگهبان به این طرح در کمیسیون اجتماعی برگزار شد که ماده اول آن به تصویب رسید و با توجه به موضوعات اضطراری بررسی این طرح به تعویق افتاده و بار دیگر در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

وی بیان داشت: این طرح از سوی رییس جمهور تایید شده است و این نکته مثبتی است، آیت الله رییسی در این مورد تاکید داشت که شرکت های واسط باید برچیده شوند و قراردادها به صورت مستقیم با کارکنان دولت منعقد شود که با تمایل و همکاری دولت می توان به عملیاتی کردن این طرح امیدوار بود.

نماینده مردم لرستان با اشاره به اظهارات معاون امور استخدامی کشور در مخالفت با این طرح بیان داشت: لطیفی در جلسه بررسی این طرح در صحن علنی اعلام کرد که بار مالی برای دولت دارد، اما با تایید این طرح از سوی رییس جمهور، فضای مناسبی برای ادامه بررسی این طرح به وجود آمده است.

گودرزی بیان داشت: با توجه به اظهارات رییس جمهور اگر از موضوع اصل ۷۵ که در مورد بار مالی این طرح است عبور کنیم، مشکل خاصی برای عملیاتی کردن این طرح وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام خبر خوش به نیروهای شرکتی دستگاه های اجرایی دولت گفت: با تصویب این طرح شرکت های حائل به زودی حذف می‌شوند و قراردادها مستقیم با نیروهای شرکتی منعقد می‌شود.

کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در تیرماه و ماده واحده آن در اسفند ماه سال گذشته تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان ایراداتی به این طرح وارد دانست که قرار است این طرح برای رفع ایرادات شورا، دوباره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

جزئیات اما و اگرهایی از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مرحله رفع ابهامات گیر افتاده است. با رفع ابهامات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، تکلیف ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی و تبدیل وضعیت آنها و مشمولان طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت مشخص می‌شود. ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی و تبدیل وضعیت آنها در طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت گنجانده شده است. در شرایطی که مدت‌هاست «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» در مرحله‌ی رفع ابهام گیر افتاده و ظاهرا نشست‌های مکرر کمیسیون اجتماعی مجلس با اعضای شورای نگهبان و مدیران دولت به نتیجه‌ قطعی نرسیده است؛ صحبت‌های یک مقام مسئول در سازمان امور استخدامی، دوباره اذهان کارگران را مشوش ساخته است.

طرح ساماندهی ساماندهی استخدام کارکنان دولت قرار بود وضعیت نیروهای قراردادی را هم سامان بدهد، اما هنوز درباره مشمولان طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و تبدیل وضعیت استخدامی نیروها جزئیات جدیدی از سوی مسئولان داده نشده است. آماری که از مشمولان طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت از نهادهای مختلف داده می‌شود، متفاوت است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخی مدیران دولت بارها ادعا کرده‌اند که طرح ساماندهی بار مالی دارد و با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، مقابل تصویب آن سنگ‌اندازی می‌کنند؛ من همینجا به صراحت می‌گویم طرح ساماندهی هیچ‌گونه بار مالی برای دولت ندارد؛ حتی یک ریال هم بار مالی ندارد.

در شرایطی که مدت‌هاست «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» در مرحله‌ی رفع ابهام گیر افتاده و ظاهرا نشست‌های مکرر کمیسیون اجتماعی مجلس با اعضای شورای نگهبان و مدیران دولت به نتیجه‌ی قطعی نرسیده است، صحبت‌های یک مقام مسئول در سازمان امور استخدامی، دوباره اذهان کارگران را مشوش ساخته است.

در عین انتظار چندماهه‌ کارگران برای تصویب طرح ساماندهی و به سرانجام رسیدن «تبدیل وضعیت استخدامی»، معاون سازمان اداری و استخدامی برای چندمین بار در ماه‌های اخیر، از بار مالی طرح ساماندهی مصوب مجلس و ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت به این طرح خبر داد.

مهدی یزدان‌پناه در بخشی از مصاحبه خود گفت: «هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی این مصوب مجلس را با سیاست‌های کلی نظام اداری و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایر اعلام کرده است». با این حال او توضیحی در مورد این «مغایرت‌ها» نمی‌دهد و نمی‌گوید چطور مجمع تشخیص در مورد طرحی که در مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان رفته، اعمال نظر کرده است.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به بهانه‌ی تکراری «بار مالی داشتن طرح ساماندهی» اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بسیاری از موارد، اظهار نظر شورای نگهبان منوط به رفع ابهام در موضوعات و انشاء مصوبه است. به نظر می‌رسد هنوز موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی و داشتن بار مالی طرح در شورای نگهبان بررسی نشده است».

بعد از انتشار این مصاحبه، برخی رسانه‌ها به تخطئه‌ی طرح ساماندهی پرداختند و ادعا کردند که این طرح مخالف سیاست کوچک‌سازی دولت است و بدنه‌ی دولت را بزرگ می‌سازد. گویا امروز که سلسله مراتب پیمانکاران مثل یک اختاپوس نهادهای دولتی و عمومی را قبضه کرده، هزینه‌های دولت پایین است.

این جنجال و مخالفت‌ها تا کجا قرار است ادامه داشته باشد و نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی که بانی و واضع طرح و تبدیل وضعیت بوده‌اند، در مقابل این مخالف‌خوانی‌ها چه موضعی دارند؟

طرح ساماندهی استخدام کارکنان یک ریال هم بار مالی ندارد

مهدی عیسی‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید: مشمولان طرح ساماندهی در سراسر کشور در تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها مشغول به کار هستند؛ می‌خواهم خطاب به این عزیزان بگویم که نمایندگان مجلس نسبت به ساماندهی قراردادهای شغلی، مسئولیتی جز تصویب طرح ندارند، اینکه در نهایت مشمول طرح شوند یا نه، برعهده‌ی دولت محترم است.

او تاکید می‌کند: مسئولیت اجرا برعهده رئیس جمهور و دولت است؛ در این میان، برخی مسئولان حرف‌هایی از سر دلسوزی می‌زنند اما برخی نکات را در نظر نمی‌گیرند و موجب نگرانی می‌شوند.

عیسی‌زاده در ارتباط با شمول طرح می‌گوید: وقتی از طرح ساماندهی در نهادهای مختلف صحبت می‌کنیم، منظورمان تمام نیروهایی‌ست که به صورت قراردادی و شرکتی در بدنه دولت و در نهادهای مختلف مشغول به کار هستند؛ برخی مدیران دولت بارها ادعا کرده‌اند که طرح ساماندهی بار مالی دارد و با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، مقابل تصویب آن سنگ‌اندازی می‌کنند؛ من همینجا به صراحت می‌گویم طرح ساماندهی هیچ‌گونه بار مالی برای دولت ندارد؛ حتی یک ریال هم بار مالی ندارد.

وی با بیان اینکه مدیران دولتی چرا در خفا حرف می‌زنند؛ ادامه می‌دهد: اینها بیایند در مجلس؛ بنشینیم و صحبت کنیم تا با دلیل و مدرک ثابت نماییم که طرح ساماندهی و تبدیل وضعیت هیچ‌گونه بار مالی ندارد؛ ما می‌خواهیم با همین حقوق و دستمزدی که امروز از خزانه برداشت می‌شود، کارگران عزیز را ساماندهی کنیم تا به آرامش و امنیت برسند.

به گفته او، تنها هدف نمایندگان مجلس از در دستور کار قرار دادن طرح ساماندهی، برقراری آرامش و امنیت در جامعه بوده است و به دنبال این بوده‌اند و هستند که کارگران در آرامش و با رضایت خاطر، به تولید و سازندگی مشغول باشند.

عیسی‌زاده با بیان اینکه کارگران و نیروهای انسانی، فرزندان دولت هستند و مدیران دولت باید در قبال فرزندان خود، سعه صدر داشته باشند؛ می‌گوید: هر زمان با رئیس جمهور در مورد این مساله (تبدیل وضعیت و حذف پیمانکاران از نهادهای مختلف) صحبت کردیم با گشاده‌رویی استقبال کردند و تاکید داشتند حق با کارگران است و باید ساماندهی صورت بگیرد.

او ادامه می‌دهد: در این شرایط ما کار را پیگیری خواهیم کرد و حتماً هفته آینده، اگر وقت ایجاب کند مساله را از محضر رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد؛ قطعاً رئیس جمهور کمبود وقت دارد اما امیدوارم وقتی بگذارند و موضوع را در حضور ایشان پیگیری کنیم؛ انتظار داریم مدیران دولت به خصوص عزیزان در سازمان امور استخدامی، هر کدام حرفی دارند، بیایند بنشینیم بحث کنیم، کار را منطقی پیش ببریم و هدیه خوبی به فرزندان ملت بدهیم.

به گفته وی، نمایندگان مجلس حاضر به بحث و تبادل نظر با کسانی هستند که می‌گویند طرح ساماندهی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. بیایند بنشینند، یا ما آن‌ها را قانع کنیم یا آن‌ها ما را قانع کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه می‌کند: ما بارها تاکید کرده‌ایم که قرار است نیروها با همین حقوق و مزایای فعلی ساماندهی شوند؛ حقوق اینها اصلاً اضافه نمی‌شود حتی کاهش حقوق هم در مواردی احتمالاً خواهیم داشت، فقط بحث ساماندهی و تبدیل وضعیت مطرح است که برای کارگران و خانواده‌هایشان بسیار مهم است؛ شکی نیست که این طرح به نفع مردم است و ما به عنوان وکلای مردم باید از تصویب این طرح که منفعت مردم را در برمی‌گیرد، حمایت کنیم.

عیسی‌زاده در پایان اضافه کرد: من به عنوان نماینده‌ی مردم خواهش دارم عزیزان مسئول که مصاحبه می‌کنند، یک مقدار شرایط جامعه و اوضاع روحی جامعه‌ی کارگری را مدنظر داشته باشند و با در نظر گرفتن این مسائل، اظهار نظر بکنند؛ وظیفه‌ی ما این است که در جهت بهبود شرایط زندگی کارگران قدم برداریم و آن‌ها را نسبت به آینده ناامید نکنیم.

در حالیکه رئیس جمهور در روز جهانی کارگر به صراحت گفت «بساط پیمانکاری‌ها که موجب نارضایتی کارگران است باید برچیده شود»، دو هفته بعدتر، یک مدیر دولتی از مغایرت طرح ساماندهی با سیاست‌های کلی نظام و بار مالی داشتن این طرح می‌گوید؛ شکی نیست که برای حذف پیمانکاران و برچیدن بساط استثمار، هیچ راهی جز تصویب و ابلاغ طرح ساماندهی وجود ندارد؛ اما آیا مدیران اجازه می‌دهند کار پیش برود و بعد از دهه‌ها قانون‌زداییِ مدام، این طرح به نفع کارگران به تصویب برسد؟

نظر شورای نگهبان در مورد طرح ساماندهی کارکنان‌دولت

دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نود و سومین گزارش‌ از سلسله گزارش‌های خود به مردم در کانال شخصی‌اش در « بله »، درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد که متن آن به شرح زیر است:

«طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه»، پس از بررسی در شورای نگهبان واجد ابهامات و ایراداتی شناخته شد. عمده اشکالات شورا در خصوص مصوبه مذکور ناظر به ابهاماتی بود که برای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان،‌ نیاز به رفع آن‌ها از سوی مجلس است.

از جمله ابهامات مذکور، مشخص نبودن مقصود مصوبه از عنوان «به‌کارگیری» بود؛ با این توضیح که مشخص نیست عبارت مذکور شامل استخدام‌های رسمی و پیمانی و بکارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی نیز می‌شود یا خیر. همچنین عنوان «نیروهای شاغل» نیز از این جهت که شامل تمام نیروهایی که در استخدام دستگاه‌ها هستند، می‌شود یا منظور صرفاً نیروهایی است که به شکل غیرمستقیم در دستگاه مشغول هستند؛ ابهام داشت که برای رفع ابهام مورد ایراد واقع شد.

حکم تبصره «۴» نیز به جهت روشن نبودن مقصود تبصره مبهم تشخیص داده شد؛ توضیح آنکه مشخص نبود صرفاً کسانی که به صورت تمام وقت اشتغال داشته‌اند مشمول تبصره هستند یا اینکه سوابق پاره‌وقت نیز به معیار تمام وقت محاسبه می‌شود و تمام شاغلان اعم از تمام وقت و پاره وقت مشمول حکم تبصره قرار دارند. به علاوه قید «مستمر» در ماده واحده و عبارت «خدمت مستمر» در تبصره «۲» نیز به علت عدم وجود تعریف قانونی و فقدان معیار مشخص برای آن‌ها، واجد ابهام تشخیص داده شد.

در این مصوبه الزام دستگاه‌های اجرایی به انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل خود، به داشتن حداقل دوسال سابقه بیمه‌پردازی مشروط شده است. با این حال مصوبه در خصوص حالتی که عدم بیمه‌پردازی به علت قصور پیمانکار باشد، تعیین تکلیف نکرده است؛ لذا برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران این مورد نیز نیازمند رفع ابهام شناخته شد.

همچنین شورا رعایت یا عدم رعایت ضوابط مذکور در ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل را نیز نیازمند تصریح دانسته و تبصره «۳» را از این جهت نیز مبهم تشخیص داد.

در کنار ابهامات پیش‌گفته شورای نگهبان، ممنوعیت مطلق انعقاد قراردادهای مذکور را مغایر بند «۱۰» اصل ۳ قانون اساسی تشخیص داد. همچنین به جهت اینکه برخی از ابهامات مصوبه، تعداد مشمولین و دامنه شمول طرح را نیز با ابهام مواجه کرده بود، اظهارنظر در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی توسط مصوبه، به پس از رفع ابهام‌های مذکور موکول شد.

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز مغایرت‌هایی از جهت سیاست‌های کلی نسبت به مصوبه داشت که همه این موارد به مجلس اعلام و مصوبه جهت اصلاح برگردانده شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه