معرفی بابیلون (Babylon) پلتفرم استیکینگ بیت کوین با تمام جزئیات آن

Babylon پروتکل استیکینگ بیت کوین پستی را در X منتشر و بیان کرد که فاز اول شبکه اصلی استیکینگ بیت کوین بابیلون قرار است در دو روز (۲۲ و ۲۳ آگوست، ۱ و ۲ شهریور) راه‌اندازی شده است توضیحات بیشتر را در این مطلب می خوانیم.

معرفی بابیلون (Babylon) پلتفرم استیکینگ بیت کوین با تمام جزئیات آن
صفحه اقتصاد -

فناوری بلاکچین در سال‌های اخیر یک نیروی دگرگون‌کننده بوده و سیستم‌های غیرمتمرکز را ارائه داده است که به افراد و سازمان‌ها به طور یکسان قدرت می‌بخشد. با این حال، چالش ایمن سازی این شبکه‌ها همچنان یک مانع مهم است. اینجاست که بابیلون (Babylon)، یک پروژه بلاکچین که با استفاده از کیت ابزار Cosmos SDK توسعه یافته است، وارد می‌شود. Babylon پروتکل استیکینگ بیت کوین پستی را در X منتشر و بیان کرد که فاز اول شبکه اصلی استیکینگ بیت کوین بابیلون قرار است در دو روز (۲۲ و ۲۳ آگوست، ۱ و ۲ شهریور) راه‌اندازی شود.

بابیلون به دنبال ایجاد انقلابی در امنیت زنجیره‌های اثبات سهام (PoS) با ادغام ویژگی‌های امنیتی بی‌نظیر بیت کوین است. بابیلون از طریق پروتکل‌ها و مکانیزم‌های نوآورانه، امنیت، تعامل‌پذیری (Interoperability) و کاربرد زنجیره‌های اثبات سهام را در سراسر اکوسیستم غیرمتمرکز افزایش می‌دهد. هولدرهای بیت کوین می‌توانند شروع به قفل کردن بیت کوین برای استیک کنند. این پروتکل در سه مرحله راه‌اندازی می‌شود. در این مطلب از میهن بلاکچین، ضمن معرفی پلتفرم بابیلون به آموزش شرکت در فاز اول استیکینگ آن خواهیم پرداخت.

بابیلون چیست؟

بابیلون یک پلتفرم بلاکچین است که با کیت ابزار Cosmos SDK ایجاد شده است. هدف اصلی این پروژه افزایش امنیت زنجیره‌های اثبات سهام با استفاده از بیت کوین به عنوان وثیقه است. هدف پروتکل امنیتی استیک بیت کوین، پشتیبانی از شبکه‌های اثبات سهام مختلف مانند بی‌ان‌بی چین، کازماس، پالیگان و غیره است. بابیلون با اجازه دادن به هولدرهای بیت کوین برای شرکت به عنوان ولیدیتور یا واگذاری بیت کوین خود به نودهای ولیدیتور، مکانیزم جدیدی ارائه می‌دهد که امنیت شبکه را تقویت می‌کند و در عین حال به شرکت‌کنندگان پاداش می‌دهد. به این ترتیب، بابیلون به دنبال ایجاد یک اکوسیستم بلاکچین ایمن‌تر، قابل تعامل و همکاری است.

بابیلون به عنوان هماهنگ‌کننده (Coordinator) بین شبکه بیت کوین و زنجیره‌هایی که ایمن می‌سازد عمل می‌کند. بابیلون را می‌توان به سه حوزه اصلی تقسیم کرد:

نود زون بابیلون (Node Zone)

نود زون (Node Zone) منطقه عملیاتی اصلی در بابل است. این زون اطلاعات مشتری را پردازش، داده‌ها را ذخیره و بلاک‌ها را ایجاد می‌کند. این بلاک‌ها روی شبکه بیت‌کوین برچسب زمانی گذاشته می‌شوند و از اثبات غیرقابل تغییر وجود داده‌ها اطمینان حاصل می‌کنند. بابیلون با استفاده از CometBFT، یک نوع اجماع تحمل خطای بیزانسی (BFT) اجرا می‌شود و اطمینان می‌دهد که بلاک‌ها به طور موثر ایجاد و ذخیره شوند. این زون توزیع پاداش به استیک‌کننده‌ها را نیز انجام می‌دهد.

برنامه‌های استکینگ بیت کوین

هولدرهای بیت کوین با استیک بیت کوین خود نقش اساسی در بابل ایفا می‌کنند. این مکانیزم، انطباق با پروتکل‌های بابیلون را تضمین می‌کند و به شرکت‌کنندگان برای مشارکت در امنیت شبکه پاداش ارائه می‌دهد.

کنسیومر زون (Consumer Zone)

این زون مربوط به مشتریان بابیلون است که می‌توانند هر یک از زنجیره‌های شبکه کازماس باشند که برای اهداف امنیتی از طریق IBC Relayer با بابیلون در ارتباط هستند. از طریق این ستاپ، بابیلون خدمات امنیتی را برای چندین زنجیره اثبات سهام ارائه و آن را به جزء جدایی‌ناپذیر کازماس تبدیل می‌کند.

زنجیره بابل

بابیلون از یک مکانیسم اجماع اثبات سهام و از بیت کوین به عنوان دارایی استیک شده برای ولیدیتورها استفاده می‌کند. این امر، بابیلون را به اولین زنجیره‌ای تبدیل می‌کند که از بیت کوین به عنوان دارایی استیک‌شده استفاده می‌کند و سطح بی سابقه‌ای از امنیت را برای زنجیره‌های اثبات سهام شرکت‌کننده در لایه یک ارائه می‌دهد. بابیلون با شبکه بیت کوین ادغام شده و یک پل امنیتی بین این دو اکوسیستم ایجاد می‌کند.

برچسب زمانی بیت کوین

پروتکل Bitcoin Timestamping به بابیلون اجازه می‌دهد تا برچسب‌های زمانی قابل تایید را به شبکه بیت کوین ارسال کند. این مکانیزم به زنجیره‌های اثبات سهام کمک می‌کند تا شماره بلاک‌ها را روی بلاکچین بیت‌کوین ثبت کنند و یکپارچگی عملیات آن‌ها افزایش پیدا کند. بابیلون با استفاده از دفتر کل غیرقابل تغییر بیت کوین تضمین می‌کند که هر داده مرتبط، ایمن و غیرقابل دستکاری باقی بماند.

استکینگ بیت کوین

از طریق استیکینگ بیت کوین، هولدرهای بیت کوین می‌توانند بیت کوین خود را به عنوان وثیقه برای کمک به ایمن‌سازی سیستم‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به پل زدن یا انتقال بیت کوین خود به سایر زنجیره‌های اثبات سهام، استیک کنند. این روش استیکینگ بدون نیاز به اعتماد و بر اساس نوآوری‌های کریپتوگرافی و پروتکل‌های اجماع ساخته شده است و به هولدرهای بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا در عین حصول اطمینان از امنیت زنجیره‌های اثبات سهام، پاداش نیز کسب کنند.

مشکلاتی که بابیلون حل می‌کند

بابیلون به چندین مسئله حیاتی که امروزه گریبانگیر سیستم‌های بلاکچین است، می‌پردازد:

  • آن‌استیکینگ سریع: بابیلون به زنجیره‌های اثبات سهام اجازه می‌دهد تا با استفاده از ضمانت‌های امنیتی بیت‌کوین، زمان آزادسازی را از چند هفته به چند ساعت کاهش دهند.
  • پشتیبانی از زنجیره‌های جدید: راه‌اندازی زنجیره‌های جدید اغلب شامل دارایی‌های با ارزش پایین است که آنها را در برابر حملات آسیب‌پذیر می‌کند. بابیلون به ایمن کردن این زنجیره‌های نوپا در مراحل اولیه و آسیب‌پذیر کمک می‌کند.
  • حفاظت از تراکنش: بابیلون از تراکنش‌های مهم محافظت می‌کند و یک لایه امنیتی اضافی ارائه می‌دهد که اعتماد کاربران را به شبکه افزایش می‌دهد.

Untitled

آنچه بابیلون را متمایز می‌کند، رویکرد متمایز آن به امنیت بلاکچین است؛ به ویژه از طریق ادغام آن با شبکه بیت کوین. بابیلون دفتر کل غیرقابل تغییر بیت کوین را با زنجیره‌های اثبات سهام ترکیب می‌کند تا امنیت آنها را افزایش دهد و پروتکل‌های منحصر به فردی مانند استیکینگ بیت کوین و تایم‌استمپینگ بیت کوین را معرفی می‌کند. این نوآوری‌ها به هولدرهای بیت کوین اجازه می‌دهد تا در امنیت شبکه مشارکت و پاداش دریافت کنند.

پروتکل‌های بابیلون راه‌اندازی زنجیره‌های جدید، محافظت از تراکنش‌ها و آزادسازی سریع‌تر را تسهیل می‌کنند و آن را به یک راه‌حل جامع برای شبکه‌های بلاکچینی تبدیل می‌کنند که به دنبال امنیت بیشتر هستند.

بابیلون در مقابل آیگن لیر اتریوم

در حالی که بابیلون و آیگن‌لیر (Eigen Layer) اتریوم هر دو بر پیشرفت‌های امنیتی تمرکز دارند، اما معماری و هدف آنها متفاوت است. بابیلون زنجیره خود را اداره می‌کند و با ادغام امنیت بیت کوین، امنیت زنجیره‌های اثبات سهام را در اکوسیستم کازماس فراهم می‌کند. از سوی دیگر، آیگن‌لیر به قراردادهای هوشمند در اکوسیستم اتریوم متکی است و از سناریوهای AVS پشتیبانی می‌کند. هر پروژه نقاط قوت خود را دارد و آیگن لیر روی پایگاه کاربر گسترده اتریوم تمرکز دارد، در حالی که بابیلون امنیت بیت کوین را به زنجیره‌های اثبات سهم در سراسر کازماس ارائه می‌دهد.

مراحل استیکینگ در بابیلون

استیکینگ بیت کوین در بابیلون در سه مرحله انجام می‌شود.

فاز اول: قفل بیت کوین است که کاربران می‌توانند بیت کوین خود را در یک اسکریپت امن خودحضانتی از طریق تراکنش‌های بیت کوینی قفل کنند.

فاز دوم: فعال کردن استیکینگ بیت کوین و راه‌اندازی زنجیره اثبات سهام بابیلون.

فاز سوم: فعال سازی مولتی‌استیکینگ بیت کوین، به کاربران این امکان را می‌دهد که یک بیت کوین را در چندین سیستم اثبات سهام به طور همزمان استیک کنند.

محدودیت اولیه کل استیکینگ در فاز اول ۱٬۰۰۰ بیت کوین است. این محدودیت طی زمان و در حین مرحله اول کاهش خواهد یافت. در فاز اول، حداکثر زمان استیکینگ، ۶۴٬۰۰۰ بلاک بیت کوین یا حدود ۱۵ ماه است. استیک‌کننده می‌تواند در هر زمانی قبل از انقضای استیک، بیت کوین خود را آن‌استیک کند و یک دوره آزادسازی ۱٬۰۰۸ بلاک (حدودا ۷ روز) به صورت آنچین وجود خواهد داشت. پس از آن، استیک منقضی شده و می‌توان آن را برداشت کرد. در ادامه به تفصل این مراحل را توضیح داده‌ایم.

راه‌اندازی مرحله‌ای استیکینگ بیت کوین در بابیلون

پروتکل استیک بیت کوین بابیلون، هولدرهای بیت کوین را با تقاضای امنیت شبکه از طریق سیستم‌های اثبات سهام (PoS) مانند بلاکچین‌های اثبات سهام، لایه ۲، لایه‌های دسترسی به داده، اوراکل‌ها و موارد دیگر مرتبط می‌کند. بابیلون این کار را بدون واسطه انجام می‌دهد.

همان طور که اشاره شد،این پروتکل در سه مرحله راه‌اندازی خواهد شد که در اینجا هر یک از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

فاز اول؛ قفل بیت کوین

در طول این مرحله، هولدرهای بیت کوین با ارسال تراکنش‌های استیک بیت کوین به بلاکچین بیت کوین، فرآیند استیکینگ را آغاز می‌کنند.

هر تراکنش، بیت‌کوین‌های تعیین‌شده را در یک اسکریپت استیک بیت کوین امن و خودحضانتی (Self-Custodial) قفل می‌کند. همچنین استیک‌کننده‌ها پارامترهای کلیدی را مشخص می‌کنند؛ از جمله کلید عمومی ارائه‌دهنده نهایی که انتخاب کرده‌اند تا قدرت رای‌گیری PoS خود را به آن واگذار کنند. این کار بیت‌کوین‌های قفل‌شده را آماده می‌کند تا فعالانه در اجماع اثبات سهام در مراحل بعدی شرکت کنند.

توجه داشته باشید که اگر استیک‌کننده، کلید خصوصی ارائه‌دهنده فاینالیتی (Finality) مرتبط را نیز در اختیار داشته باشد، این واگذاری به عنوان یک نامزدی اختیاری (Self-Delegation) در نظر گرفته می‌شود. در هر دو صورت، فقط قدرت رای دادن واگذار شده و بیت کوین‌های استیک‌شده به ارائه‌دهنده فاینالیتی منتقل نمی‌شوند. ارائه ‌دهنده فاینالیتی چیزی مشابه ولیدیتور است.

فاز دوم؛ فعال‌سازی استیکینگ بیت کوین

در این مرحله، یک زنجیره اثبات سهام بابیلون برای استفاده از امنیت اقتصاد‌محور کریپتویی حاصل از از بیت کوین‌های قفل شده در فاز اول، راه‌اندازی می‌شود.

پس از راه‌اندازی، ارائه‌دهندگان فاینالیتی با نامزدهای کافی از فاز اول، با تعیین فاینالیتی بلاک‌های آن، در اجماع اثبات سهام بابیلون شرکت خواهند کرد. زنجیره اثبات سهام بابیلون، پروتکل برچسب زمانی (Timestamping System) بیت‌کوین را برای همگام‌سازی زمانی کراس‌چین (Cross-Chain) مورد نیاز برای امنیت استیکینگ بیت کوین فعال می‌کند.

فاز سوم؛ فعال سازی مولتی‌استیکینگ بیت کوین

در این مرحله، پروتکل استیکینگ بیت کوین بابیلون به بازاری برای امنیت مشترک تبدیل می‌شود و هر سیستم اثبات سهامی را قادر می‌سازد تا از امنیت استیکینگ بیت کوین استفاده کند.

هولدرهای بیت کوین این توانایی را به دست می‌آورند که به طور همزمان همان بیت کوین‌ها را در چندین سیستم اثبات سهام استیک کنند که به آنها اجازه می‌دهد چندین پاداش استیکینگ بدست بیاورند. زنجیره اثبات سهام بابیلون به عنوان لایه طرح کنترلی (Control Plane) عمل خواهد کرد که استیکینگ بیت کوین را برای همه سیستم‌های اثبات سهام تسهیل می‌کند.

جزئیات فاز اول بابیلون

در طول فاز اول، هر استیک با حداکثر زمان استیکینگ (یعنی قفل زمانی (Time-Lock) در اسکریپت سهام بیت کوین) ۶۴٬۰۰۰ بلاک بیت کوین یا تقریباً ۱۵ ماه تنظیم می‌شود. این بدان معنی است که هر استیک به طور خودکار منقضی می‌شود و پس از این بازه زمانی برای برداشت در دسترس خواهد بود.

با این حال، استیک‌کنندگان می‌توانند هر زمان که بخواهند، قبل از انقضا استیک خود را بر حسب تقاضا، آن‌استیک (Unstake) کنند. یک دوره آزادسازی آنچین ۱٬۰۰۹ بلاک بیت کوین (تقریباً ۷ روز) وجود خواهد داشت که پس از آن استیک منقضی می‌شود و برای برداشت در دسترس خواهد بود.

تراکنش‌های مورد نیاز

تمام تراکنش‌های فاز اول، تراکنش‌های بیت‌کوین هستند و شامل موارد زیر است:

استیکینگ: استیک‌کنندگان بیت‌کوین، تراکنش‌های استیکینگ بیت‌کوین را ایجاد کرده و آن‌ها را به بلاکچین بیت‌کوین ارسال می‌کنند.

آزادسازی و برداشت زودهنگام: برای آزادسازی و برداشت یک استیک قبل از انقضای آن، استیک‌کننده یک تراکنش آزادسازی استیک و سپس یک معامله برداشت ایجاد می‌کند.

انقضای خودکار و برداشت: بیت کوین استیک‌شده پس از ۶۴٬۰۰۰ بلاک بیت کوین به طور خودکار منقضی می‌شود، مگر اینکه قبلاً توسط استیک‌کننده آزاد شده باشد. برای برداشت بیت کوین منقضی شده، استیک‌کننده یک معامله برداشت ایجاد می‌کند.

هیچ تراکنش یا پیام دیگری وجود ندارد که استیک‌کنندگان در فاز اول امضا (Sign) کنند.

توجه داشته باشید که استیک‌کنندگان امضایی برای اسلشینگ (Slashing) اثبات سهام امضا نمی‌کنند. بنابراین، هیچ اسلشینگی در بیت کوین استیک‌شده در فاز اول وجود ندارد.

ارزش کل اولیه استیکینگ

به دلایل امنیتی، سقف استیکینگ اولیه ۱٬۰۰۰ بیت کوین خواهد بود. با گذشت زمان در طی فاز ۱، این محدودیت کمتر خواهد شد.

اولین ورود، اولین خروج: هر استیک بر اساس ترتیب آن در بلاکچین بیت کوین، تا زمانی که سقف آن به پایان برسد، با سیاست اولین ورود، اولین خروج (FCFS) پذیرفته می‌شود.

استیک سرریز و طراحی بدون‌صف: استیکی که در زمان رسیدن به سقف ایجاد شود، به عنوان استیک اضافی تلقی شده و باید آزادسازی و برداشت شود. هیچ صف استیکینگی وجود ندارد و اگر فضا برای استیک جدید پس از آزاد شدن استیک پذیرفته شده مجدداً باز شود، استیک اضافی به طور خودکار فضای خالی را پر نمی‌کند. در عوض، تراکنش‌های استیکینگ جدیدی باید برای پر کردن ظرفیت جدید ارائه شوند. این طراحی بدون صف در نظر گرفته شده است تا کاربران را از حفظ استیک اضافی در سیستم منصرف کند.

محدودیت در هر تراکنش استیکینگ

همراه با سقف استیکینگ اولیه ۱٬۰۰۰ بیت کوین، محدودیت‌هایی نیز برای هر تراکنش استیکینگ وجود دارد:

حداقل استیک، ۰.۰۰۵ بیت کوین: این محدودیت برای این است تا اطمینان حاصل شود مبلغ استیک بتواند کارمزد تراکنش آزادسازی (۰.۰۰۱۶ بیت کوین، که به استخراج‌کننده بیت کوین می‌رسد) و هزینه تراکنش برداشت (قابل تنظیم توسط استیک کننده) را پوشش دهد.

حداکثر استیک، ۰.۰۵ بیت کوین: این محدودیت حداکثری کوچک برای تشویق مشارکت گسترده است. این امر تضمین می‌کند که کل سقف برای پر شدن، حداقل به چند بلاک بیت کوین برای تراکنش‌های استیک نیاز داشته باشد. این امر باعث می‌شود یک نهاد واحد نتواند یک بلاک بیت‌کوین را بخرد و کل سقف را از آن، خود کرده و بقیه را در این فرآیند تحت فشار قرار دهد.

به این ترتیب، برای تشویق مشارکت گسترده و واقعی، از تمرکز بیش از حد استیک جلوگیری می‌شود.

سیستم امتیاز و کمیسیون

هیچ پاداش مستقیمی برای استیکینگ در فاز اول وجود نخواهد داشت؛ زیرا هنوز زنجیره اثبات سهام فعالی وجود ندارد. در عوض، یک سیستم امتیازی، فعالیت‌های هر استیک‌کننده را اندازه‌گیری می‌کند که توسط کلید عمومی استیک‌کننده ردیابی می‌شود.

در طول سقف اولیه ۱٬۰۰۰ بیت کوین، ۳٬۱۲۵ امتیاز بابیلون به ازای هر بلاک بیت کوین تخصیص خواهد یافت. ۳٬۱۲۵ امتیاز به طور متناسب بین تمام استیک‌های فعال در آن بلاک تخصیص می‌یابد. استیک با وضعیت متفاوت، مانند سرریز، در حال آزاد شدن، آزادشده و برداشت شده، هیچ امتیازی دریافت نخواهند کرد.

برای هر استیک فعال، هم استیک‌کننده و هم ارائه‌دهنده فاینالیتی آن امتیاز دریافت می‌کنند و ارائه‌دهنده فاینالیتی بر اساس نرخ کمیسیون خود درصد می‌گیرد.

مثال: پس از پر شدن سقف ۱٬۰۰۰ بیت کوین، استیک فعال با ۰.۰۵ بیت کوین، مقدار ۰.۱۵۶۲۵ = ۳٬۱۲۵*۰.۰۵/۱۰۰۰ امتیاز به ازای هر بلاک بیت کوین کسب می‌کند. اگر ارائه‌دهنده فاینالیتی ۵٪ کارمزد دریافت کند، استیک کننده ۰.۱۴۸۴۳۷۵ = ۰.۱۵۶۲۵*۰.۹۵ امتیاز به ازای هر بلاک بیت‌کوین و ارائه‌دهنده فاینالیتی در زمانی که استیک فعال است، ۰.۰۰۷۸۱۲۵ = ۰.۱۵۶۲۵*۰.۰۵ امتیاز به ازای هر بلاک دریافت می‌کند. بیش از ۴٬۰۰۰ بلاک بیت کوین (حدود یک ماه)، با فرض اینکه سقف پر می‌ماند، سهامدار ۵۹۳.۷۵ = ۴۰۰۰*۰.۱۴۸۴۳۷۵ امتیاز و ارائه‌دهنده فاینالیتی از این استیک ۳۱.۲۵ = ۴۰۰۰*۰.۰۰۷۸۱۲۵ امتیاز جمع می‌کند.

امتیاز ۳٬۱۲۵ به ازای هر بلاک بیت کوین فقط در طول سقف اولیه ۱٬۰۰۰ بیت کوین اعمال می‌شود. این مورد و همچنین سقف استیک، ممکن است در فاز اول تغییراتی نیز داشته باشند.

نکته: امتیازها آیتم‌های مجازی بدون ارزش پولی هستند و نمی‌توانند به توکن، دارایی دیجیتال یا هر شکلی از ارز تبدیل شوند. آنها هیچ نوع دارایی را نشان نمی‌دهند و نمی‌توان آنها را با پول نقد یا هر چیز با ارزشی بازخرید کرد. امتیازها غیرقابل انتقال هستند، به این معنی که نمی‌توانید آنها را بفروشید، معامله کنید یا انتقال دهید. هر گونه تلاش برای انجام این کار نامعتبر است؛ مگر اینکه به صورت کتبی در وب سایت اجازه داده شود. بابیلون این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که برنامه امتیاز را در هر زمان تغییر دهد یا به پایان برساند، از جمله تغییر نحوه کسب امتیاز یا در دسترس بودن آنها با یا بدون اطلاع قبلی. امتیاز ممکن است در همه مناطق ارائه نشود.

کاربران موافقت می‌کنند که در هیچ‌گونه اقدام دستکاری یا مخرب مربوط به امتیازات یا توزیع دارایی دیجیتال از طرف بابیلون یا شرکای آنها شرکت نکنید. این امر شامل مواردی مانند ایجاد چندین حساب برای دریافت امتیاز یا دارایی اضافی، استفاده از ربات‌ها یا اسکریپت‌ها برای خودکارسازی مطالبات (Claims) یا پیوستن به طرح‌هایی است که تعداد یا ارزش امتیازها یا دارایی‌ها را افزایش می‌دهد. اگر هر یک از این کارها انجام شود، بابیلون یا شرکای آنها می‌توانند امتیازات و دسترسی کاربر را لغو کنند و به‌طور خصوصی یا عمومی توضیح دهند که چرا این اقدام انجام شده است.

کمیته نظارت

در فاز اول، کمیته نظارت (Covenant Committee) یک طرح راستی‌آزمایی چند امضایی برای ایمن‌سازی فرآیند آزادسازی لحظه‌ای است. وظیفه کمیته این است که تراکنش‌های آزادسازی ارائه شده توسط استیک‌کنندگان را امضا کند. این کار به کمیته اجازه می‌دهد صحت و امنیت تراکنش را تأیید کند.

توجه داشته باشید که کمیته نظارت نمی‌تواند بیت کوین استیک‌کنندگان را به سرقت ببرد و از انقضا و قابل برداشت شدن استیک جلوگیری کند، حتی اگر کمیته به خطر بیفتد.

کمیته نظارت به‌عنوان یک طرح چند امضایی ۶ از ۹ امضا عمل می‌کند و هر کلید در اختیار نهادهای معتبر از بخش‌های مختلف صنعت قرار دارد. این کلیدها در اختیار نهاد‌های زیر هستند:

AltLayer (۱ کلید) – ارائه دهنده خدمات رولاپ به عنوان یک سرویس

Babylon Labs (۳ کلید) – تیم توسعه اصلی پشت پروژه

CoinSummer Labs (1 کلید) – وابسته به ارائه‌دهنده خدمات استیکینگ (StakeFish) و یک استخر استخراج (F2Pool)

Cubist (۱ کلید) – ارائه‌دهنده زیرساخت استیکینگ ایمن

Informal Systems (1 کلید) – ولیدیتور اکوسیستم کازموس

RockX (۱ کلید) – ولیدیتور PoS و ارائه دهنده لیکویید استیکینگ

Zellic (۱ کلید) – حسابرس امنیتی

روش‌های استیکینگ در بابیلون

چندین روش برای استیکینگ وجود دارد:

اپلیکیشن وب رسمی: اپلیکیشن وب رسمی بیت‌کوین استیکینگ فهرستی از ارائه‌دهندگان نهایی تأییدشده را برای اختصاص استیک به استیکرها فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت‌نام و تأیید ارائه‌دهندگان نهایی برای فاز ۱، لطفاً به راهنمای ثبت‌نام ارائه‌دهنده نهایی مراجعه کنید.

سرویس‌های شخص ثالث: مانند وب سایت‌های استیکینگ شخص ثالث، راه‌حل‌های حضانتی و APIها.

ابزارهای رابط خط فرمان (CLI): مناسب برای کاربران حرفه‌ای (لینک CLI).

همچنین پروتکل‌های LST (توکن‌های لیکوییداستیکینگ) وجود دارند که در شبکه اصلی استیکینگ بیت‌کوین بابیلون مشارکت خواهند کرد. لطفاً توجه داشته باشید که با شرکت در پروتکل‌های LST، شما به طور مستقیم در شبکه اصلی استیکینگ بیت‌کوین بابیلون شرکت نمی‌کنید، زیرا استیکینگ و امتیازات هر دو توسط پروتکل‌های LST مدیریت می‌شوند.

مهم است که بدانید بابیلون هیچ‌گونه بازبینی یا تأییدی بر LSTها، کدهای LST یا سایر شرکت‌کنندگان در اکوسیستم، از جمله هر گونه سرویس‌های شخص ثالث ندارند، بنابراین احتیاط کنید و تحقیقات و بررسی‌های خود را قبل از استفاده از آن‌ها انجام دهید. به عنوان یک قانون کلی، استیک‌کنندگان همیشه باید تحقیقات و بررسی‌های خود را قبل از شرکت در بلاکچین بیت‌کوین یا استیکینگ بیت‌کوین انجام دهند.

توجه داشته باشید که کیف پول‌های پشتیبانی شده شامل کیف پول‌های زیر هستند:

Binance Web3 Wallet

Bitget Wallet

imToken

Keystone

OKX Web3 Wallet

OneKey

TOMO

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد