آخرین گزارش پویش «نه به تصادف»؛ کاهش ۳۰ درصدی تصادفات جادهای
ستاد پویش ملی «نه به تصادف» در تازهترین گزارش خود از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تصادفات جادهای در روزهای نوروز خبر داد و اعلام کرد: تاکنون ۵۰۵ نفر بر اثر تصادفات جادهای جان باختند.

ستاد رسانهایِ پویش ملی نهبهتصادف روز شنبه در هفتمین گزارش خود دستاورد مهم پویش نه به تصادف را کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تصادفات نوروزی دانست و بر لزوم توجه فوری به جادههای استانهای خراسان و اصفهان تاکید کرد. در این گزارش همچنین به استانهای مختلفی که با چالشهایی در زمینه ایمنی جادهها روبهرو هستند نیز اشاره شد.
در این گزارش آمده است که دکتر مسعود پزشکیان رئیسجمهور کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تصادفات در موج اول سفرهای نوروزی را یک دستاورد مهم دانست و بر لزوم ادامه این روند تأکید کرد.
وی با اشاره به نقش برنامهریزی دقیق و همراهی مردم در کاهش تصادفات گفت: این آمار نشان میدهد که با رعایت قوانین و احتیاط بیشتر میتوان حتی در ایام پرتردد، میزان تصادفات و آسیبهای ناشی از آن را کاهش داد.
دولت برای جان انسانها ارزش قائل است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست استانداران کشور که با حضور رئیسجمهور برگزار شد اظهار داشت: پویش “نه به تصادف” با مشارکت مردم و دستگاههای مختلف شکل گرفته و هدفی عامالمنفعه دارد که موجب همبستگی ملی شده است.
دکتر محمدرضا ظفرقندی با تأکید بر اهمیت همکاری جامعه مدنی و سازمانهای مردمنهاد در این پویش، افزود: این حرکت ملی میتواند به کاهش تصادفات و حفظ جان انسانها کمک کند. دولت نیز با اجرای این برنامه نشان داد که برای جان انسانها ارزش و احترام قائل است.
وزیر بهداشت همچنین به لزوم همکاری استانداران در موضوعات ملی اشاره کرد و گفت: پویش نه به تصادف باید ادامه یابد. علاوه بر آن، مقابله با آلودگی هوا نیز اهمیت ویژهای دارد، چرا که سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر آلودگی جان خود را از دست میدهند. در این زمینه، استفاده از انرژیهای پاک در دستور کار دولت قرار دارد.
ظفرقندی ضمن قدردانی از تلاشهای انجامشده در این پویش، بر لزوم استمرار و توسعه این برنامه تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد که این پویش نباید صرفاً یک اقدام مقطعی باشد، بلکه لازم است برنامههای میانمدت و بلندمدت نیز برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جادهها در دستور کار قرار گیرد.
۵۰۵ جانباخته و بیش از ۱۲ هزار مجروح در ۱۳ روز ابتدایی نوروز
رئیس پلیس راهور فراجا نیز با تشریح آخرین وضعیت طرح ترافیکی نوروزی ۱۴۰۴ اعلام کرد که در ۱۳ روز ابتدایی تعطیلات، ۵۰۵ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده و ۱۲ هزار و ۵۴۶ نفر مجروح شدهاند.
به گفته سردار سیدتیمور حسینی، این آمار که با همکاری مراکز درمانی جمعبندی شده، شامل جانباختگان در صحنه حادثه، هنگام انتقال و در بیمارستانها است. همچنین، در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۳۴ تصادف ثبت شده که ۲۰ کشته و ۴۴۷ مجروح برجای گذاشته است.
وی اضافه کرد: طبق آمار، استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان و فارس بیشترین تعداد جانباختگان را داشتهاند.
سردار حسینی ادامه داد: علل اصلی تصادفات نوروزی شامل عدم توجه به جلو (۴۵ درصد)، تغییر مسیر ناگهانی (۱۴ درصد)، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه (۱۴ درصد) و انحراف به چپ (۶ درصد) بوده است.
رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: بیشترین تصادفات در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است. سردار حسینی از مسافران خواست با رعایت قوانین رانندگی و پرهیز از رفتارهای پرخطر، در کاهش تصادفات همکاری کنند.
وی با اشاره به اجرای پویش «نه به تصادف»، هدف از این طرح را فرهنگسازی رانندگی ایمن و کاهش تخلفات حادثهساز دانست. پلیس راهور از مردم درخواست کرده است تا با پیوستن به این پویش، برای کاهش آمار تصادفات و تلفات جانی همکاری کنند. همچنین، استانهای مازندران، گیلان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران، فارس و هرمزگان بیشترین میزان سفرهای نوروزی را ثبت کردهاند.
موتورسیکلتسواران، قربانیان اصلی تصادفات درونشهری
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز اعلام کرد: موتورسیکلتسواران همچنان ۵۰ درصد از جانباختگان تصادفات معابر درونشهری را تشکیل میدهند.
سرهنگ حسین ولی تویسرکانی اضافه کرد: دیگر قربانیان شامل سرنشینان خودروهای سواری با ۳۲ درصد و عابران پیاده با ۲۶ درصد هستند. علت اصلی تصادفات موتورسیکلتسواران شامل عدم استفاده از تجهیزات ایمنی، سرعت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی است.
به گفته او، بیش از ۵۰ درصد تصادفات در شب و در استانهای بحرانی مانند قم و سیستان و بلوچستان رخ میدهد. پلیس توصیه میکند که رانندگان از عجله و شتاب پرهیز کرده و قوانین ایمنی را رعایت کنند تا تصادفات کاهش یابد.
کاهش ۸۰ درصدی سوانح فقط با فرهنگسازی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تأکید کرد: تداوم آموزشهای هلالاحمر در پیشگیری از تصادفات ضروری است و ۸۰ درصد سوانح را میتوان با فرهنگسازی کاهش داد.
عبدالحسین خسروپناه خواستار گنجاندن آموزشهای ایمنی در کتابهای درسی شد و از حضور جهادی نیروهای هلالاحمر بهعنوان الگویی کمنظیر یاد کرد.
۸۵۰ نقطه حادثه خیز جاده های کشور ایمن سازی شد
رضا اکبری، معاون وزیر راه وشهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور اعلام کرد: ۸۵۰ نقطه حادثه خیز جاده های کشور در سال ۱۴۰۳ اصلاح و ایمن سازی شد که رکورد جدیدی در ۱۰ سال گذشته به شمار می رود.
ضرورت تبیین پویش “نه به تصادف” برای کاهش حوادث جادهای
جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور، با اشاره به افزایش ترددهای نوروزی در جادههای کشور، بر لزوم تبیین و گسترش پویش “نه به تصادف” توسط مردم و مسئولان تأکید کرد.
سردار قاسم رضایی با ابراز نگرانی از وقوع حوادث تلخ رانندگی، از رانندگان خواست از سرعت غیرمجاز، سبقت بیجا و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی خودداری کنند.
وی همچنین اظهار داشت: روزانه بیش از ۱۲ میلیون تردد در کشور ثبت میشود و تأکید کرد که رعایت قوانین رانندگی میتواند از بروز سوانح ناگوار جلوگیری کند.
رانندگی، فراتر از یک مهارت فنی؛ تعهدی اخلاقی به جان انسانها
دکتر رویا رشیدپورایی، نایب رئیس انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران، رانندگی ایمن را نهتنها یک مهارت، بلکه نمادی از تعهد اخلاقی و انسانی دانست و تأکید کرد که جادهها صرفاً مسیرهای عبور نیستند، بلکه صحنههایی از احترام و مسئولیتپذیریاند و هر راننده امانتدار جان خود و دیگران است. ازاینرو، رعایت ایمنی در رانندگی تنها یک وظیفه قانونی نیست، بلکه مسئولیتی اخلاقی و حیاتی به شمار میآید.
ثبت بیش از ۲۴ هزار تخلف رانندگی توسط بازرسان نامحسوس
رئیس اداره نظارت بر بازرسان نامحسوس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که از آغاز طرح ترافیک نوروزی ۱۴۰۴ تاکنون، بیش از ۲۴ هزار و ۱۸۲ تخلف رانندگی در جادهها و معابر شهری ثبت شده است. این طرح، که با مشارکت افراد قانونمند در پویش #نه_به_تصادف اجرا شد، نقش مهمی در کاهش تخلفات داشته است. استانهای تهران، البرز، مازندران، گیلان، گلستان، قزوین، بوشهر، آذربایجان غربی و خوزستان بیشترین تخلفات ثبتشده را داشتهاند. گزارشها نشان میدهد که روزانه بیش از دو هزار تخلف توسط بازرسان نامحسوس شناسایی میشود.
نظارت بر تخلفات رانندگی، مسئولیتی همگانی است
سرهنگ روحالله روزبه، کارشناس پلیس راهور فراجا، با تأکید بر برخورد قاطع پلیس با تخلفات حادثهساز در نوروز، از مردم خواست تا با پیوستن به پویش «نه به تصادف»، در کاهش سوانح رانندگی مشارکت کنند.
وی با اشاره به حضور گشتهای نامحسوس و بازرسان ترافیکی، تصریح کرد که نظارت بر تخلفات تنها وظیفه پلیس نیست و همکاری عمومی در این زمینه ضروری است. همچنین، پلیس با ترویج رفتارهای پرخطر رانندگی در فضای مجازی برخورد خواهد کرد و شهروندان نیز میتوانند این محتواها را گزارش دهند.
دوربینهای ثبت تخلفات عامل کاهش تصادفات
طبق گزارشات بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دوربین ثبت تخلفات جاده ای عبور و مرور در راههای مواصلاتی کشور را ثبت میکنند که نقش مهمی در کاهش تصادفات دارند.سال گذشته بیش از ۳ میلیارد پلاک خوانی با این دوربین ها ثبت شده است.
خراسان رضوی در صدر تصادفات مرگبار
طبق گزارش ستاد، با آغاز موج سفرهای نوروزی، جادههای استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی شاهد افزایش نگرانکننده تصادفات مرگبار بودهایم.
طی ۱۲ روز گذشته، ۵۰ نفر جان خود را در جادههای این سه استان از دست دادهاند که بیشترین تلفات مربوط به خراسان رضوی با ۲۹ کشته بوده است.
کارشناسان علت اصلی این تصادفات را خستگی و خوابآلودگی رانندگان عنوان کردهاند. مسیرهای پرترددی مانند مشهد-تربت حیدریه، مشهد-نیشابور و جادههای ارتباطی خراسان شمالی و جنوبی، بیشترین حوادث را به ثبت رساندهاند.
در میان تصادفات اخیر، برخورد زنجیرهای ۶ خودروی سواری با یک اتوبوس در مسیر مشهد-تربت حیدریه و حادثهای مرگبار در خراسان شمالی که بر اثر خوابآلودگی راننده یک خودروی ال ۹۰ رخ داد، از مهمترین حوادث گزارششدهاند. با توجه به تداوم سفرهای نوروزی، پلیس راه از رانندگان خواسته است با رعایت اصول ایمنی، استراحت کافی و پرهیز از رانندگی طولانیمدت، از بروز حوادث تلخ جلوگیری کنند.
توقیف نزدیک به ۶۰۰ خودرو در تهران
در جریان طرح ویژه نوروزی ۱۴۰۴ پلیس راهور تهران بزرگ، تا روز ۶ فروردین ، ۵۸۳ دستگاه خودرو به دلیل تخلفات حادثهساز توقیف شدهاند. این تخلفات شامل سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و سایر تخلفات پرخطر بوده است. سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که برخورد قاطع با رانندگان متخلف ادامه خواهد داشت.
چالشهای ایمنی جادهای در اصفهان
گزارش ستاد پویش ملی نه به تصادف نشان میدهد که استان اصفهان با بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه و جایگاه نخست در حمل بار و سوم در حمل مسافر، با چالشهای جدی ایمنی جادهای روبهروست.
این استان، به دلیل موقعیت ترانزیتی و حجم بالای تردد وسایل نقلیه، هفت درصد از تصادفات جادهای کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه پنجم بیشترین حوادث رانندگی قرار دارد.
عوامل اصلی تصادفات شامل حجم بالای تردد، رفتارهای پرخطر رانندگان مانند سرعت غیرمجاز و خوابآلودگی، و ضعف زیرساختهای جادهای مانند نبود روشنایی کافی و نقاط حادثهخیز است. بهبود وضعیت راهها و افزایش نظارت میتواند از این حوادث جلوگیری کند.
نقش اختلالات بدنی در افزایش خطر تصادفات جادهای
طبق بررسی ها و گزارشها، بیماریها و مشکلات جسمی نظیر دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و دردهای مزمن میتوانند تأثیر مستقیمی بر توانایی رانندگی داشته باشند و واکنشهای سریع، تمرکز و تصمیمگیری صحیح را مختل کنند.
با وجود اهمیت این عوامل، آگاهی عمومی نسبت به تأثیر وضعیت جسمی بر ایمنی رانندگی محدود است.
فریب هوشیاری کاذب
بسیاری از رانندگان برای مقابله با خستگی در سفرهای طولانی از روشهایی مانند افزایش صدای موسیقی یا نوشیدن چای و قهوه استفاده میکنند، اما این روشها تنها بهطور موقتی هوشیاری را افزایش میدهند و تأثیر آنها بیشتر از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دوام ندارد. کارشناسان هشدار میدهند که این روشها در بلندمدت میتوانند راننده را دچار توهم هوشیاری کرده و در نهایت خطرساز شوند. برای پیشگیری از حوادث ناشی از خستگی، استراحت کافی و توجه به علائم هشداردهنده خستگی ضروری است.
توقف خودرو به دلیل تخلفات حادثهساز؛ پلیس با رانندگان متخلف قاطعانه برخورد میکند
پلیس راهور یک دستگاه سمند را به دلیل تخلفات حادثهساز شامل حرکت مارپیچ، سرعت غیرمجاز و استفاده از چراغهای غیرمتعارف متوقف کرد. مأمور پلیس در ویدئوی منتشرشده اعلام کرد که این خودرو با ایجاد مزاحمت نوری برای سایر رانندگان ایمنی جاده را تهدید کرده است. به دلیل این تخلفات، خودرو توقیف و پلاک آن ضبط شد تا نقصها برطرف شود و سپس اجازه تردد مجدد داده شود. پلیس راهور تأکید دارد که با رانندگان متخلف برخورد جدی خواهد کرد تا ایمنی جادهها حفظ شود.
حکمرانی جادههای مرگ
آمار حوادث رانندگی در ایران به شدت نگرانکننده است، بهطوری که تعداد قربانیان حوادث جادهای در سال ۱۴۰۲ از ۲۰ هزار نفر فراتر رفت. این آمار در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه که تعداد قربانیان آن حدود ۷۵۰۰ نفر است، دو برابر است. علل اصلی این حوادث شامل جادههای ناهموار، اتوبوسهای فرسوده، و رانندگان نااهل است. بهویژه، کامیونها و اتوبوسهایی با عمر بیش از سه دهه همچنان در جادهها تردد میکنند که خطرات بسیاری را بههمراه دارد. کارشناسان تأکید دارند که رانندگان باید تحت آزمایشهای پزشکی و روانشناختی قرار گیرند تا ایمنی سفرها تضمین شود.
در ایران، بسیاری از جادهها استانداردهای ایمنی لازم را ندارند. مشکلاتی مانند کمبود روشنایی، نبود علائم هشداردهنده، و طراحی نامناسب جادهها باعث افزایش تصادفات میشود. جادههایی همچون جاده مراغه که به “جاده مرگ” معروف است، به دلیل پیچهای خطرناک و نبود علائم هشداردهنده، ماهانه حوادث مرگباری را رقم میزنند. این مسائل بهعلاوه، کمبود سرمایهگذاری در تعمیرات و نوسازی جادهها و ناوگان حملونقل، از عواملی است که موجب میشود آمار تصادفات در کشور بالا باقی بماند. برای جلوگیری از این حوادث، باید اصلاحات ساختاری در سیستم حملونقل، نظارت دقیقتر بر ناوگان و آموزشهای حرفهای برای رانندگان صورت گیرد.
پیوستن ورزشکاران ملی به پویش نه به تصادف
در این ایام تعدادی از ورزشکاران محبوب به پویش نه به تصادف پیوستند. رامین رضاییان بازیکن تیم استقلال تهران، روزبه چشمی بازیکن تیم استقلال تهران، مرتضی پورعلیگنجی بازیکن تیم پرسپولیس تهران، امید عالیشاه و جواد رحمانی پناه عضو تیم ملی تنیس روی میز از جمله ورزشکاران ملی بودند که به پویش #نه_به_تصادف پیوستند.
نظر شما