یارانه کدام دهک ها افزایش می یابد؟ | جزئیات جدید طرح های تشویقی کالابرگ الکترونیک

صفحه اقتصاد- در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه یارانه کدام دهک ها افزایش می یابد؟ | جزئیات جدید طرح های تشویقی کالابرگ الکترونیک پرداخته شده است.

یارانه کدام دهک ها افزایش می یابد؟ | جزئیات جدید طرح های تشویقی کالابرگ الکترونیک

صفحه اقتصاد - در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه یارانه کدام دهک ها افزایش می یابد؟ | جزئیات جدید طرح های تشویقی کالابرگ الکترونیک پرداخته شده است.
بر اساس گفته ی معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا، با توجه به اینکه بیشتر ۵ دهک درآمدی پایین جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک، استقبال کرده اند دولت در قالب طرح تشویقی مبلغ مازادی را از ماه های بعد به حساب این افراد واریز می کند تا بتوانند کالای بیشتری خریداری کنند.
همانگونه که می دانید اجرای طرح کالابرگ از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در تعدادی از استان های کشور به شکل آزمایشی شروع شد اما آرام آرام در اسفندماه به کل کشور به ویژه پایتخت تعمیم داده شد. بر اساس گفته ی مسئولین استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی کاری کاملا اختیاری می باشد و اجرای طرح کالابرگ به این معنی نمی باشد که افراد قادر به برداشت یارانه نقدی خود نباشند.

بر اساس خبرها، احسان مطهری مطلق، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) در گفت و گویی در مورد آخرین خبرها از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در کشور عنوان کرده است: از ۱۵ اسفندماه که طرح در سراسر کشور اجرا شده است مردم برای خرید کالا از یارانه فروردین خود نیز استفاده کردند و همچنین از ۱۵ فروردین ماه از یارانه اردیبهشت ماه خود در حال خرید و استفاده می باشند. در این زمان ما به طور کامل یکبار سیکل کالابرگ را در سراسر کشور انجام داده ایم و در حال حاضر در سیکل دوم اجرای آن هستیم.

مطهری با اشاره به گروهی که بیشترین استفاده از کالابرگ الکترونیکی در این بازه زمانی را داشتند اشاره ای داشت و گفت: در این مدت اجرای این طرح ۵ دهک درآمدی پایین جامعه بیشترین میزان استقبال از کالابرگ را داشته اند.

این مسئول در خصوص طرح دولت برای ایجاد مشوق برای ترغیب مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیک اظهار داشت: وظیفه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد این است که براساس قانون بودجه ۱۴۰۲ یک آیین نامه اجرایی درباره طرح های تشویقی تدوین و در آن محل و میزان منابع را تعیین کنند. بر همین اساس در این آیین نامه اولویت طرح های تشویقی برای ۵ دهک پایین جامعه می باشد که جلسات آن از اسفند سال ۱۴۰۱ شروع شده است و در حال حاضر در دست بررسی می باشد و دولت تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری موظف و مهلت دارد این آیین نامه را تدوین کند ولی شاید تدوین آن زودتر انجام شود. شاید زمانی که دولت یارانه بعدی را پرداخت کند این طرح تشویقی در آن اعمال بشود.

وی عنوان کرد: تدوین این آیین نامه باعث می شود تا ۵ دهک پایین جامعه از طریق کالابرگ الکترونیک دریافتی بیشتری نسبت به یارانه خود داشته باشند. و مبلغ آن هنوز تعیین نشده است و بر سر آن اختلافاتی وجود دارد. اما در صورتی که فردی جز دهک سوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی باشد علاوه براین ۴۰۰ هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار وی خواهد بود تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری را خریداری کند. در واقع شارژ ریالی بیشتری برای این دهک ها صورت خواهد گرفت تا بتوانند از ۱۰ قلم کالای اعلامی موجود، تعداد بیشتری کالا را خریداری کنند.

به گفته ی معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا، برداشت از حساب یک ماه زودتر باعث شده تا علاوه بر میزان اتصال فروشگاه ها به سامانه "شما" و میزان استفاده پایتخت نشین ها برای خرید کالا بیشتر گردد. در این زمان اکثر کسانی که مراجعه نموده اند درصد قابل توجهی از یارانه نقدی خود را کالا خریداری کرده اند.

مطهری ضمن اشاره به گروه کالایی که بیشتر خریداری شده، خاطرنشان کرد: مردم در این زمان بیشتر روغن و برنج از طریق کالابرگ الکترونیک خریداری کرده اند.

بر اساس بررسی ها سرپرستان خانوار در صورتی که بخواهند ریز تراکنش های خرید خود از طریق کالابرگ را مشاهده کنند می توانند از طریق اپلیکیشن "شما" اطلاعات حساب خود را مشاهده کنند.

همچنین گفته شده است که میزانی که از اعتبار سرپرستان خانوار برداشته می شود در حال حاضر بر اساس جدول قیمتی می باشد که سال گذشته در آن قیمت ها اعلام گردید و میزان برداشت در حال حاضر طبق آن می باشد. مطهری عنوان کرد: اگر مسئولان مربوطه تغییر قیمت را به ما اعلام کنند ما تغییر را در سیستم و سامانه ایجاد خواهیم کرد اما در حال حاضر جدول قبلی به قوت خود پایدار است.

جدول کالاهای طرح کالابرگ الکترونیکی خرید و جزئیات خرید آنها را نشان می دهد، مشاهده کنید:

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان