دکتر پیر محمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد:

صدر می خواهد مصطفی الکاظمی را به پارلمان معرفی کند

دکتر پیر محمد ملازهی تحلیلگر منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد، درباره ترور نافرجام مصطفی الکاظمی گفت: به نظر من، این ترور به نفع الکاظمی تمام شد

صدر می خواهد مصطفی الکاظمی را به پارلمان معرفی کند

تحلیلگر مسائل منطقه درباره ترور مصطفی الکاظمی براین باور است: تقریبا اعتماد و باور عمومی در عراق چه در سطح نیروهای امنیتی چه در سطح مردم و چه در سطح دولت کنونی این است که این اقدامات را حشد الشعبی نیروی نزدیک به ایران انجام داده است.

دکتر پیر محمد ملازهی تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با صفحه اقتصاد ، درباره ترور نافرجام مصطفی الکاظمی گفت: به نظر من، این ترور به نفع الکاظمی تمام شد. در حال حاضر اگر جریان صدر بتواند ائتلاف تشکیل بدهد آقای الکاظمی را در پست نخست وزیری می ماند. نیروهایی که طرفدار ایران هستند از جمله حشد الشعبی و مجموعه ای که متهم به این ترور هستند به نظر می رسد خیلی در موقعیت مساعدی قرار ندارند. انتخابات پارلمان را کم و بیش باخته اند و ادعایشان که تقلب شده مورد تائید قرار نگرفته و حرکت هایی که انجام دادند به بن بست رسید به این معنا که تظاهرات و آن خیمه هایی که برپا کرده بودند با واکنش ارتش روبه رو شد و در موقعیتی قرار گرفتند که ممکن است با جریان صدر درگیری نظامی پیدا کنند به همین دلیل بود که فرمانده سپاه قدس سفر به عراق داشته باشد و سعی کند طرفین را به کاهش تنش ها راضی کند.

وی ادامه داد: به نظر می آید، فضای خیلی مساعدی برای نیروهایی که تحت عنوان مقاومت حشد الشعبی تعریف می شوند موقعیت مساعدی برای آن ها نیست و حتی ممکن است با جریان صدر نتوانند به جمع بندی برسند و درگیری نظامی پیدا کنند که در آن صورت این خطر وجود دارد ایران با عراق، عربستان سعودی و کشورهای عربی به رقابت بیفتد.

او در پاسخ به این پرسش، برخی از نیروهای امنیتی عراق معتقد هستند، ترور صورت گرفته کار نیروهای نزدیک به ایران است، تصریح کرد: حقیقت این است، تقریبا اعتماد و باور عمومی در عراق چه در سطح نیروهای امنیتی چه در سطح مردم و چه در سطح دولت کنونی این است که این اقدامات را حشد الشعبی نیروی نزدیک به ایران انجام داده است. به همین خاطر فرمانده سپاه قدس به عراق سفر کرد تا بتواند سوء تفاهم بوجود آمده را برطرف کند.

ملازهی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته در عراق بعد از انتخابات پارلمان گفت: اعتراضات صورت گرفته گروه های نزدیک به ایران انجام دادند. در حال حاضر صدر بیشترین رأی را آورده است. بنابراین، مردم عراق بیشترین رأی را به صدر دادند که صدر مخالف با گروه های نزدیک به ایران است.

کارشناس مسائل شبه‌قاره با اشاره به اینکه با توجه به ترور صورت گرفته محبویت الکاظمی نسبت به قبل بیشتر شده است پاسخ داد: به نظر می رسد اینطور است. حمایت منطقه ای را به دست آورده حتی حمایت جهانی را نیز بیشتر از قبل پیدا کرده است که این نشان می دهد موقعیتی که در آن است نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. به نظر می آید، صدر می خواهد مصطفی الکاظمی را به پارلمان معرفی کند و ایشان رأی خواهد آورد. فلذا طرفدارهای ایران نمی تواند کاری انجام دهند.

گفتگو: زهرا ترابی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان