همایش اقتصاد دریامحور؛ شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل و فراساحل ایران

دبیر همایش اقتصاد دریامحور در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه از برگزاری این رویداد مهم با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی موجود در سواحل و آب‌های آزاد کشور خبرداد .

همایش اقتصاد دریامحور؛ شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل و فراساحل ایران
صفحه اقتصاد -

به گزارش صفحه اقتصاد، حمید آذرمند، با اشاره به ابلاغیه سیاست‌های کلی توسعه دریا محور توسط رهبر معظم انقلاب در سال گذشته، گفت: این همایش با تمرکز بر حوزه‌هایی چون کشتی‌سازی، صنایع فراساحلی، انرژی، شیلات و اقتصاد دیجیتال، به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی است که به دنبال ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی هستند.

دبیر همایش اقتصاد دریامحور با اشاره به ظرفیت‌های بسیار گسترده اقتصاد دریامحور جهت کمک به جهش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و افزایش رفاه ملی اظهار داشت:‌این موضوع بسیار مهمی است و باید ابعاد مختلف موضوع ظرفیت‌های بالقوه تجارب جهانی موانع و چالش‌ها با حضور فعالان بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد.

آذرمند ، تصریح کرد: سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به روسای قوای سه‌گانه، در تیرماه امسال به شکل رسمی برنامه‌ریزی و ابلاغ شدند، اما هنوز فاز عملیاتی آن آغاز نشده و دستگاه‌های مربوطه به‌درستی تقسیم کار نکرده‌اند. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران هنوز از گستردگی ظرفیت‌های این بخش آگاه نیستند.

وی در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران، وجود زیرساخت‌های اولیه مانند برق، آب و حمل‌ونقل است. بدون فراهم بودن این زیرساخت‌ها، امکان جذب سرمایه‌گذاری وجود ندارد. همچنین تکمیل زنجیره‌های تولید و دسترسی به بازارهای صادراتی از دیگر اولویت‌ها است که مستلزم اصلاح سیاست‌های ارزی و تجاری است.

آذرمند تأکید کرد: توسعه اقتصاد دریامحور نیازمند بررسی ظرفیت‌های بالقوه، تجارب جهانی و رفع موانع و چالش‌ها است که باید با حضور فعالان بخش خصوصی انجام شود.

آذرمند هدف این همایش را توسعه تعاملات بیشتر بین سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ صنعتی، هلدینگ‌های اقتصادی و نهادهای مالی دانست و گفت: این همایش ها موجب می‌شود که با تبادل نظر و ایجاد ارتباطات، فرصت‌های همکاری بیشتری در حوزه‌های مختلف اقتصادی مرتبط با دریا ایجاد شود. این همایش به دنبال جلب توجه به فرصت‌های نهفته در اقتصاد دریامحور است که می‌تواند به عنوان یک پیشران رشد اقتصادی در دهه‌های آینده نقش ایفا کند.

وی همچنین در خصوص محورهای اصلی همایش توضیح داد که این رویداد شامل سه بخش کلیدی و شش پنل تخصصی با ۲۹ سخنرانی از مدیران عامل و کارآفرینان برجسته خواهد بود. نشست‌های اختصاصی B۲B برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه زیرساخت‌های آب و انرژی نیز از دیگر برنامه‌های این همایش است. علاوه بر این، نمایشگاه جانبی برای معرفی توانمندی‌های شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دریامحور برگزار خواهد شد.

دبیر همایش توسعه اقتصاد دریامحور با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی امری حیاتی برای کشور است، خاطرنشان کرد: اقتصاد دریامحور به همراه بخش‌هایی مانند معدن، صنایع معدنی و اقتصاد دیجیتال می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. اما این رشد نیازمند سیاست‌های یکپارچه و مدیریت چابک است که متأسفانه در سال‌های گذشته محقق نشده است.

علی فیروزی- عضو شورای سیاست‌گذاری به عنوان دومین سخنران این نشست صمیمانه، اظهار کرد: سال‌هاست در مورد مکران صحبت می‌کنیم اما تعداد  کثیری هیچ تصوری از آن به صورت دقیق هم نداریم؛ گویی از تهران، در مورد جایی ناشناخته صحبت می‌کنیم و  اصلاً نمی‌دانیم آنجا چه شکلی و چه ویژگی‌هایی دارد و نیازهای آن چیست!

وی افزود: در حقیقت به ازای هر هزینه‌ای که برای اشتغال یک نفر در خشکی انجام می‌شود، می‌توان با این هزینه، برای چهار نفر در دریا اشتغال ایجاد کرد. جمعیت بندرعباس تا پیش از تاسیس بندر شهید رجایی را به یاد داریم، پس از احداث بندر شهید رجایی، جمعیت دو برابر شد.

فیروزی ادامه داد: از سوی دیگر با ایجاد فولاد و سیمان و... در هرمزگان، یکدفعه جمعیت بندرعباس پنج برابر می‌شود؛ این نشان می‌دهد که آن منطقه، اگر بخواهد، قابلیت توسعه دارد. توسعه را چنانچه برابر با حضور جمعیت در یک منطقه بگیریم، به شدت منطقه زرخیز و قابل توجیه اقتصادی است.  

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد که مسائل ایران را جمع‌بندی کرده و سپس در مورد آن‌ صحبت کنیم، می‌توان ۵۰۰ حوزه اولیه‌ای را که قابلیت رشد دارد، شناسایی کرده و سپس این ۵۰۰ حوزه را به ۱۰۰ و سپس به ۱۰ و بعد هم پنج حوزه اولویت‌دار برسانیم، قطعاً اقتصاد دریا محور جزو آن پنج حوزه است. بنابراین اهمیت اقتصاد  دریامحور به وضوح مشخص است و نشان می‌دهد که تا چه میزان می‌تواند قابل تأمل باشد. بایستی تمام هم و غم کشور به سمت این ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل برود.

عضو شورای سیاست‌گذاری همایش اقتصاد دریامحور تاکید کرد: در این حوزه، معدن داریم، کشاورزی، نفت، گاز، شیلات، آبزی‌پروری، پرورش انواع و اقسام گیاهان دریایی، صنایع آب‌بر و... بسیاری فرصت‌های دیگر وجود دارد؛ آنقدر این تنوع موضوعات در حوزه دریا محور زیاد است بنده تصور نمی‌کنم، سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد که با فراهم شدن زیرساخت‌ها و آماده شدن فضای فعالیت، علاقه نداشته باشد که برای سرمایه‌گذاری حضور پیدا کند.

علی فیروزی در پایان اظهار داشت: امیدوارم که این همایش، شبیه همایش‌های قبلی نباشد. ضمن اینکه همایش درمانی نکنیم؛ واقعیت‌ها را از نگاه فعالان دیده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برایشان ترجمه کنیم؛ هر سرمایه‌گذاری که با یک فعالیت سودآور آشنا شود تمایل به سرمایه‌گذاری خواهد داشت. با توجه به سابقه‌ای که در استان هرمزگان دارم، تاکید می‌کنم که سودآوری سرمایه‌گذاری در حوزه دریا، آنقدر بسیار است که سرمایه‌گذاران را جذب کند.

گفتنی است، همایش توسعه اقتصاد دریامحور آبان ماه امسال در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

366bafd6-3659-4206-9ace-45b0906906e7

95a8e0a9-03ef-4fed-a49d-5d7a4eb16939

366bafd6-3659-4206-9ace-45b0906906e7

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد