کالابرگ الکترونیکی در کل کشور اجرا می شود؟

یارانه ۴۰۰ هزار تومانی حذف می شود؟

طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا می باشد. آیا یارانه نقدی حذف می شود؟

یارانه 400 هزار تومانی حذف می شود؟

صفحه اقتصاد - آسیه کرمی: معاون اقتصادی رییس جمهور در خصوص اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: این طرح به صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا می باشد.
موضوع داغ این روزها اجرای کالابرگ است و همه می خواهند بدانند که آیا یارانه نقدی آنها قطع می شود و جای خود را به کالابرگ می دهد. بر همین اساس ما هرآنچه که مسئولین گفته اند را شرح داده ایم اما باید تا تعیین تکلیف کامل مسئله کالابرگ منتظر بود که ببینیم آیا مردم طرح کالابرگ الکترونیک را خواهند پذیرفت یا یارانه را.

گفتنی است که هنوز مسئولین اعلام نکرده اند که در صورت اجرای کالابرگ یارانه قطع می شود یا خیر.

با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را تکمیل کرده است و با توجه به اعلام دولت به‌ نظر می‌رسد که با اجرای این طرح یارانه نقدی حذف و با کالابرگ جایگزین شود. البته در این خصوص سوالات زیاد است که آیا با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک یارانه حذف می شود یا کالابرگ در کنار یارانه می ماند؟ آیا کالابرگ در کل کشور اجرایی می شود؟

بر اساس خبرها گفته می شود استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی خانوارهایی که خواستند می توانند از استفاده کنند و افرادی که خواستند می توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ خواهد شد و خانوارها در یک بازه زمانی معین می توانند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا پول آن را برداشت کنند.

موضوع کالابرگ الکترونیکی اواخر سال قبل و هم‌زمان با بررسی بودجه در مجلس عنوان شد، و مقرر شد که همزمان با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال، دولت به‌ازای افزایش قیمت‌ها به‌جای یارانه طرح کالابرگ را اجرایی کند.

در این طرح مقرر شده بود خانوارها کالاهای اساسی را با نرخ ترجیحی خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت با عنوان کالابرگ واریز کند، در باره شیوه اجرای این طرح ابهامات زیادی ایجاد شد که بدون پاسخ ماندند.

دولت تصمیم به ایجاد سامانه طرح کالابرگ الکترونیکی گرفت و ارز ترجیحی را حذف و اعلام کرد تا زمان آماده شدن زیرساخت لازم برای طرح کالابرگ الکترونیکی یارانه نقدی پرداخت می شود.

کالابرگ الکترونیکی

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها، معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی گفته است: این طرح به صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا می باشد و در صورت رفع ایرادات در کل کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

سامانه کالابرگ الکترونیک تکمیل شد

طرح کالابرگ الکترونیکی به معیشت مردم مربوط است که حساسیت‌های زیادی روی آن وجود دارد و هر گونه اقدام نسنجیده در سیاست‌های پرداخت یارانه‌ای می‌تواند موجب نارضایتی مردم شود. بر همین اساس دولت به‌ صورت مرحله‌ای و پس از اطمینان کامل از آماده بودن شرایط لازم آن را به مرحله اجرا می گذارد.

طی یکی دو هفته ی اخیر بود که دولت اعلام کرد مقدمات سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مهیا شده و این طرح فعلا در یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرا می شود. و در صورت موفقیت پس از یک ماه از اجرای آزمایشی، در کل کشور اجرا خواهد شد.

شهباز حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نحوه اجرای کالابرگ الکترونیکی اظهار داشته است: آنچه که سال گذشته مقرر شد این بود که قیمت سبد معیشتی مردم طبق قیمت‌های شهریور سال 1400 باشد و اختیارات لازم به دولت داده شد.

وی همچنین ادامه داد: توزیع کالابرگ الکترونیکی یکی از وظایف دولت بود که طبق نیاز خانوارها صورت گیرد اما عده ای از خانوارها جزو دهک دهم به حساب می آینذ و نیازی به یارانه معیشتی نخواهند داشت.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر کار اعلام کرده که توزیع کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی قرار است در استان هرمزگان اجرا می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بر اساس گفته وزیر کار، کالابرگ در اختیار افراد قرار داده می‌شود و افرادی که بخواهند از کالابرگ استفاده کنند از پول معیشتی آنها کم می شود.

طبق گفته ی این مسئول، با توجه به افزایش یک شبه قیمت برخی کالاها، مبلغی که به عنوان یارانه به خانوارها داده می شود نمی‌تواند نیازهای آن‌ها را تأمین کند اما قیمت کالاهای اساسی دولتی ثابت و مشخص است و سریعتر هم به دست مردم خواهد رسید. و بهتر بود که دولت کالابرگ الکترونیکی را از ابتدا با قیمت ثابت توزیع می‌کرد و هر خانواری طبق نیاز خود از آن استفاده می‌کرد.

کالابرگ الکترونیکی

آیا یارانه نقدی حذف و کالابرگ الکترونیک جایگزین می شود؟

یکی از ابهاماتی که در خصوص اجرای این طرح وجود دارد نحوه تأمین مالی آن می باشد زیرا طبق شنیده‌ها، اعتباری را برای هر فرد در نظر بگیرد و افراد طبق این اعتبار بتوانند فهرستی از کالاهای تعیین‌شده را خریداری کنند، و اینگونه به‌ نظر می‌رسد که ارزش نقدی این اعتبار به فروشگاه‌هایی که این‌دست کالاها را به مردم ارائه می کنند پرداخت می شود.
این مبحث نیاز به منابع مالی دارد، در پاسخ به این ابهام، وزارت اقتصاد گفته است که مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متأثر می‌کند، نیاز بود دولت با اطمینان در خصوص زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تأمین کالا و خریدهای مردم به وجود نیاید.

طبق اعلام این وزارتخانه ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی عنوان شده که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان می باشد، به‌عبارت دیگر دولت همان بودجه‌ای را که برای پرداخت یارانه ماهانه مورد استفاده قرار می‌دهد برای تأمین مالی طرح کالابرگ در نظر گرفته است و قرار نیست بار مالی جدیدی به دولت تحمیل شود.

اجرای آزمایشی این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد به نظر می رسد که دولت قصد ندارد هم‌زمان یارانه‌های نقدی را حفظ و هم کالا‌برگ الکترونیکی را به خانوارها ارائه کند بر همین اساس میزان رضایت مردم در مرحله اجرای آزمایشی تعیین کننده ادامه دار بودن این طرح در کل کشور خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان