ساینا کارکرده بخریم یا نخریم؟
ساینا جزو اقتصادی ترین محصولات بازار است؛ اما شاید برای تان سوال باشد که این خورو ارزش خرید دارد یاخیر؟

بازار خودروهای اقتصادی و تقریباً ارزانقیمت دست دوم در ایران تا حد زیادی محدود بوده و به چندین مدل از سایپا و ایران خودرو محدود میشود که عمده آنها نیز نمونههای فیسلیفتشده از یکی دو مدل معدود هستند. در این میان، ساینا بهعنوان نسخه فیسلیفت تیبا وارد بازار شد و در حال حاضر میتواند یکی از ارزانترین خودروهای موجود در بازار با ارزش خرید قابلقبول باشد. البته حریفانی مثل پژو ۴۰۵ و سمند کارکرده هم با بودجه مشابه قابل خریداری هستند و حالا ما میخواهیم بدانیم که آیا خرید ساینا EX کارکرده در این شرایط انتخاب مناسبی در رده محصولات اقتصادی دست دوم محسوب میشود یا نه.
دلایل خرید ساینا کارکرده
ساینا کارکرده دارای نقاط قوتی است که خرید آن را بهعنوان یک سدان کوچک اقتصادی برای بسیاری از مشتریان مناسب میسازد. در زیر به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
طراحی ظاهری بهتر از تیبا و پراید
ساینا بهعنوان مدل فیسلیفتشده تیبا وارد بازار شد. این خودرو طراحی ظاهری بهمراتب زیباتری نسبت به تیبا داشت. در مقایسه با پراید نیز قاعدتاً طراحی بهمراتب امروزی و جذابتری دارد که با سطح سلیقه بسیار بیشتری از مشتریان جور درمیآید. بنابراین، ساینا کارکرده از لحاظ طراحی نسبت به حریفان اصلی خود یعنی تیبا، پراید و حتی پژو ۴۰۵ جذابیت بیشتری دارد و این مورد میتواند آن را برای خانوادهها به انتخاب اولویتدار تبدیل کند.
استهلاک فنی پایین
موتور ساینا درواقع همان موتور تیبا است که در کوییک نیز مورد استفاده قرار گرفته و از لحاظ ساختاری بر اساس موتور پراید طراحی و توسعه پیدا کرده است. این پیشرانه هشتسوپاپ دارای سیستم تایپیت هیدرولیک یا فیلر اتومات بوده که تنظیم موتور را بهصورت دائمی و خودکار انجام میدهد.
این پیشرانه جزو موتورهای نسبتاً بادوام و کماستهلاک بازار ایران است که در صورت رعایت سرویسهای دورهای و تعویض بهموقع روغن میتواند سالها بدون خرابی به کار خود ادامه دهد. البته باید تأکید کنیم که سرویس روغن با روغن مناسب و اصلی باید حتماً بهموقع و یا حتی زودتر از موعد انجام شود تا موتور M۱۵ ساینا به این زودیها دچار خرابی نشود.
قطعات یدکی ارزان و فراوان
همانطور که اشاره کردیم ساختار فنی ساینا با انواع تیبا و کوییک کاملاً مشترک است و اشتراکات زیادی هم با موتور پراید دارد. بنابراین، قطعات یدکی آن به وفور و با سطح قیمتی نسبتاً مناسب در بازار وجود دارد که هزینههای نگهداری و تعمیرات خودرو را به حداقل میرساند. بنابراین مالکان ساینا، بهویژه افرادی که توان مالی چندان بالایی ندارند، از لحاظ هزینههای تعمیرات و یافتن قطعات یدکی این خودرو دغدغه آنچنانی پیدا نخواهند کرد و میتوانند با صرف هزینهای نسبتاً معقول فرآیند تعمیرات موتور، گیربکس، جلوبندی و سایر بخشها را انجام دهند.
کابین نسبتاً جادار
کابین خودروی ساینا کارکرده اگرچه در برابر رقبایی همچون پژو ۴۰۵ و سمند دست دوم کوچکتر است، اما با این حال نسبتاً جادار بوده و ۴ تا ۵ نفر سرنشین بزرگسال با محدودیت نهچندان زیاد میتوانند از آن استفاده کنند.
بهویژه اگر فضای صندلیهای ردیف دوم این خودرو را با محصولاتی همچون رانا یا پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ مقایسه کنید، متوجه میشوید که ردیف دوم این خودرو جادارتر از محصولات مذکور بوده و گزینه بهتری برای استفادههای خانوادگی محسوب میشود. ضمن آنکه صندوق عقب ساینا نیز حدود ۳۷۰ لیتر ظرفیت دارد و در این سگمنت بدنه تقریباً گنجایش قابل قبولی ارائه میدهد.
توان مناسب موتور
موتور ساینا توان مناسبی ارائه میدهد که برای اتاق این خودرو کاملاً کفایت میکند و میتواند کشش مطلوب، شتاب قابلقبول و سواری نسبتاً خوششتابی را به کاربران این خودرو هدیه دهد. بهویژه وقتی که شتاب و کشش ساینا را با محصولاتی همچون پراید و یا پژو ۲۰۶هایی که به موتور TU۳ مجهز هستند مقایسه میکنیم، متوجه عملکرد بهتر این خودرو، خصوصاً هنگام عبور از سربالاییها یا سبقتگیری، خواهیم شد.
کیفیت سواری قابلقبول و بهتر از برخی رقبا
شاید کیفیت سواری ساینا به انواع سمند و پژو ۴۰۵ نرسد، اما در مقایسه با محصولاتی همچون پراید و تا حدودی رانا، میتواند لذت سواری بیشتر ناشی از عملکرد نهچندان خشک سیستم تعلیق را به شما ارائه دهد و در مسافرتهای طولانی نیز راحتی بیشتری برای شما فراهم کند. بنابراین سیستم تعلیق این خودرو خیلی آزاردهنده و خشک نیست و میتواند برای خانوادهها انتخاب بهتری نسبت به پراید و یا شاید هم رانا کارکرده باشد. راحتی و ارگونومی صندلیهای ساینا نیز نسبت به پراید ارتقا پیدا کرده و قطعاً در مسافرتها آسودگی بیشتری برای کاربران فراهم میکند.
دلایل نخریدن ساینا کارکرده
ساینا کارکرده نسبت به رقبای همرده و همقیمت برخی نقاط ضعفی دارد که میتواند خرید آن را برای بعضی از مشتریان منتفی سازد. در زیر به بعضی از مهمترین نقاط ضعف و دلایل نخریدن ساینا کارکرده اشاره کردهایم:
طراحی داخلی قدیمی و کابین کمکیفیت
یکی از نقاط ضعف اصلی خودروی ساینا طراحی داخلی نهچندان دلچسب کابین و استفاده از پلاستیکهای خشک ارزانقیمت است که کیفیت آن چنگی به دل نمیزند و از لحاظ مونتاژی نیز ایرادات مختلفی در این فضا دیده میشود. از این جهت شاید محصولاتی مثل سمند کارکرده و یا پژو ۴۰۵ کارکرده کیفیت بالاتری داشته باشند و بهتر بتوانند شما را راضی کنند.
ضعف استحکام شاسی
خودروی ساینا بر اساس پلتفرم پراید ساخته شده و بنابراین ضعف استحکام شاسی در این محصول سایپا همچنان وجود دارد. البته این را باید گفت که شاسی ساینا نسبت به پراید تا حد زیادی مستحکمتر بوده و دوام بیشتری ارائه میدهد، اما با این حال بعد از گذشت مدتی میتواند در اثر ضربات ناشی از سیستم تعلیق و ناهمواریهای سطح جاده دچار ترک و شکستگی شود. این در حالی است که رقبایی مثل سمند و پژو ۴۰۵ کارکرده معمولاً با چنین مشکلی روبهرو نمیشوند و استحکام شاسی بالاتری ارائه میدهند. همین مورد میتواند دلیلی بر نخریدن ساینا کارکرده و رجوع مشتریان به سمت خرید پژو ۴۰۵ و سمند دست دوم باشد.
هندلینگ ضعیف
ساینا اصولا نسبت به رقبای همرده مثل پژو ۴۰۵ و سمند هندلینگ ضعیفتری داشته و قابلیت مانوردهی به اندازه این رقیبان را ندارد. بنابراین احتمال ناپایداری آن هنگام دور زدن و تغییر لاین ناگهانی در سرعتهای بالا بیشتر خواهد بود.
با توجه به تنوع ناکافی خودروهای اقتصادی در بازار ایران و حضور دو سه مدل معدود در رده قیمتی ساینا کارکرده، میتوان گفت که این محصول سایپا در حال حاضر یکی از انتخابهای معقول، بهویژه در زمینه سدانهای اقتصادی دست دوم محسوب میشود که در صورت صحت و سلامت پیشرانه و شاسی میتواند کیفیت سواری قابلقبول، توان کافی، شتاب مناسب و فضای کابین نسبتاً جادار ارائه دهد و بهطور کلی گزینهای کاربردی برای مرتفع ساختن مصارف خانوادگی یا نیازهای زوجهای جوان با سطح درآمد نسبتاً پایین باشد.
بهویژه که طراحی بیرونی آن نیز نسبت به پراید و تیبا جذابتر است. منتها باید هنگام خرید نمونههای دست دوم، حتماً از سلامت شاسی و عملکرد مناسب موتور و گیربکس آنها مطمئن شوید.
نظر شما