طرح‌های تحولی در سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد

توسعه و تحول به عنوان نیازهای اساسی هر نهاد و صندوق بیمه‌گر محسوب می‌شود که در همین رابطه طرح‌های تحولی بیست‌گانه تأمین اجتماعی مسیری روشن با اهداف تحولات گسترده و چشمگیر دنبال می‌کند.

طرح‌های تحولی در سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد
صفحه اقتصاد -

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۲۲ دی ماه در نخستین جلسه هماهنگی ۲۰ طرح راهبردی سازمان تأمین اجتماعی گفت: استفاده از روش جمع‌سپاری که پیشتر در سازمان تأمین اجتماعی و در قالب رویدادهایی برگزار شده، می‌تواند ناظر به ۲۰ طرح راهبردی، به فرآیندی منجر شود که فراتر از روال بروکراسی معمول اداری، ایده‌ها، نظرات و پیشنهادات خلاقانه همکاران سراسر کشور اخذ شده و این ایده‌ها به تکمیل و اجرایی شدن طرح‌های تحولی سازمان کمک کند.

در همین رابطه، بخشی از اجرای ۲۰ طرح تحولی در سازمان تأمین اجتماعی به موضوع هماهنگی، نظارت و ارزیابی طرح‌‌های بیست‌‌گانه اشاره دارد تا از این طریق تحقق این طرح‌ها در مسیر اصولی‌تر پیگیری شود.

استانداردسازی، زمان‌بندی اجرا و تحقق اهداف، تدوین سازوکار کنترلی پیشرفت طرح، طراحی و تدوین نظام نظارتی، کنترل و ارزیابی طرح‌‌ها(از فرآیند تدوین تا اجرا) و ایجاد هماهنگی و همسویی مدیران طرح‌‌ها با سایر واحدهای درون‌سازمانی به‌ منظور ایجاد و هم‌‌افزایی و هم‌گرایی در دستیابی به اهداف مورد انتظار از اقدامات لازم برای اجرای طرح‌های تحولی تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

همچنین هماهنگی و پیگیری تعاملات برون‌سازمانی به‌ منظور تأمین پیش‌‌نیازهای هریک از طرح‌‌ها در ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی و شرکای اجتماعی و سایر مراجع خارج از سازمان، طراحی و بکارگیری سامانه کنترل پروژه و همچنین داشبورد مدیریتی کنترل، نظارت و ارزیابی و وصول گزارش طرح‌‌ها و رصد و پیگیری تحقق اهداف و پیشرفت هر طرح بر اساس زمان‌بندی مصوب، وصول و ارائه گزارش هفتگی از پیشرفت، تاخیرات و موانع هر طرح بخش دیگر برنامه‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی برای محقق شدن طرح‌های تحولی این نهاد است.

شناسایی و اعلام مسائل، مشکلات و محدودیت‌‌ها(کمبود منابع و امکانات، ناهماهنگی، عدم تعامل و سایر موانع) در اجرای طرح، هماهنگی برگزاری نشست‌‌های کمیته‌‌های مشترک هر طرح و تنظیم جلسات طرح‌‌ها با حضور مدیرعامل و مدیران و عوامل طرح‌‌ها، بررسی و ارائه پیشنهاد برای هرگونه تکمیل، اصلاح یا تغییر در جزئیات و عناوین ذیل طرح‌ها و مستندسازی همه فرآیندها، اقدامات، گزارش‌‌ها و نتایج حاصله در قالب کاربرگ‌های الکترونیکی همسان نیز می‌تواند در راستای اجرایی شدن بهتر این طرح‌ها کمک‌کننده باشد.

تفاوت معنادار در عملکرد تأمین اجتماعی با اجرای طرح‌های تحولی

۲۰ طرح تحولی سازمان تأمین اجتماعی که از بهمن سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است در حال حاضر مسیر تحقق را دنبال می‌کند اما باید به شیوه‌ای عمل شود که این طرح‌های تحول‌محور در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و هوشمندسازی برنامه‌ریزی شده است.

قائم موهبتی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی ۲۱ خرداد در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای طرح‌های تحولی، شاهد تفاوت‌های معناداری در ساختار و عملکرد سازمان تأمین اجتماعی خواهیم بود که این امر تنها با هم‌افزایی میان شرکای اجتماعی، مدیران و همکاران پرتلاش سازمان محقق می‌شود.

موهبتی با اشاره به رویکرد مدیریتی مدیرعامل سازمان تأمین در ۲ دوره‌ مدیریت در این سازمان بیان کرد: توجه جدی و مسئولانه وی به خواسته‌ها و مطالبات شرکای اجتماعی نقطه تمایز اصلی در دوره جدید مدیریت سازمان است. همچنین توجه ویژه به ارتباط موثر شرکای اجتماعی و رعایت عدالت در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان مورد تأکید است زیرا هم‌افزایی با این شرکا، رمز موفقیت در اجرای طرح‌های تحولی و رفع چالش‌های ساختاری سازمان خواهد بود.

۲۰ طرح تحول‌آفرین در تأمین اجتماعی

اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی، اصلاح ساختار مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی، بیمه متمرکز و یکپارچه‌سازی شعب بیمه‌ای، خدمات بیمه‌ای فضای کسب و کار، سازماندهی بیمه‌ای کسب‌وکارهای نوین، تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمه‌ای، مدیریت تعهدات بیمه‌ای، ارتقای مدیریت وصول منابع و سازماندهی مشاغل سخت‌وزیان‌آور و اصلاح عناوین شغلی به عنوان ۱۰ طرح اول تحولی در سازمان تأمین اجتماعی است.

همچنین هوشمندسازی و ارتقای بهره‌وری بازرسی دفاتر قانونی، چشم‌انداز تأمین اجتماعی نوین، ضابطه استعدادیابی و شناسایی و جذب نخبگان، ساماندهی و اصلاح روند انتصابات، پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان، رضایت‌مندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی، نظام یکپارچه مالی_تعهدی، بهره‌وری منابع مالی سازمان، سرمایه‌گذاری و خروج از بنگاهداری و ساماندهی شرکت‌ها و املاک ۱۰ طرح دیگر تحولی در سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.

تلاش مدیریت تأمین اجتماعی برای تحقق طرح‌های تحول‌آفرین

علیرضا حیدری، فعال حوزه کسب‌وکار و کارشناس حوزه تأمین اجتماعی نیز در این باره گفت: طرح‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی که در ۲۰ طرح تحولی گنجانده شده و به تازگی زمینه اجرایی شدن آن در حوزه‌های بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی فراهم شده است، می‌تواند برای این نهاد بزرگ بیمه‌ای تحول‌آفرین باشد و از طرفی دیگر عدالت اجتماعی را برای همه گروه‌های هدف و ذینفعان فراهم کند.

حیدری  افزود: با توجه به اینکه این طرح‌های تحولی به همه موضوعات مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی ارتباط دارد اجرای دقیق و کامل این طرح‌ها به سمت تحول و توسعه در این سازمان پیش خواهد رفت. یکی از موضوعات مهم سازمان همچون مدیریت تعهدات بیمه‌ای در قالب این طرح‌های تحولی گنجانده شده، البته طرح تسهیل خدمات بیمه‌ای، کمک به فضای کسب‌وکار، بیمه کسب‌وکارهای نوین و وصول منابع توجه خاص شده است.

وی ادامه داد: اگر چنین طرح‌هایی با اهداف توسعه‌محور و تحولی در سازمان تأمین اجتماعی به طور کامل اجرایی شود، بخش اعظمی از فعالیت‌های حوزه کسب‌وکارهای نوین و ایفای تعهدات برای همه افراد مشمول و ذینفعان نیز زمینه اجرایی پیدا خواهد کرد. به همین واسطه سازمان تأمین اجتماعی همه تلاش و همت خود را برای این موضوع بکار گرفته است تا این طرح‌های تحولی را اجرایی کند.

بخشی از طرح‌ها و تحولات به بازار برمی‌گردد

حیدری اظهار کرد: از آنجا که بخشی از این تحولات به بازار کار برمی‌گردد طبیعتاً وقتی که بازار کار دچار انعطاف‌پذیری می‌شود و عملاً شکل ایجاد مشاغل و روابط کارگر و کارفرما از سنتی خارج می‌شود عملاً افراد مواجه با اقامتگاه کارفرما نیستید و دیگر کارفرمایی فیزیکی وجود ندارد بلکه کارفرما مجازی فعال خواهد شد.

به گفته او، طبیعتاً این روابط باید درباره حق بیمه و موضوع بیمه اجتماعی در حقیقت خود را نشان دهد و حالا احتیاج به سازوکارها و قواعد جدیدی دارد برای اینکه بتوانند این پوشش را ایجاد کند و در نهایت قانون برای این گروه‌ها عملیاتی شود، البته بخشی از این مسئله به فضای کسب و کار برمی‌گردد.

کارشناس حوزه تأمین اجتماعی گفت: در خصوص مدیریت هزینه‌ها طبیعی است که با توجه به قوانین موجود باید یک سازوکارهای جدیدی برای اعمال درست قانون فراهم شود زیرا این مسئله می‌تواند هم بخشی باشد یعنی در حوزه معاونت‌های بیمه یا درمانی شکل گیرد و هم بخش‌های پشتیبان مانند بخش آی‌تی و فناوری اطلاعات می‌توانند در واقع به این موضوع کمک کنند.

وی ادامه داد: باید گفت که روز به روز احساس نیاز به این حوزه بیشتر است بخاطر همین مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در حقیقت روی این حوزه متمرکز شده است به عنوان نمونه روی نظام بیمه متمرکز، تأمین اجتماعی هوشمند، کسب‌وکارهای نوین و دیگر موضوعات مرتبط با بیمه تمرکز جدی شده است تا با دقت، سرعت و کیفیت بهتر، فعالیت‌های این نهاد بزرگ بیمه‌ای را بتواند به لحظه برای همه بازیگران این حوزه همچون کارگران، کارفرمایان و سازمان تأمین اجتماعی اجرایی کند.

حیدری افزود: همچنین با همه این برنامه‌های تحولی موضوع استحقاق در سازمان تأمین اجتماعی واقعی‌تر خواهد شد و عملاً عدالت اجتماعی را در این حوزه محقق می‌کند. سازمان تأمین اجتماعی با این گستره بزرگ افراد تحت پوشش که بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش بیمه‌های اجتماعی می‌دهد خود یک نوع امنیت اجتماعی را دنبال خواهد کرد. طبیعتاً باید از سازوکارهای پیشرفته، مدرن و به‌روز استفاده شود و دسترسی به اطلاعات سازمان بسیار گسترده باشد تا همه گروه‌ها از این خدمات به شیوه‌ای مطلوب بهره‌مند شوند.

شتاب‌ بخشیدن به برنامه‌های تحولی

کارشناس حوزه تأمین اجتماعی گفت: این برنامه‌های تحولی به ذات موضوعات جدیدی نیست اما اراده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص شتاب بخشیدن ‌برای تسریع در اجرای طرح‌ها و نهادینه کردن این برنامه‌های تحولی در سازمان از حساسیت بیشتری برخوردار شده است تا در راستای ارائه همه خدمات و اقدامات برنامه‌ریزی شده، این طرح‌های تحولی نیز زمینه اجرایی پیدا کند.

به گفته حیدری، در حقیقت با توجه به همتی که در مدیریت سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که به صورت مستمر توسط مدیرعامل و تیم اجرایی، همه این طرح‌های تحولی رصد می‌شود، امیدواریم با پیشرفت طرح‌ها و با نگاه جدی به این قضیه، محصول آن خیلی سریع‌تر به سازمان نشان داده شود تا در جهت تحولاتی که برای این سازمان نیاز است ما بتوانیم آثار و خیرات آن را مشاهده کنیم.

بنابراین همه این موضوعات نشان می‌دهد که برنامه‌های تحولی و توسعه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر اجرای اقدامات تحول‌آفرین در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی، مسیر افزایش کیفیت خدمات و اجرای تعهدات همه‌جانبه به گروه‌های مشمول را تسهیل می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه