کاویان عبداللهی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

کسری بودجه بر دوش بازار سرمایه است

کاویان عبداللهی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به رشد بازار بورس گفت: مهمترین آن بحث نرخ بهره بین بانکی است

کسری بودجه بر دوش بازار سرمایه است

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه براین باور است: سرمایه گذاری که ما در بازار سرمایه انجام می دهیم یک سرمایه گذاری مولد است و مثل بازار ارز و طلا نیست. ما با سرمایه گذاری در بورس شاید بعضی وقت‌ها به شرکت کمک نکنیم ولی کاری که داریم انجام می دهیم سرمایه گذاری روی اقتصاد کشور است.

کاویان عبداللهی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با صفحه اقتصاد، با اشاره به رشد بازار بورس گفت: مهمترین آن بحث نرخ بهره بین بانکی است که ما شاهد رشد آن طی آخرین ارقام اعلام شده هستیم، رشد نرخ بهره بین بانکی می تواند برای بازار زیادی مضر باشد و می توانیم به عنوان رقیب این بازار در بازارهای مالی به آن نگاه کنیم. همچنین بحث اوراق قرضه را داریم، خصوصا اسناد خزانه‌هایی که توسط دولت انتشار داده می شود که بخشی از بازار را تشکیل می دهند که همیشه کار داریم و اگر انتشاری هم ایجاد نشود ما شاهد بحث عملیات بازار باز هستیم که توسط بانک مرکزی معاملات این اوراق در تایم معاملات بازار انجام می شود و می تواند روی بازار تاثیر بگذارد چرا که به خاطر بحث کسری بودجه‌هایی که وجود دارد نیاز است که یک بخشی از این بحث کسری بودجه و نیازهای دولت را از هرکجایی که می توانند تامین کنند.

وی ادامه داد: یکسری پارامترهایی داریم که خیلی پارامترهای خوبی بشمار می آید و می تواند برای بازار مفید واقع شود. یکی از این پارامترها بحث PE است که ما در بازار داریم خصوصا در نمادهایی که نمادهای بنیادین و بزرگ بازار هستند، ما شاهد این هستیم که این نمادها PE پایینی دارند که محکوم به رشد هستند حتی اگر تمامی شرایطی که نام بردم هم در شرایط بدی قرار گیرند، یعنی ابزارها اعم از نرخ بهره بین بانکی و اوراق‌های تامین مالی دولت که منتشر می شود حتی اگر این موارد شرایط بدی را برای بازار ایجاد کنند دارایی‌ها PE خوبی دارند که مجبور هستند، رشد کنند. چرا که PE چهار یا پنج خیلی پایینی است خصوصا در خیلی از صنایعی که داریم بعضا پایین‌تر از اینها هم می توانیم پیدا کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش، آیا دولت می تواند از طریق بورس تا حدودی اقتصادش را پویا نگه دارد؟ تصریح کرد: سرمایه گذاری که ما در بازار سرمایه انجام می دهیم یک سرمایه گذاری مولد است و مثل بازار ارز و طلا نیست. ما با سرمایه گذاری در بورس شاید بعضی وقت‌ها به شرکت کمک نکنیم ولی کاری که داریم انجام می دهیم سرمایه گذاری روی اقتصاد کشور است. یعنی برآوردی را برای خودمان ایجاد می کنیم که اگر اقتصادمان بزرگ‌تر شود و شرکت‌ها بتوانند درآمد و سود بیشتری را ایجاد کنند، قیمت‌ نمادها افزایش پیدا می کند و خیلی بهتر است ولی در مقابل ما یک محل‌های سرمایه گذاری مثل دلار، طلا و .. داریم که سرمایه گذاری در این دارایی‌ها بعضا باعث می شود که به بافت اقتصاد کشور لطمه وارد شود. پس بهتر است که بتوانیم سرمایه گذاران را به سمت بورس ترغیب کنیم.

عبداللهی در پایان اذعان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از کسری بودجه به دوش بازار بورس است. دولت باید راهکار اساسی در این زمینه برنامه ریزی کند. مهمترین و اولویت اصلی دولت باید این باشد که از افرادی که ثروتمند هستند و همیشه در حال فرار از مالیات هستند و همیشه پنهان بودند و تا به امروز نیز کسی به انها اعتراضی نشان نداده است باید به سمت این افراد برود .

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان