تاریخ ولادت امام حسین (ع) در تقویم ۱۴۰۲ چه روزی است؟ / ولادت امام حسین(ع) روز پاسدار

در این مطلب به بررسی تاریخ روز ولادت امام حسین (ع) و روز پاسدار و همچنین علت نامگذاری این روز خواهیم پرداخت.

تاریخ ولادت امام حسین (ع) در تقویم ۱۴۰۲ چه روزی است؟ / ولادت امام حسین(ع) روز پاسدار
صفحه اقتصاد -

روز ولادت امام حسین (ع) در تقویم کشورمان به نام روز پاسدار نامیده شده است در این مطلب با تاریخ روز ولادت امام حسین (ع) در تقویم 1402، روز پاسدار و علت نامگذاری آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

ولادت امام حسین (ع) چه روزی است؟

تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام در تقویم شمسی :

روز سه شنبه ۲۴ بهمن سال ۱۴۰۲

تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام در تقویم قمری :

۳ شعبان سال ۱۴۴۵

تاریخ ولادت امام حسین علیه السلام در تقویم میلادی :

۱۳ فوریه سال ۲۰۲۴

ولادت امام حسین

تولد امام حسین (ع) چندم شعبان است

روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت دومین فرزند برومند حضرت علی و فاطمه، که درود خدا بر ایشان باد، در خانه‌ ی وحی و ولایت، چشم به جهان گشود.

حسین بن علی (ع) فرزند حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و امام سوم شیعیان است و بی شک ایشان یکی از چهره های بزرگ تاریخ جهان هستند که سالیانه دهها میلیون نفر به زیارت ایشان میروند و در اربعین حسینی تعدادی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر زائران حضرت، یک راهپیمایی بی نظیر در دنیا را ایجاد می کنند.

ایشان در مدینه چهره به جهان گشود و نقل است که در روز ولادت ایشان، پیامبر(ص) گریستند و از شهادتشان خبر دادند.

پیامبر(ص) در وصف امام حسین (ع) از جملات زیادی مانند سید الشباب اهل الجنه و ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه استفاده کرده اند.

ابوعبداللَّه، کنیه و سید شباب اهل الجنه، سبط النبی، مبارک و سیدالشهدا از القاب آن حضرت می‌باشند.

یکی از مهمترین رویداد های سیاسی زمان امامت آن حضرت، مخالفت و موضع گیری در قبال ولیعهدی یزید لعنت الله و قیام بعد از مرگ معاویه است که منجر به شهادت ایشان و ۷۲ تن از یارانشان در کربلا گشت.

ولادت امام حسین1

روز پاسدار چه روزیه؟

۳ شعبان روز ولادت امام حسین علیه السلام را روز پاسدار نامگذاری نموده اند.

دلیل نامگذاری روز پاسدار

پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است و پاسداران، کسانی هستند که در حساس ترین لحظات تاریخ، از میان مردمان برمی خیزند و همچون دژی استوار، مردانه در راه رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمی دارند. تشابه عملکرد و هم خوانی اهداف پاسداران با سیره عملی امام حسین علیه السلام، موجب شد تا روز تولد مبارکش به عنوان «روز پاسدار» تعیین شود.

درهمین راستا سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار تصویری جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درصفحه اینستاگرامش، ضمن تبریک روز پاسدار، علت انتخاب سالروز میلاد سیدالشهدا(ع) به عنوان روز پاسدار را بیان کرد.

ولادت امام حسین2

محسن رضایی نوشت:"سال اول تشکیل سپاه، مفصل بحث شد که چه روزی را به عنوان روز پاسدار انتخاب کنیم. پس از شنیدن نظرات مختلف، روز ولادت حضرت ابا عبدالله امام حسین (ع) را انتخاب کردیم. دلیل این انتخاب آن بود که پاسداران حاضر بودند برای دفاع از مردم واسلام تا پای جان فداکاری کنند. این روحیه را در طول تاریخ و دریاران امام حسین (ع) دیده بودیم. از زمان تأسیس سپاه تا امروز با فداکاری و جانبازی پاسداران انقلاب، ده ها خطر بزرگ ازسر مردم، ایران ونظام اسلامی رفع شده است. این روز را به همه پاسداران ایران اسلامی تبریک می‌گویم. "

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد