محمد حسن دهقان کارشناس اقتصادی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

در نرخ بیکاری افرادی را که در جمعیت غیرفعال هستند، مشاهده نمی کنیم

یک کارشناس اقتصادی گفت: فرمول نرخ بیکاری آمار دقیقی از میزان جمعیت شاغل کشور را نشان نمی دهد، که در فرمول نرخ بیکاری فقط افرادی که از بازار کار خارج شده‌اند.

در نرخ بیکاری افرادی را که در جمعیت غیرفعال هستند، مشاهده نمی کنیم

یک کارشناس اقتصادی گفت: فرمول نرخ بیکاری آمار دقیقی از میزان جمعیت شاغل کشور را نشان نمی دهد، که در فرمول نرخ بیکاری فقط افرادی که از بازار کار خارج شده‌اند و از اشتغال قطع امید کرده‌اند، بیکار تلقی می‌شوند. در نتیجه ما در نرخ بیکاری افرادی را که در جمعیت غیرفعال هستند، مشاهده نمی کنیم.

محمد حسن دهقان کارشناس اقتصادی در گفت وگو با پایگاه خبری صفحه اقتصاد با بیان اینکه افزایش تولید زمینه ساز افزایش میزان اشتغال در کشور می شود گفت:

با کاهش تولید و پدید آمدن رکود در کشور میزان اشتغال کاهش در بخش کارگری کمتر می شود و در نتیجه سرمایۀ کمتری مورد استفاده قرار می گیرد؛ در چنین شرایطی اقتصاد دارای منابع بیکاری است که این منابع می توانست برای تولید کالا و خدمات از آن استفاده شود اما از این سرمایه ها در راستای افزایش تولید کشور استفاده نشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه راهکار اقتصاد مقاومتی جهت کاهش نرخ بیکاری ، تولید است اما تولید نه به هر قیمتی گفت: تولید باید در راستای کالا های استراتژیک، آینده دار و دانش بنیان باشد که این خود باعث افزایش استقلال کشور، افزایش قدرت اقتصادی کشور ، افزایش بهروری و کاهش نرخ بیکاری می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در یک زمانی کشور آلمان با تورم ها و بی ارزشی پول مواجه شد چطور صنعتش را راه اندازی کرد گفت: آلمان بعد از جنگ جهانی به عنوان یک کشور شکست‌خورده از جنگ با مشکلات وحشتناکی دست به گریبان شد. که می توان به تورم میلیونی اشاره کرد، این مشکلات در کنار خسارات شدید جنگ و از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های این کشور، کاهش درآمدهای موثر دولت را در پی داشت و دولت آلمان برای تامین منابع مالی اقدام به چاپ پول کرد.

او بیان کرد: این راهبرد باعث به وجود آمدن ابر تورم شد اما کارشناسانی از جمله شاخت به این باور بودند که باید ساختار اقتصادی آلمان را تولید محور کرد و از صادرات حمایت اعتباری کردند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تزریق هدفمند اعتبار برای حمایت از صنایع پیشران و بهبود قدرت خرید کارگران یکی دیگر از این اقدامات بوده است.

دهقان اظهار کرد: مهم ترین عامل ایجاد مکانیزم انتشار پول بود به این معنی که بانک های تخصصی ایجاد شدند و اقدام به خلق پول هدفمند ایجاد شد این امر باعث رشد اقتصاد چشم گیر و مهار ابر تورم اقتصادی آلمان شد.

دهقان با بیان اینکه هیچ زمانی کارشناسان نمی گویند آمارها در رابطه با نرخ بیکاری اشتباه است گفت: اما باید به این نکته توجه کرد که در فرمول نرخ بیکاری فقط افرادی که از بازار کار خارج شده‌اند و از اشتغال قطع امید کرده‌اند، بیکار تلقی می‌شوند.

در نتیجه ما در نرخ بیکاری افرادی را که در جمعیت غیرفعال هستند، مشاهده نمی کنیم.

دهقان با بیان اینکه تعداد زیادی از افراد در جمعیت غیرفعال هستند (حدود هزار و صد نفر) این نرخ بیکاری نمی‌تواند نشان دهد وضعیت اشتغال بهتر شده است افزود: ما در سال 98 افزایش زیادی در جمعیت غیر‌فعال داشتیم. افزایش افرادی که از بازار کار خارج شده‌اند، موجب شده نرخ بیکاری کاهش پیدا کند. در اصل کاهش نرخ بی‌کاری ناشی از کاهش نرخ مشارکت بوده است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان