گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از بررسی وضعیت گندم در سال ۱۴۰۱

آیا ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده است؟

در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه آیا ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده است؟و قیمت انواع گندم پرداخته ایم.

آیا ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده است؟

آسیه کرمی - صفحه اقتصاد - در این گزارش به توضیحاتی درباره اینکه آیا ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده و قیمت انواع گندم پرداخته ایم.

گندم یکی از غلات روزانه سفره های مردم جهان به ویژه ایران محسوب می شود، و براساس آمارها ایران از کشورهای پر مصرف گندم به حساب می آید، محصولی که اگر بر سفره هر ایرانی نباشد غذا به کامش نخواهد چسبید.
این محصول مهم امسال در سراسر جهان به دلایل گوناگون از جمله جنگ اوکراین و روسیه دچار بحران شد. بنابر این مسئولین هر کشوری حتما باید به فکر ذخیره سازی این محصول ارزشمند باشند تا دچار بحران نشوند.
با توجه به اینکه گندم از مهم‌ترین قوت غالب مردم جهان محسوب می شود به همین دلیل این محصول از اهمیت فراوانی برخوردار است و این محصول بیشترین مساحت زیر کشت محصولات غذایی را به خود اختصاص داده‌ و تجارت جهانی گندم از سایر محصولات کشاورزی بیشتر است.

بر اساس آمارها گندم بیشترین غلهٔ تولید شده در جهان می باشد و تقاضای جهانی این محصول با توجه به افزایش جمعیت و دلایل متفاوت در جهان روز به روز در حال افزایش است.

خبرنگار پایگاه خبری صفحه اقتصاد در این گزارش به بررسی قیمت و وضعیت گندم در نیمه نخست سال 1401 پرداخته است.

در سومین روز فروردین ماه سال جاری بود که هیئت وزیران، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ 11 هزار و 500 تومان اعلام کرد که مبلغ 10 هزار و 500 تومان به عنوان اصل قیمت تعیین شده و یک هزار تومان نیز به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شد.

به گفته برخی از مسئولین قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم موجب افزایش سطح کشت محصول گندم برای سال زراعی آینده می شود تا بدون هیچ دغدغه ای امنیت غذایی در کشور تامین شود.

آیا کشاورزان از قیمت اعلام شده گندم رضایت داشتند؟ به گفته مسئولین، قیمت اعلام شده برای خرید گندم در ابتدای امسال رضایت کشاورزان را در پی داشت.

قبل از این نرخ خرید تضمینی گندم 7 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم برای سال زراعی جاری تعیین شده بود. همچنین و با وجود خشکسالی ها مقدار تولید گندم در کشور برای سال زراعی 1401 حدود ۹ میلیون تن برآورد شده بود.

بخشی از گندم خریداری شده برای مصارف کارخانه های صنف و صنعت استفاده می شود که براساس اعلام عضو شورای سیاست گذاری قیمت گندم کشور، آرد سبوس گیری شده ۱۸ درصد هر کیلو با قیمت ۱۵هزار و ۷۰۰، آرد سبوس گیری شده ۲۱درصد با قیمت ۱۶هزار تومان و آرد سبوس گیری شده ۲۷ درصد ۱۶هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده بود.

در کشور ما گندم برای تهیه نان و صنف و صنعت و واحدهای تولید ماکارونی که سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون تن مصرف گندم دارند، استفاده می شود. و تقاضای بخش صنعت برای استفاده از گندم به دلیل تفاوت قیمت بالا است.

حذف ارز 4200 تومانی به بازار کالا‌های اساسی شوک وارد کرد و قیمت گندم نیز تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی قرار گرفت.

با وجود اینکه نرخ خرید تضمینی گندم تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. قیمت گندم برای صنف و صنعت از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده بود.

به دلیل اینکه روسیه و اوکراین از کشورهای تامین کننده گندم در جهان بودند با جنگ بین این دو کشور جهان گرفتار بحران انرژی شد و بازار گندم و آرد در سراسر جهان دچار کمبودهای فراوانی شد.

این در حالی است که مسئولین در ایران تاثیر این بحران را بسیار ناچیز می‌دانند و گران شدن گندم بر قیمت محصولات وابسته از جمله آرد، نان، ماکارونی، بیسکوئیت، کیک و … بی تاثیر نبود.

با این افزایش قیمت گندم، قیمت آرد در کمتر از یک ماه ۵۷ درصد رشد داشته است.

مجری تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی در ماه های ابتدایی سال جاری در یک برنامه تلویزیونی از پیش بینی خرید 6.5 میلیون تنی گندم از کشاورزان در سال جاری خبر داده بود.

این مسئول اعلام کرده بود که میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه ماه های ابتدایی سال 1400، حدود 30 درصد رشد داشته است و سال قبل خرید تضمینی گندم کشور از کشاورزان در همین بازه زمانی 2.2 میلیون تن بوده که در سال 1401 رشد داشته است.

گفتنی است که گندم برداشتی کشاورزان از 4 فروردین خریداری شد که استان خوزستان با یک میلیون و 255 هزار تن، معادل 63 درصد کل خرید گندم کشور از میان سایر استان ها بیشترین تولید گندم را طی امسال داشته است.
همچنین استان فارس با 160 هزار تن، ایلام با 137 هزار تن و کرمان با 127 هزار تن، در مجموع 21 درصد کل خرید گندم کشور را در اختیار دارند که رده های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده اند.

آیا قیمت گندم داخلی با قیمت گندم در بازارهای جهانی برابر است؟

بر اساس گفته ی رئیس اتاق تبریز، بالا بودن نرخ فروش گندم در داخل کشور نسبت به قیمت جهانی این محصول، باعث کاهش قدرت رقابت کالای ایرانی شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده و بر اساس اعلام مسئولین دولت تا پایان شهریور ماه سال جاری وجوه خرید تضمینی گندم را به حساب گندمکاران واریز کرده است.

دولت با افزایش قیمت های دستمزد و نهاده ها، و با توجه به گرانی گندم در جهان، با اعلام قیمت 11 هزار و 500 تومان برای خرید هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جاری، انگیزه فعالیت گندمکاران را دو برابر کرد.

بر اساس آمارها و اخبار، دولت در سال 1400، حدود 4.5 میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته است و صنوف، صنعت و کارخانجات ماکارونی نیز 2 میلیون تن از این محصول را خریداری کرده اند.

و در این میان کشاورزان هم یک و نیم میلیون تن برای کشت سال بعد ذخیره سازی کردند. نیاز سالانه گندم در کشور ما حدود 11 و نیم میلیون تن گندم است که بر اساس گفته ی مسئولین مربوطه حدود 6 میلیون تن آن در داخل تامین می شود و برای مابقی نیاز کشور واردات گندم صورت می گیرد.

سال 1400، برخلاف وعده های دولت روحانی برای خرید تضمینی 9 میلیون تن گندم، در پایان زمان خرید تضمینی گندم تنها 4 میلیون و 600 هزار تن گندم خریداری شد.

با توجه به اهمیت های بسیار امنیت غذایی و

بر اساس گزارش های سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران جزو کشورهای پرمصرف گندم در جهان محسوب می شود.

بر اساس اعلام فائو، سرانه مصرف گندم در کشور ما 2.5 برابر کشورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافته جهان می باشد.

بر همین اساس ایران باید در تولید یک محصول پر مصرف و استراتژیک که از ارزش ویژه ای در کشور برخوردار است به خودکفایی این محصول دست یابد.

خصوصا در شرایطی که خشکسالی، جنگ اوکراین و روسیه، تغییر اقلیم و کاهش بارندگی ها به شدت امنیت غذایی جهان را تحت تاثیر قرار داده است کشور ما نیازمند خود کفایی در تولید گندم است.

در این شرایط خاص اقدام دولت به سمت ذخایر استراتژیک گندم و تشویق کشاورزان برای افزایش تولید این محصول، کمک ویژه ای به افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور می کند.

بر اساس بررسی ها گندم ایران در کشور عراق در حال حاضر با قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

طبق بررسی ها بخشی از گندم‌های خریداری شده توسط واسطه‌ها در انبار نگهداری شده و بخش زیاد دیگری از این محصول به صورت قاچاق از کشور خارج می‌‌شود.

قیمت خرید تضمینی گندم برای فصل زراعی 1401 - 1402

به گزارش پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، وزیر کشاورزی در نیمه دوم شهریور ماه سال جاری نرخ خرید تضمینی گندم برای فصل زراعی 1401 - 1402، را 13 هزار تومان اعلام کرده است.

این اقدام دولت، با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص خودکفایی و کاهش وابستگی به واردات در آغاز سال جاری، موجب رضایت گندم کاران و تلاش برای خودکفایی این محصول ارزشمند در سال آینده می شود.
به گفته رئیس بنیاد ملی گندم کاران، در صورت وجود بارش های متعادل، سال 1402 از واردات گندم بی نیاز خواهیم شد.

اکنون با قیمت مناسب به موقع امیدواریم در سال آینده جهش خوبی را در تولید گندم داشته باشیم و تجربیات سالیان گذشته تکرار شود.
گفتنی است که در سال جاری ١١ میلیون تن گندم تولید و 7.5 میلیون تن از این محصول خریداری شد، حتی یک تن بیشتر از آنچه که برآورد شده بود.

امیدواریم در سال زراعی آینده از ١١ میلیون تن تولید گندم عبور کنیم و نیازی به واردات این محصول نداشته باشیم.
قیمت گندم امروز 6 مهر 1401
استان حداقل حداکثر
اصفهان 113,000 115,000
زنجان 111,500 112,000
سمنان 109,500 110,500
کرمانشاه 114,500 115,500
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان