صفحه اقتصاد بررسی می کند:

مالیات بر حقوق چیست؟ + بررسی میزان مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱

توضیحاتی درباره چیستی مالیات بر حقوق و همچنین میزان مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۱ شمسی در صفحه اقتصاد منتشر شد!

مالیات بر حقوق چیست؟ + بررسی میزان مالیات بر حقوق سال 1401

در این مطلب از صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره چیستی مالیات بر حقوق و همچنین میزان مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۱ شمسی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. به تازگی و براساس خبرهای منتشر شده، میزان مالیات بر حقوق در سال 1401 شمسی اعلام شده است!

اما در ابتدا بد نیست بدانیم مالیات بر حقوق به عنوان یکی از بارزترین و رایج‌ ترین انواع مالیات ها چیست؟

تمامی افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند، حقوق دریافت می کنند و بیمه ی تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می شود، بایستی بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات ب حقوق به وزرات امور اقتصادی و دارایی پرداخت نمایند.

توجه داشته باشید میزان مالیات بر حقوق در هر سال متفاوت می باشد و براساس بخشنامه هایی به کلیه ی کارفرماها و بنگاه های اقتصادی ارسال می شود. کارفرما نیز موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر نماید و به حساب مشخص شده در وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

در نظام مالیاتی جمهوری اسلامی ایران، مالیات بر حقوق جزیی از بخش‌ های مالیات بر درآمد است! مالیات بر حقوق در ردیف مالیات‌ های مستقیم قرار دارد و با نسبت خاصی از درآمد شخصی تعیین می‌ شود (براساس ماده 86 قانون مالیات‌ های مستقیم (ق.م.م) و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جزو مالیات‌ های تکلیفی محسوب می شود. مالیات تکلیفی بدین معنا است که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌ کننده حقوق یعنی کارفرما است و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه‌ ای ندارند! شرکت‌ ها می‌ توانند به کمک نرم افزار حقوق و دستمزد، به راحتی محاسبه مالیات حقوق را انجام دهند).

اما میزان مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۱ شمسی به چه میزان است؟

در پاسخ بایستی گفت مالیات حقوق‌ های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد (در این گروه درآمدی، حداکثر مالیات ماهانه 940 هزار تومان خواهد بود)، از ۱۵ میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد (در این گروه درآمدی میزان مالیات بین 940 هزار تومان تا حداکثر 2 میلیون و 440 هزار تومان مالیات محاسبه خواهد شد) و از ۲۵ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان، ۲۰ درصد تعیین شد (در این گروه درآمدی نیز میزان مالیات از 2 میلیون و 440 هزار تومان تا 4 میلیون و 440 تومان خواهد بود). در این بین، حقوق های بیشتر از ۳۵ میلیون تومان نیز مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌ شوند (در این گروه درآمدی نیز حداقل میزان مالیات 4 میلیون و 440 تومان خواهد بود)!

همچنین این مالیات‌ ها شامل مابه‌ التفاوت هر پلکان می‌ شود.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان