علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد:

دولت جدید باید به فکر برجام جدید باشد

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره سفر ویلیام برنز رییس سازمان سیا امریکا به تل اویو گفت

دولت جدید باید به فکر برجام جدید باشد

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل براین بارو است: آمریکایی ها دنبال این هستند که به همراهی اتحادیه اروپا برجام را ادامه دهند اما انتظار اینکه کدام برجام و چگونه برجام با چه محتویاتی را با ایران ادامه دهند، به نقطه مشترک نرسیده اند. اما ایران باید بداند که برجام 2015 کاملاً از بین رفته و خود را باید برای برجام جدید آماده کند.

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره سفر ویلیام برنز رییس سازمان سیا امریکا به تل اویو گفت: این سفر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است با توجه به اینکه آقای ویلیام بن معاون وزیر خارجه در زمان انعقاد قرارداد برجام در 2015 بوده و حال پیام هایی برای مقام های ارشد اسرائیلی است و این نشان می دهد نقاط مشترک بین اسرائیل و امریکا در ارتباط با منطقه و مخصوصاً در ارتباط با ایران بهم نزدیک تر می شود و همانطور که بیان کردم آقای ویلیام بن حامل اخبار و اطلاعات دقیق و به روز است که بتواند نقشه های امریکا را برای اسرائیلی ها مشخص و معین کند و هم از طرح های اسرائیلی نسبت به آینده به ایران آگاه شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد، این دو کشور نقشه مشترکی را بوجود می آورند که سرآغاز حرکت کردن دنبال یک اجماع منطقه ای و بین المللی علیه ایران هستند که از هر جهتی ایران را تحت فشار قرار دهند، هم فشارهای اقتصادی و هم فشارهای نظامی! یک نقطه افتراقی که بین اینها وجود دارد که هنوز به توافق نرسیده اند، این است که برجام را ادامه دهند یا خیر؟

بیگدلی تصریح کرد: آمریکایی ها دنبال این هستند که به همراهی اتحادیه اروپا برجام را ادامه دهند اما انتظار اینکه کدام برجام و چگونه برجام با چه محتویاتی را با ایران ادامه دهند، به نقطه مشترک نرسیده اند. اما ایران باید بداند که برجام 2015 کاملاً از بین رفته و خود را باید برای برجام جدید آماده کند چون بایدن در اولین سخنرانی بعد از پیروزی در ریاست جمهوری در کاخ سفید اعلام کرد، آماده مذاکره با ایران بر سر احیای برجام هستیم.

وی در پاسخ به این سوال، با روی کار آمدن کابینه بنت (نخست وزیر اسرائیل ) ایران را تهدید به جنگ می کند. ارزیابی شما چیست؟ گفت: اسرائیل به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد منتهی بحث اسرائیل به تنهایی نیست و فاصله جغرافیایی ما با اسرائیل طولانی است و به نفع هیچ یک نیست که این جنگ شروع شود. منتهی شرایطی که در منطقه بوجود آمده خیلی به نفع ما نیست و اگر موقعیت های نظامی آمریکا و اسرائیل را در منطقه همانند پایگاه های قدرتمند امریکا در ترکیه و پایگاه های قدرتمند اسرائیل در آذربایجان و عراق و قطر و بحرین و افغانستان و در اردن، در نظر بگیرید وجود این پایگاه ها خطرناک است.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان