تاریخ روز درختکاری در تقویم ۱۴۰۲ چه روزی است؟

در این مطلب با تاریخ روز درختکاری در تقویم شمسی، قمری و میلادی و هدف از نامگذاری این روز آشنا خواهید شد.

تاریخ روز درختکاری در تقویم ۱۴۰۲ چه روزی است؟
صفحه اقتصاد -

در مطلب پیش رو قصد داریم از روز درختکاری و تاریخ دقیق روز درختکاری در تقویم سال ۱۴۰۲ بگوییم ، پس با ما همراه شوید :

تاریخ دقیق روز درختکاری در تقویم سال ۱۴۰۲

تاریخ روز درختکاری در تقویم شمسی برابر است با:

یکشنبه روز ۱۵ ماه اسفند سال ۱۴۰۲

تاریخ روز درختکاری در تقویم قمری برابر است با:

روز ۳ ماه شعبان سال ۱۴۴۵

تاریخ روز درختکاری در تقویم میلادی برابر است با:

روز ۶ ماه مارس سال ۲۰۲۳

روز درختکاری..

هدف از روز درختکاری چیست؟

روز درختکاری از زمان باستان تا بحال نسل به نسل مانده و گشته تا به دوران ما رسیده ، این روز در ۱۵ اسفند به صورت یک جشن سراسری در کل کشور برگزار می شده و افراد حاضر در جشن به کاشت نهال می پرداختند ، همه ساله نیز در کشور ما مردم با حضور در پارک ها و بوستان ها مشغول کاشت نهال می شوند .

کاشت درخت به تامین منابع چوبی ، اکسیژن کافی برای تنفس و همین طور جلوگیری از بروز حوادث ناشی از سیل ها کمک می کند ، با کاشت هر نهال به آیندگان خود زندگی می بخشیم ، همچنین برخی از گیاهان نیز هستند که حکم دارو برای انسان دارند .

این جشن و روز در کشورهای بسیار دیگری نیز برگزار می شود .

روز درختکاری

علت نامگذاری روز درختکاری

روز درختکاری می‌تواند آشتی بین انسان با طبیعت باشد و یادآور این مهم باشدکه چطور ما از دل طبیعت خلق شدیم و چطور باید آن را پاس بداریم. با اینکه موضوع محیط زیست در ایران در وضعیت مطلوب به سر نمی‌برد، با این حال،پاس داشت روز درختکاری شاید برای انسانهای خردمند،طرفدار محیط زیست و فرهنگ دوست کشور عزیزمان ایران زنگ بیدار باشی برای تغییر در جلوگیری از روند روز افزون تخریب محیط زیست و منابع طبیعی کشور باشد.

دو شهروندآمریکایی بنامهای “جی استرلینگ مورتون(J.Sterling Morton) و همسرش کارولین جوی” فرانسوی در سال ۱۸۵۴ از ایالت میشیگان به سرزمین تازه شکل گرفته ایالت نبراسکای امریکا، که سرزمینی فاقد درخت وفضای سبز بود نقل مکان کردند. وی در تلاش برای ترغیب درختکاری به منظور بهبود محیط زیست و زیباسازی چشم‌انداز محیط پیرامون شهر و روستا بود. که “در سال ۱۸۷۲ در ۱۰ آوریل،(۲۱فروردین ماه) ایده او برای پاسداشت روزی برای کاشت نهال” و توجه به درختان ودرختکاری منجر به نامگذاری روزی بنام “روز درختکاری” شد. در آن روز در سرزمین ایالت نبراسکا نزدیک به یک میلیون اصله درخت کاشته شد.

 “استرلینگ مورتون” از سال ۱۸۹۳ تا ۱۸۹۷ به عنوان وزیر کشاورزی ایالات متحده در زمان رئیس جمهور گروور کلیولند خدمت کرد. امروز، تمام ۵۰ ایالت آمریکا و همچنین بسیاری از کشورهای جهان، روز کاشت درخت را گرامی می‌دارند. “در ایران نیز از قدیم الایام (ایران باستان) روز ۱۵ اسفند را جشن درختکاری می‌نامیدند” ، که این روز نسل به نسل منتقل شده است. به همین دلیل از روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند به عنوان “هفته منابع طبیعی نامگذاری” شده است که روز اول آن “روز درختکاری” نام دارد.

روز درختکاری1

روز درختکاری از کجا درخت بگیریم

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران گفت: برای ایام درختکاری، شهروندان می‌توانند درخواست‌های خود را برای دریافت درخت مثمر و غیرمثمر به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند.

علی محمد مختاری افزود: شهروندان می‌توانند به ۸۳ مرکز آموزش گل و گیاه در شهر تهران درخواست خود را ارایه و درختان مثمر و غیر مثمر دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران گفت: شهروندان در مراکز آموزش گل و گیاه، آموزش‌های تئوری و عملی دریافت می‌کنند و می‌توانند در همین مراکز ثبت نام کنند و گونه مورد نیاز خود چه مثمر و چه غیرمثمر را انتخاب کنند و پس از هماهنگی عوامل خدمات شهری و فضای سبز، دو کارگر به همراه یک کارشناس با کارت شناسایی به منازل شهروندان مراجعه می‌کنند و درخت انتخابی شهروند را که بیشتر مثمر است، رایگان می‌کارند.

علی محمد مختاری افزود: در هنگام کاشت درخت برای شهروندان در ایام منتهی به روز درختکاری بروشور نحوه نگهداشت گونه انتخابی شهروندان داده می‌شود و به این ترتیب با کمک شهروندان برای توسعه فضای سبز اقدام می‌کنیم تا شهری سبز و زیبا داشته باشیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد