اتفاق مهم خودرویی در خرداد ۱۴۰۴ | شوک بزرگ خودرویی در راه است؟

به گفته معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت؛ مکاتبه با دیگر نهادها نیز ادامه دارد و مسأله قیمت‌گذاری خودرو در همین خرداد امسال حل خواهد شد.

اتفاق مهم خودرویی در خرداد ۱۴۰۴ | شوک بزرگ خودرویی در راه است؟
صفحه اقتصاد -

حامد عاملی در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو و در چارچوب همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران (IIAC) با محوریت «چالش‌ها و فرصت‌ها» که به همت انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در حال برگزاری است، گفت:  برای حل مشکلات ارزی  جلساتی با قطعه سازان و خودروسازان داشته ایم، برای تمامی زنجیره خودرو سهمیه ارزی تا هشت ماه سامانه باز شده است، مشکلات سیستمی و اختلال  همدر سامانه داریم که به جد پیگیر هستیم.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سامانه برای سهمیه ارزی تا پایان آبان ماه باز شده است؛ زیر پنج میلیون دلار ثبت سفارش قطعه سازان به استان ها واگذار شده و نیاز به طی مسیر در گذشته نیست در خصوص دستگاه ها برای قطعه سازی بالای پنج میلیون دلار با نظر دفتر تخصصی وزارت صمت در استان ها پیگیری می شود.

وی  در خصوص قیمت گذاری خودرو نیز افزود: حل مسأله قیمت‌گذاری خودرو نیاز به یک سری پیش نیازها دارد، مخصوصا اینکه ۲۹ نهاد در مورد خودرو تصمیم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه با بخشی از این نهادها مکاتبه شده است، گفت: مکاتبه با دیگر نهادها نیز ادامه دارد و مسأله قیمت‌گذاری خودرو در همین خرداد امسال حل خواهد شد.

اظهارات معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در حالی بود که عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایران‌خودرو خطاب به وی گفت: شما حتی پنج نهاد را هم نمی‌توانید بابت قیمت‌گذاری خودرو قانع کنید.

نامه ایران خودرو به وزارت صمت: خودرو نمی فروشیم

پیرمحمدی مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه 21 اردیبهشت ماه به وزارت صمت اعلام کرده‌ایم با قیمت‌های فعلی، خودرو نمی‌فروشیم، تصریح کرد: با این حال 20 روز از این نامه‌نگاری گذشته و وزارت صمت هیچ پاسخی به ما نداده است.

وی با اعلام اینکه ما نیازمند سرمایه گذاری خارجی نداریم و باید بستر رو برای حفظ سرمایه داخلی فراهم کنیم، افزود: مسیر توسعه صنعتی در هر کشوری از صنعت خودرو می گذرد.

وی اضافه کرد: با ادامه این وضع اگر سازمان حمایت می خواهد در قالب این دستورالعمل ها برای ما قیمت تعیین کند ما خودروها را در بورس کالا می‌‌فروشیم.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند و سیاست‌های مخرب خصوصاً در حوزه قیمت‌گذاری اصلاح نشوند، ایران‌خودرو نیز ممکن است به سرنوشتی همچون کارخانه ارج دچار شود، گفت: ما از آذرماه سال گذشته تاکنون با افزایش 64درصدی نرخ ارز روبه‌رو بوده‌ایم. در حالی‌که هزینه تولید به شکل تصاعدی در حال افزایش است، ما مجبور به فروش محصولات با قیمت‌های ثابت هستیم. این وضعیت نه‌تنها باعث افزایش زیان انباشته شده، بلکه بدهی ما به قطعه‌سازان را نیز به سطحی نگران‌کننده رسانده است.

پیرمحمدی افزود: «از ابتدای واگذاری به بخش خصوصی، طراحی دو پلتفرم جدید را آغاز کردیم اما ادامه این مسیر نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارد. صنعتی که هر روز در حال ضرر دادن است، نمی‌تواند سرمایه‌گذار جذب کند.»

به گفته پیر محمدی، هیچ ضمانت نامه ای نداریم همه رو قبلا  بابت ضمانت داده اند اینکه می گوییم نمی توانیم بفروشیم به دلیل تولید ضررده است.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه